Ingång till Länsstyrelsen Jämtlands län.

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss i Östersund.

Ring växeln

010–225 30 00

Växeln har öppet vardagar mellan 8.00–16.30

Skicka e-post

jamtland@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn (@) lansstyrelsen.se

Stora mejl

Det finns en gräns för hur stora mejl du kan skicka till oss. Det kan uppstå när flera stora dokument bifogas i samma mejl.

Skicka stora dokument med Filskick

Med vår tjänst "Filskick" kan du på ett enkelt, säkert och smidigt sätt skicka filer på upp till 2 GB till oss.

För att kunna använda tjänsten

För att du ska kunna använda tjänsten behöver du få en inbjudan från oss. Skicka ett mejl till oss och ange att det är en länk till Filskick du vill ha, så skickar vi tillbaka en inbjudan.

Övrig information

När en fil laddas ned skickas automatiskt ett nedladdningskvitto så att du vet att din fil har kommit fram och laddats ned. Vi registrerar dina handlingar skyndsamt då de kommer in.

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till våra djurskyddshandläggare på telefon 010-225 30 30. Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.

Telefonen är öppen tisdag-fredag klockan 9.00-11.30.

Under övrig tid kan du kontakta Polisen på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.

Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel på 010-225 30 00.

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor

• Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Du kan ringa 010-225 30 40 vid akuta rovdjursärenden. Telefonen är bemannad mellan klockan 8.00 och 21.00.

Under tid för licensjakt efter rovdjur sker anmälan av fällt eller påskjutet djur samt kontroll av kvarvarande tilldelning, via detta telefonnummer. Du får då olika menyval beroende på vad du vill göra.

§28 i jaktförordningen

Privatpersoners möjlighet att på eget initiativ avliva ett stort rovdjur för att förhindra skador på tamdjur, regleras av §28 och 28 a-d i jaktförordningen.

Om du avlivat ett rovdjur för att skydda din egendom ska du anmäla detta snarast till Länsstyrelsen via Rovdjurstelefonen. En besiktningsman, en av Länsstyrelsens naturbevakare, kommer snarast möjligt till platsen.

Om en avlivning med stöd av §28 inträffar mellan klockan 21.00 och 8. 00 ska du anmäla händelsen så snart telefonen är bemannad igen. Du ska också lämna djuret på platsen, men gärna täcka över det med exempelvis en presenning. Trampa inte runt på platsen mer än nödvändigt.

Anmälningar om nödvärn

Observera! Anmälningar om nödvärn - det vill säga när en person skjutit mot ett rovdjur för att skydda sig själv - ska alltid hanteras av Polisen.

Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet eller paketet ska till.

Länsstyrelsen Jämtlands Län

831 86 Östersund

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Besök oss

Du hittar oss snett nedanför Stortorget i Östersund, mot Frösöbron.

Besöksadress:
Länsstyrelsen Jämtlands län
Residensgränd 7
831 86 ÖSTERSUND

Kontakta länsledning och chefer

Här hittar du kontaktuppgifter till vår länsledning och enhetschefer.

Marita Ljung, landshövding

E-post till Marita Ljung

Susanna Löfgren, länsråd

E-post till Susanna Löfgren