Internationellt samarbete

Länsstyrelsen i Norrbottens län deltar i flera aktuella och internationella samarbeten och projekt, stora som små, som alla bidrar till att utveckla vår region för Norrbottens bästa.

Barentssamarbetet

Norrbottens län ingår i Barentssamarbetet som bedrivs på nationell, regional och lokal nivå i Sverige, Norge och Finland. Syftet med Barentssamarbetet är att främja fred och säkerhet, samt att bidra till hållbar utveckling i Barentsregionen och i Europa.

CLAP - Climatchange, communication and adaptation in Arctic protected areas

CLAP-projektet är ett gränsöverskridande samarbete mellan norra Norge, Sverige och Finland som går ut på att klimatanpassa förvaltningen av skyddad natur och att arbeta med klimatkommunikation.

CLAP - Climatechange, communication and adaptation in Arctic protected areas

Europa Direkt Norrbotten

Hos Europa Direkt Norrbotten kan invånare i länet få information om EU- och europafrågor, om EU:s olika verksamheter och hur de påverkar vardags- och arbetslivet. Informationskontoret finansieras av Länsstyrelsen i Norrbottens län och EU-kommissionen.

Europa Direkt Norrbotten

Felles Fjellrev - Together for the Arctic fox

I projektet samarbetar myndigheter och forskare i Sverige, Finland och Norge för att stärka fjällrävsstammen i Norden. Samarbetet är en fortsättning på det tidigare Felles Fjellrev Nord II och omfattar bland annat fortsatt inventering, forskning, skyddsåtgärder och information till allmänheten.

Felles Fjellrev — Together for the Arctic fox

Food education for the future

Food education for the future är ett samarbetsprojekt mellan Sverige, Finland och Norge och fokuserar på skolan och lärandets betydelse för hållbara livsmedelssystem i nordligaste Skandinavien.

Food education for the future

Interreg Aurora

Länsstyrelsen i Norrbottens län är förvaltande myndighet för EU-programmet Interreg Aurora, ett nytt program i den europeiska Interreg-gemenskapen för gränsöverskridande samarbete 2021—2027.

Interreg Aurora

LIFE Revives

LIFE Revives, eller Reviving freshwater pearl mussel populations and their habitats, är ett samarbetsprojekt som syftar till återskapa bestånd av flodpärlmussla och deras livsmiljöer. Projektet kommer att gynna mångfalden av vattenlevande djur och växter under perioden 2021—2027.

Life Revives

Nordkalottrådet

Rådet är ett politiskt nätverk och ett nordiskt samarbetsorgan under Nordiska ministerrådet. Rådet bidrar till utvecklingen av en gemensam Nordkalottpolitik. Ordförandeskapet i rådet alternerar i perioder om två år mellan fylkeskommunerna, Lapplands förbund och Länsstyrelsen i Norrbottens län.

Nordkalottrådet Länk till annan webbplats.

SeaMoreEco

Projektet SeaMoreEco kartlägger hotade arter, habitat och främmande invasiva arter i våra kustvatten.

SeaMoreEco

TRIWA LIFE

TRIWA LIFE, eller The Torne River International Watershed LIFE, är ett samarbetsprojekt med Finland som syftar till att återställa naturmiljön i vattendrag och våtmarker som påverkats av mänsklig aktivitet. Projektet kommer att gynna mångfalden av vattenlevande djur och växter.

TRIWA LIFE

Det arktiska området har under de senaste åren fått en större uppmärksamhet från beslutsfattare och investerare. Eftersom de arktiska frågorna berör ett stort antal lokala, regionala och internationella aktörer och utvecklingen sker i snabb takt, har behovet för en mer koordinerad regional utveckling ökat.

De europeiska territoriella samarbetsprogrammen som verkar i det arktiska området har beslutat för att ingå ett närmare samarbete för att lägga grund för gemensamma prioriteringar i Europeiska Arktis.

Programmen samarbetar genom att:

• Dela information om projekturval och därigenom förbättra fördelningen av programmens finansiering.
  • Tydligare informera om tillgängliga finansieringsmöjligheter i olika program.
  • Stödja utvecklingen av konkreta projektresultat som uppfyller Arktiska intressenters behov.
  • Marknadsföra resultat tillsammans för att nå en bredare publik.
  • Utbyta erfarenheter och samla resurser för att få större genomslag.

Bland annat genom koordinerade informationskanaler, gemensamma evenemang för  projektutveckling, möten i samband med programevenemang, gemensam närvaro vid stora Arktiska eller Europeiska konferenser.

Barentssamarbetet
Vid frågor som rör Barentssamarbetet, kontakta Håkan Wiklund.

Interreg Aurora Länk till annan webbplats.
Vid frågor som rör Interreg Aurora, kontakta Tina Nilsson

Kolarctic Cross Border cooperation Länk till annan webbplats.
Vid frågor som rör Kolarctic Cross Border Cooperation, kontakta Länsstyrelsens växel.

Northern Periphery and Arctic Programme Länk till annan webbplats.
Vid frågor som rör Northern Periphecy and Arctic Programme, kontakta Länsstyrelsens växel.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk