Krisberedskap

Länsstyrelsens roll i krisberedskapen är att samordna det regionala arbetet – före, under och efter en samhällsstörning.

Under en samhällsstörning ska Länsstyrelsen samverka, samordna och stödja länets aktörer för att inrikta samhällets åtgärder och resurser så att konsekvenserna för samhället blir så små som möjligt.

Vi ansvarar för att:

  • nödvändig samverkan kontinuerligt sker inom länet och med närliggande län
  • samordna verksamhet mellan kommuner, landsting och myndigheter under en kris
  • information till allmänhet och media samordnas
  • inrikta och prioritera statliga och internationella förstärkningsresurser efter beslut från regeringen.

Länsstyrelsen arbetar också med förebyggande åtgärder för att förhindra att en samhällsstörning uppstår, begränsa skadeverkningarna av en samhällsstörning och kunna åtföra erfarenheter efter en samhällsstörning.

Syftet med civilt försvar är att göra det möjligt för samhället att hantera situationer då beredskapen höjs.

Civilt försvar är inte en organisation utan en verksamhet som bedrivs av statliga myndigheter, landsting, kommuner, näringsliv, frivilligorganisationer och enskilda. Arbetet utgår från samma strukturer och principer som för krisberedskap och hantering av samhällsstörningar under fredstid.

Målen för det civila försvaret är att

  • värna befolkningen
  • säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna
  • bidra till försvarsmaktens förmåga.

Länsstyrelsen har som högsta civila försvarsmyndighet inom länet en viktig roll. Vi ansvarar för utbildning, övning, planering samt regional samordning mellan civila och militära försvaret.

Civilt försvar och militärt försvar utgör tillsammans totalförsvaret.

Om det inträffar en kris eller samhällsstörning i som berör Stockholms län larmas Länsstyrelsens tjänsteman i beredskap (TiB) genom SOS Alarm.

TiB genomför de initiala åtgärder som behövs för att komma igång med hantering av händelsen, exempelvis samverkan med relevanta regionala och nationella aktörer.

TiB kan också vid behov initiera start av mer omfattande krishantering inom Länsstyrelsens egen organisation.

Exempel på händelser som TiB kan behöva hantera:

  • Händelser som påverkar samhällsviktig verksamhet.
  • Större olyckor inom väg- och järnvägstrafik, flyg, och sjöfart, eller andra omfattande störningar inom transportsektorn.
  • Större eller komplicerade bränder.
  • Större olyckor.
  • Terrorattentat.
  • Större utsläpp av farliga ämnen.
  • Vädervarningar av allvarligare slag.
  • Omfattande störningar eller avbrott inom el, tele, IT eller radio/TV.
  • Störningar i vattenförsörjningen.
  • Omfattande översvämningar eller höga flöden.
  • Allvarligt utbrott av smittsamma sjukdomar (epizooti, zoonos).

Samverkan Stockholmsregionen

För att stärka Stockholmsregionens förmåga att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner har ett flertal aktörer gått samman i Samverkan Stockholmsregionen. Här ingår förutom Länsstyrelsen även:

  • Stockholms läns 26 kommuner
  • Polisen
  • SOS Alarm
  • Stockholms Hamnar
  • Stockholms läns landsting
  • Storstockholms brandförsvar
  • Södertörns brandförsvarsförbund
  • Trafik Stockholm
  • Trafikverket.

Varje torsdag har Samverkan Stockholmsregionen en samverkanskonferens för att stämma av läget i regionen. Länsstyrelsens tjänsteman i beredskap (TiB) leder konferenserna tillsammans med en regional samverkanskoordinator.

Du hittar mer information på Samverkan Stockholmsregionens webbplatslänk till annan webbplats.

Samverkan vid krisledning inom länet

Vid en inträffad händelse inom regionen koordinerar Länsstyrelsens krisledningsorganisation sitt samverkans- och samordningsansvar via Samverkan Stockholmsregionen. Vid en större händelse upprättar Samverkan Stockholmsregionen en särskild samverkansstab till vilken berörda aktörer ansluter sig.

För att minska sårbarheten och höja krishanteringsförmågan samverkar Länsstyrelsen även med närliggande län. Denna samverkan sker främst inom ÖSAM – Övergripande samverkan i mellansverige. ÖSAM-samverkan har pågått sedan år 2000 och omfattar åtta län:

  • Stockholms län
  • Uppsala län
  • Södermanlands län
  • Östergötlands län
  • Gotlands län
  • Värmlands län
  • Örebro län
  • Västmanlands län

Försvarsdirektörerna (eller motsvarande) i de åtta länen utgör ledningsgrupp för ÖSAM och ordförandeskapet roterar årligen mellan länen. Ledningsgruppen träffas regelbundet två gånger per år, eller när det behövs.

Fördjupat samarbete inom ett visst område kan ske i särskilda samarbetsgrupper, som kan vara tillfälliga eller permanenta. Ledningsgruppen initierar sådana grupper, ger uppdrag och följer verksamheten. Några aktuella samarbetsgrupper är:

  • Mälardalens översvämningsgrupp
  • AGRIS (Arbetsgruppen för riskhänsyn i samhällsutvecklingen)
  • LEH-gruppen (Uppgifter kopplat till lagen om extraordinära händelser)
  • LSO-nätverket för räddningstjänsthandläggare

Kontakt