Kontakta oss
Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Vi har en väg in, vår växel och expedition hjälper dig att komma rätt. Du kan också besöka oss i Malmö och Kristianstad.
Ring växeln
Växeln har öppet vardagar mellan 8.00–16.30
Skicka e-post
Mejladress:
Skriv gärna ärendenummer i ämnesraden om du har ett sådant. Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se
Öppettider reception
Malmö, vardagar 8.00–12.00 och 13.00-16.00
Expeditionstider
Länsstyrelsen har ordinarie expeditionstid vardagar mellan klockan 9.00-15.00.
Under sommarperioden – 1 juni till 31 augusti kommer expeditionstiden att vara 09.00-12.00 och 13.00-15.00.
Följande datum under 2023 har vi andra expeditionstider:
Dagar | Tider |
---|---|
torsdagen den 5 januari 2022 (Trettondagsafton) | 9-12 |
torsdagen den 6 april (Skärtorsdag) | 9-13 |
fredagen 19 maj (klämdag) | 9-12 |
måndagen den 5 juni (klämdag) | 9-12 |
fredagen 3 november (dagen före Alla helgons dag) | 9-12 |
Med Filskick kan du på ett enkelt, säkert och smidigt sätt skicka filer på upp till 2 GB till Länsstyrelsen. Du måste bli inbjuden för att skapa ett konto till Filskick. Detta får du enkelt genom att mejla oss på skane@lansstyrelsen.se och be om en inbjudan till Filskick.
Upplysning om cookies
Filskick använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att använda tjänsten godkänner du användandet av cookies.
Skicka mapp
För att skicka en hel mapp måste du skapa ett så kallat "zip-arkiv". Högerklicka på mappen du vill skicka och välj "Skicka till komprimerad mapp". Då skapas en zip-fil med samma namn som mappen och ändelsen ".zip". Denna fil skickar du sedan med Filskick.
Övrig information
Skickade filer finns tillgängliga i Filskick i maximalt 35 dagar. När en fil laddas ned skickas automatiskt ett nedladdningskvitto så att du vet att din fil har kommit fram och laddats ned. Myndigheten ska registrera handlingar som kommer in skyndsamt.
Att skicka e-faktura till Länsstyrelsen Skåne
Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e‑faktura. Fråga din leverantör av ekonomisystem eller fakturahanteringssystem om det är möjligt att fakturera elektroniskt.
Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor.
Välj e-faktura via PEPPOL i första hand
I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas till oss via system som är anslutna till PEPPOL-nätverket.
Adress i PEPPOL är: 0007:2021002346
Information om PEPPOL finns på Diggs webbplats: www.digg.se Länk till annan webbplats.
Via Länsstyrelsens leverantörsportal
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor och endast utfärdar ett fåtal fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt.
Kontakta oss via e‑handel.skane@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Ange referens på fakturan
- Du ska ange inköpsnummer som orderreferens på fakturan om du har en order med inköpsnummer (MM0000XXXX).
- För alla övriga fakturor ska du ange Namn + Efternamn som beställarreferens på fakturan.
Frågor
Har du frågor kontakta e‑handel.skane@lansstyrelsen.se
Vårt organisationsnummer
Organisationsnummer: 202100-2346
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkänns inte.
Mindre brev eller paket som kan levereras direkt till receptionen:
Länsstyrelsen Skåne
Södergatan 5
205 15 Malmö
Stora försändelser eller paket som levereras på en pall:
Länsstyrelsen Skåne
Skomakargatan 5
205 15 Malmö
Anmäl bristande djurhållning till djurskydd och veterinärenheten
Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens växel på telefon 010‑224 10 00 som kopplar dig till en djurskyddshandläggare. Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.
Telefonen är öppen måndag till fredag klockan 9.15-11.15
Under övrig tid kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.
Tillståndsfrågor rörande sällskapsdjur och häst kan mejlas till tillstand.skane@lansstyrelsen.se
Jakt och vilt
Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel på 010-224 10 00.
Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.
- Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
- Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se
Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni - en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net
Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal - en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Informationen på minoritetsspråk
Skicka fax till oss på nummer:
010-224 11 10
Besök oss
Du hittar oss i Malmö på Södergatan nära Stortorget och Malmö C. I Kristianstad finns vi på Östra Boulevarden vid Södra Kasernområdet.
Malmö
Södergatan 5
Öppettid reception vardagar 8.00–12.00 och 13.00-16.00
Kristianstad
Ö Boulevarden 62 A
Endast bokade besök.