Järnvägsnätet

De skånska järnvägarna anlades mellan 1856 och 1911. Den första nedläggningen av en bana skedde så tidigt som 1919. Det gick alltså endast åtta år mellan den sista järnvägsinvigningen och den första nedläggningen. Därefter har en eller flera banor nedlagts varje decennium.

Flest nedläggningar var det på 1950- och 60-talen. De sist anlagda järnvägarna var ofta de som först lades ned på grund av överetablering. Man kan notera att inte en enda av de järnvägar som öppnade efter 1900 finns kvar. Flera nedlagda banor har däremot återuppstått som cykelleder.

De senaste åren har det anlagts ny järnväg, dels i form av ny Västkustbana, dels i form av banan Malmö-Köpenhamn i samband med att Öresundsförbindelsen invigdes 2000. Flera banor som varit nedlagda och endast trafikerats av godståg har åter fått persontrafik och många nya och nygamla stationer har tillkommit. Kommunerna längs Simrishamnsbanan (Malmö-Simrishamn) arbetar för att den skall återuppstå. Det blir i så fall en ”ny” järnväg då banan är riven mellan Staffanstorp och Tomelilla.

Järnvägsnätets kronologiska utveckling:

1850-tal: Malmö-Sösdala (SSb, 1856-59).

1860-tal: Sösdala-Älmhult (SSb, 1860-62), Landskrona-Eslöv (L&HJ, 1865), Helsingborg-Billeberga (L&HJ, 1865), Kristianstad-Hässleholm (CHJ, 1865), Ystad-Eslöv (YEJ, 1865-66).

1870-tal: Sölvesborg-Kristianstad (SCJ, 1874), Malmö-Ystad (MYJ, 1874), Helsingborg-Hässleholm (HHJ, 1875), Lund-Trelleborg (LTJ, 1875) Landskrona-Ängelholm (LEJ, 1876).

1880-tal: Karpalund-Degeberga (GJ, 1881), Everöd-Åhus (GJ, 1883), Höör-Hörby (HHyJ, 1882), Simrishamn-Tomelilla (CTJ, 1882), Börringe- Smygehamn (BÖJ, 1884-87), Helsingborg-Båstad (SHJ, 1885), Åstorp-Höganäs (SHJ, 1885), Kristianstad-Glimåkra (KIJ, 1885-86), Kristianstad-Åhus (CÅJ, 1886), Lund-Kävlinge (LKJ, 1886), Malmö-Billesholm (MBJ, 1886), Hästveda-Karpalund (HKJ, 1886), Hörby-Tollarp (HTJ, 1886), Malmö-Trelleborg (MTJ, 1886), Malmö-Limhamn (MLJ, 1889).

1890-tal: Hässleholm-Markaryd (HMJ, 1890-92), Trelleborg-Rydsgård (TRJ, 1890-95), Helsingborg-Råå/Ramlösa (HRRJ, 1891) Malmö-Tomelilla (MöToJ, 1892-93), Klippan-Eslöv (KEJ, 1892-98), Landskrona-Kävlinge (LaKJ, 1893), Malmö-Genarp (MGJ, 1894), Kärreberga-Markaryd (SSJ, 1894), Ystad-Gärsnäs (YGJ, 1895), Eslöv-Hörby (EHJ, 1897), Malmö-Trelleborg (MKontJ, 1898), Klagshamn-Tygelsjö (VKTJ, 1898), Färlöv-Strö (ÖSJ, 1899).

1900-tal: Degeberga-Brösarp (ÖSJ, 1900), Tomelilla-Brösarp (YBJ, 1901), Långebro-Everöd (ÖSJ, 1901), Långebro-Skepparslöv (ÖSJ, 1902) Lund-Bjärred (LBJ, 1901), Skivarp-Charlottenlund (YSJ, 1901), Sölvesborg-Älmhult (SOEJ, 1901), Gärsnäs-S:t Olof (GStOJ, 1902), Vellinge-Falsterbo (HSFJ, 1904), Ängelholm-Klippan (EKJ, 1904-07), Lund-Harlösa (LReJ, 1905), Kävlinge-Sjöbo (LKSJ, 1906), Kävlinge-Barsebäckshamn (KjBJ, 1907), Glimåkra-Älmhult (CHJ, 1909).

1910-tal: Höganäs-Mölle (HMöJ, 1910), Dalby-Bjärsjölagård (MSJ, 1910-11).

Järnvägsnätets kronologiska avveckling: (årtalen avser då persontrafiken upphört, flera av banorna fungerade/fungerar efter nedläggning som godsbanor)

1910-tal: Skivarp-Charlottenlund (1919).

1920-tal: Klagshamn-Tygelsjö (1927), Höör-Hörby (1928).

1930-tal: Karpalund-Skepparslöv (1936), Tollarp-Åhus (1936), Lund-Harlösa (1939), Lund-Bjärred (1939).

1940-tal: Malmö-Limhamn (1945), Tomelilla-S:t Olof (1947), Malmö-Genarp (1948).

1950-tal: Ängelholm-Klippan (1953), Färlöv-Strö (1954), Kävlinge-Sjöbo (1954), Kävlinge-Barsebäckshamn (1954), Dalby-Bjärsjölagård (1955), Trelleborg-Rydsgård (1956), Börringe-Smygehamn (1957).

1960-tal: Lund-Trelleborg (1960), Vellinge-Trelleborg (1960), Landskrona-Billesholm (1960), Klippan-Eslöv (1961), Kristianstad-Hörby (1961), Kristianstad-Åhus (1962), Höganäs-Mölle (1962), Helsingborg-Råå/Ramlösa (1967), Eslöv-Hörby (1967), Kärreberga-Markaryd (1968), Hästveda-Karpalund (1969), Kristianstad-Älmhult (1969).

1970-tal: Köpingebro-Gärsnäs (1970), Malmö-Tomelilla (1970), Malmö-Falsterbo (1971), Gärsnäs-Kristianstad (1972), Kattarp-Höganäs (1972).

1980-tal: Ystad-Eslöv (1981), Billeberga-Landskrona (1982), Malmö-Kävlinge (1983), Sölvesborg-Älmhult (1984).

1990-tal: Teckomatorp-Ängelholm (1991), Hässleholm-Markaryd (1992).

Lästips:

Järnvägsdata, 1992.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Anneli Hulthén

Besöksadress

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö

Postadress

205 15 Malmö

Organisationsnummer

202100-2346

Följ oss