Optands krigsflygfält
Optands flygfält utanför Östersund byggdes upp av Försvarsmakten under andra världskriget som ett krigsflygfält.
Historik
Under sommaren 1942 påbörjades arbetet med krigsflygfältet. Intill flygfältet uppfördes tio ladvärn - det vill säga hangarer - kamouflerade som mangårdsbyggnader, ladugårdar och stora lador.
Tre gårdsmiljöer skapades, där flygplanen kunde parkeras. I början av 1943 byggdes bland annat en matbarack och några av ladvärnen elektrifierades och försågs med uppvärmningsanordningar. Av de totalt 39 krigsflygfälten som anlades under andra världskriget, tillhörde Optand de mer påkostade.
Efter krigstiden
Under slutet av 1940-talet och fram till 1952–53 hade Optand en fortsatt strategisk betydelse. Fältet utnyttjades flitigt för flygvapnets övningar. Fältet försågs vid den här tiden bland annat med elektrisk flyghinderbelysning och ett LS-torn (luftspaningstorn). Redan omkring 1950 började Optands flygfält användas för civilt bruk. Vid sidan av Östersunds Flygklubb kom flera föreningar att etablera sig på Optand.
Krigsflygfältet idag
I mitten av 1980-talet uppstod ett nytt intresse för Optand från flygvapnets sida. Optand blev då en del av krigsbasen FRÖ/OPE. Banornas längd och bredd anpassades för JA-37 Viggens förmåga att starta och landa på korta sträckor.
Huvudbanan på Optand förstärktes, breddades, förlängdes och bands samman med flygrakan på E 14 genom en taxibana med uppställningsplatser.
År 2004 beslutades om nedläggning av Östersunds garnison. Idag ligger Teknikland i lokalerna och Flyg- och Lottamuseet ingår också.
Aktuellt för detta besöksmål
Just nu har vi inga nyheter. Men håll utkik här efter kommande nyheter.
Föreskrifter
Serviceinformation
Fakta
Byggnadsminnesbeslut: År 2008
Kommun: Östersund
Hitta hit
Teknikland och Flyg- och Lottamuseet ligger på E14 mellan Östersund och Brunflo