Lokstallar
Lokstall fanns där flera banor korsade varandra och vid ändstationer. Vid större stationer fanns ett eller flera lokstall, reparationsverkstäder, vattentorn, kolbryggor och andra anläggningar för lokens och vagnarnas underhåll. Vid mindre stationer räckte det med ett lokstall och någon vattenkastare, som användes för att tanka ångloken.
Detta är byggnader och anläggningar som tillkommit för de underhållskrävande ångloken. De sista ångloken togs ur drift på 1960-talet varefter dessa miljöer till stor del försvunnit.Lokstallar byggdes efter tysk förebild ofta som rundstall, det vill säga som ett cirkelsegment, vilket var praktiskt då de tog mindre plats än vad ett motsvarande parallellstall skulle göra. Framför lokstallet låg en vändskiva som fördelade loken på de olika stallplatserna. Vändskivan var en rund träskiva som manövrerades för hand, men vid större lokstallar användes under 1900-talet maskindrift. I vändskivan låg ett järnvägsspår med en längd avpassat för den aktuella banans lok. Skaffades större lok fick man således byta till en större vändskiva och gräva ut vändgropen. Lokstallar, verkstadslokaler och vattentorn byggdes på grund av brandrisken vanligen i tegel.
Lokstallar:
Barsebäckshamn: Parallellstall rivet.
Billesholm: Rundstall rivet 1982.
Billinge: Rundstall nedbrunnet 1932.
Bjuv: Lokomotorstall rivet.
Bjärsjölagård: Rundstall bevarat.
Broby: Rundstall rivet 1975.
Brösarp: Rundstall bevarat.
Dalby: Rundstall bevarat (ruin).
Degeberga: Parallellstall rivet.
Eslöv: Två rundstall. Finns de kvar??? Lok- och vagnverkstad fanns kvar 1993.
Falsterbo: Rundstall rivet 1968.
Genarp: Rundstall och verkstad rivna 1974.
Gärsnäs: Parallellstall rivet.
Harlösa: Parallellstall rivet 1952.
Helsingborg C: Samtliga lokstall rivna.
Helsingborg F: Rundstal rivet.
Helsingborg S: Lok- och vagnverkstad bevarad.
Hässleholm: Rundstall bevarat.
Hästveda: Parallellstall rivet 1976.
Höganäs: Parallellstall rivet.
Hörby: Rundstall rivet.
Höör: Parallellstall rivet.
Klagshamn: Rundstall rivet.
Klippan: Rundstall bevarat.
Kristianstad: rundstall och revisionsverkstad bevarade. Kristianstads lokstation var kring 1950 Sveriges största för ånglok med 58 stationerade lok! Den regelmässiga ångloksdriften upphörde 1963 och de sista beredskapsloken sändes bort 1974.
Kävlinge: Rundstall och parallellstall. Vad finns kvar???
Köpingebro: Sockerbrukets parallellstall bevarat.
Landskrona: Rundstall bevarat.
Limhamn: Parallellstall bevarat.
Lund C: Rundstall rivet 1987.
Lund S: Rundstall bevarat.
Lund V: Parallellstall rivet 1963.
Långebro: Parallell- och rundstall rivna.
Malmö C: Alla ångloksstall rivna. Elloksstall bevarat.
Malmö Johanneslust: Rundstallstall och verkstad bevarade.
Malmö Kirseberg: Vagnverkstad bevarad, lokverkstaden riven 1980-tal.
Malmö Södervärn: Parallellstall rivet.
Malmö Västra: Rundstall rivet 1962.
Mölle: Rundstall rivet på 1960-talet.
Rydsgård: Rundstall rivet 1976.
Råå: Parallellstall hopbyggt med stationshus bevarat.
Simrishamn: Parallellstall rivet.
Sjöbo: Rundstall rivet.
Skivarps sockerbruk: Parallellstall rivet.
Staffanstorp: Parallellstall rivet.
Svalöv: Lokomotorstall – bevarat???
Svedala: Parallellstall rivet.
S:t Olof: Parallellstall bevarat.
Teckomatorp: Rundstall rivet.
Tollarp: Rundstall och reparationsverkstad bevarade.
Tomelilla: Parallellstall bevarat.
Trelleborg C: Rundstall. Vad finns kvar???
Trelleborg F: Rundstall. Vad finns kvar???
Trelleborg Övre: Rundstall. Vad finns kvar???
Vellinge: Parallellstall rivet.
Ystad: Rundstall rivet 2002, lok- och vagnverkstad bevarad.
Åhus: Parallellstall bevarat.
Åstorp: Rundstall – bevarat???
Ängelholm: Två rundstall med reparationsverkstad bevarade.
Östratorp: Rundstall rivet.
Lästips:
Ljunggren, Malte, Sveriges lokstationer, 1993.