Risk för vattenbrist i Skåne länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Vi har en väg in, vår växel och expedition hjälper dig att komma rätt. Du kan också besöka oss i Malmö och Kristianstad.

Ring växeln

Telefon: 010-224 10 00

Växeln har öppet vardagar mellan 8.00–16.30

Skicka e-post

Mejladress:

skane@lansstyrelsen.se

Skriv gärna ärendenummer i ämnesraden om du har ett sådant. Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se

Öppettider reception

Malmö, vardagar 8.00–12.00 och 13.00-16.00

Kristianstad, vardagar 9.00-12.00

Expeditionstider

Länsstyrelsen har ordinarie expeditionstid vardagar mellan klockan 9.00-15.00.

Följande datum under 2022 har vi andra expeditionstider:

Ändrade expeditionstider 2022

Dagar

Tider

onsdagen den 5 januari 2022 (Trettondagsafton)

9-12

fredagen 7 januari 2022 (klämdag)

9-12

torsdagen den 14 april 2022 (Skärtorsdag)

9-13

fredagen 27 maj 2022 (klämdag)

9-12

fredagen 4 november 2022 (dagen före Alla helgons dag)

9-12

fredagen 23 december (dagen före julafton)

9-12

 

Med Filskick kan du på ett enkelt, säkert och smidigt sätt skicka filer på upp till 2 GB till Länsstyrelsen. Du måste bli inbjuden för att skapa ett konto till Filskick. Detta får du enkelt genom att mejla oss på skane@lansstyrelsen.se och be om en inbjudan till Filskick.

Upplysning om cookies

Filskick använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att använda tjänsten godkänner du användandet av cookies.

Skicka mapp

För att skicka en hel mapp måste du skapa ett så kallat "zip-arkiv". Högerklicka på mappen du vill skicka och välj "Skicka till komprimerad mapp". Då skapas en zip-fil med samma namn som mappen och ändelsen ".zip". Denna fil skickar du sedan med Filskick.

Övrig information

Skickade filer finns tillgängliga i Filskick i maximalt 35 dagar. När en fil laddas ned skickas automatiskt ett nedladdningskvitto så att du vet att din fil har kommit fram och laddats ned. Myndigheten ska registrera handlingar som kommer in skyndsamt.

Mer information om Filskick Länk till annan webbplats.

Att skicka e-faktura till Länsstyrelsen Skåne

Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e‑faktura. Fråga din leverantör av ekonomisystem eller fakturahanteringssystem om det är möjligt att fakturera elektroniskt.

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor.

Välj e-faktura via PEPPOL i första hand

Meddela din leverantör av ekonomisystem eller fakturahanteringssystem vår adress i Peppol.

Adress i PEPPOL är 0007: 2021002346

Mer information om PEPPOL finns SFTI:s webbsida Länk till annan webbplats.

I andra hand vid användning av faktureringstjänster från en operatör med en annan systemlösning

För att skicka e-faktura med annan systemlösning så behöver du fråga din leverantör av ekonomisystem eller fakturahanteringssystem vilken VAN-operatör de använder. Om de använder någon av nedanstående operatörer för att skicka e-fakturor kan du ge dem våra uppgifter:

GLN: 7340093200622

Momsregistreringsnummer: SE202100234601

Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1036

  • In Exchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)
  • Arvato
  • Basware
  • Evry
  • Expert systems
  • Fortnox
  • Hogia
  • Idata

I tredje hand E-faktura via webben – om systemlösning saknas

Om du som leverantör inte har möjlighet att skicka e-faktura direkt från ditt affärssystem finns det flera fakturaportaler på marknaden som är gratis.

Via Länsstyrelsens leverantörsportal

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor och endast utfärdar ett fåtal fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via e‑handel.skane@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Frågor

Har du frågor kontakta e‑handel.skane@lansstyrelsen.se

Vårt organisationsnummer

Organisationsnummer: 202100-2346

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkänns inte.

Mindre brev eller paket som kan levereras direkt till receptionen:

Länsstyrelsen Skåne
Södergatan 5
205 15 Malmö

eller

Länsstyrelsen Skåne
Ö. Boulevarden 62 A
291 31 Kristianstad

Stora försändelser eller paket som levereras på en pall:

Länsstyrelsen Skåne
Skomakargatan 5
205 15 Malmö

Anmäl bristande djurhållning till djurskydd och veterinärenheten

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens växel på telefon 010‑224 10 00 som kopplar dig till en djurskyddshandläggare. Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.

Telefonen är öppen måndag till fredag klockan 9.15-11.15

Under övrig tid kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag. 

Tillståndsfrågor rörande sällskapsdjur och häst kan mejlas till tillstand.skane@lansstyrelsen.se

Jakt och vilt

Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel på 010-224 10 00.

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Teletal

020-22 11 44

Öppet måndag–fredag klockan 8–20

Utlandssamtal

Ring 0046 - 8 21 11 19

Om teletal

Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Teletal Länk till annan webbplats.

Bildtelefoni

Bildtelefoni Länk till annan webbplats.

Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Texttelefoni

Texttelefoni Länk till annan webbplats.

Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Sam-talen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Skicka fax till oss på nummer:

010-224 11 10

Besök oss

Du hittar oss i Malmö på Södergatan nära Stortorget och Malmö C. I Kristianstad finns vi på Östra Boulevarden vid Södra Kasernområdet.

Malmö

Länsstyrelsen Skåne
Södergatan 5
205 15 Malmö

Öppettid reception vardagar 8.00–12.00 och 13.00-16.00

Kristianstad

Länsstyrelsen Skåne
Ö Boulevarden 62 A
291 86 Kristianstad

Öppettid reception vardagar 9.00-12.00

Karta över kontor och naturum

Kontakt

På Länsstyrelsen Skåne har vi en väg in. För att du ska komma rätt, ring vår växel eller mejla vår expedition.

Postadress: 205 15 Malmö eller 291 86 Kristianstad