Skånes historia och utveckling

Håslöv stubbamölla

Temaområden

I avsnittet Skånes historia och utveckling ges förklaringar och bakgrundshistorik till varför landskapet ser ut som det gör. Avsnittet är uppdelat i elva temalandskap, och under varje temalandskap finns fördjupningar i olika ämnen.

Ett tema är Krigens landskap som har 12 fördjupningar där man kan läsa om bl a medeltida borgar, kasernetablissement och renässansanläggningar. Till många fördjupningar finns även exempel på miljöer länkade. Avsnittet om renässansanläggningar är exemplifierat med Citadellet i Landskrona.  Många av fördjupningarna finns också utprickade på karta se då kartlänken till webbgiset.

I Skånes historia och utveckling ges en bakgrund till hur olika händelser hänger samman. Här skildras en helhet och ges ett sammanhang till en plats och dess historia. Kunskap om landskapets historia är en förutsättning för att kunna göra en så riktig analys av landskapet som möjligt, vilket är viktigt vid bland annat samhällsplanering.

Administrativa landskap

Folkrörelsernas landskap

Fritidens landskap

Industrins landskap

Jordbrukets landskap

Kommunikationernas landskap

Krigens landskap

Kustens landskap

Religiösa landskap

Skogens landskap

Stadens landskap

Om kulturmiljöprogrammet

Kulturmiljöprogrammet är från 2006 och är ett regionalt kunskapsunderlag för tjänstepersoner på kommuner, Trafikverket, konsulter och andra utövare i det skånska landskapet. Texterna upprättades kring 2003 så detaljfel kan numera förekomma, kontakta oss gärna i så fall.

Om kulturmiljöprogrammet

Länsstyrelsen Skåne