Kontakta oss
Du är välkommen att kontakta Länsstyrelsen på flera sätt. Ring, faxa, skicka e-post eller skriv ett brev. Du kan också besöka oss.
Kontaktuppgifter
Länsstyrelsens växel har öppet mellan klockan 8—16.30.
Ring Länsstyrelsen i Norrbottens län 010-225 50 00
Vill du nå en särskild handläggare? Kontakta växeln så hänvisas du till rätt person.
E-post till Länsstyrelsen i Norrbottens län
Luleåkontorets besökstider:
- Vardagar klockan 08—15.00.
- Lunchstängt 12—12.45.
- Besök vid övriga tider enligt överenskommelse.
- Du kan när som helst lämna post i brevinkastet på Stationsgatan 5.
Jokkmokkskontoret tar emot besök enligt överenskommelse. Ring Länsstyrelsens växel för mer information.
Mer information
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Länsstyrelsen i Norrbottens läns faxnummer är 0920-228 411
Här kan du följa ditt ärende:
Diarium och allmänna handlingar
Använd i första hand vår e-tjänst om du vill komplettera ditt ärende eller lämna ett yttrande:
Komplettering eller yttrande i ärende Länk till annan webbplats.
Ange alltid ärendets diarienummer i ämnesraden.
Vill du kommunicera med oss på annat sätt?
E-post till Länsstyrelsen i Norrbottens län
Saknar du diarienummer?
Skriv en kort information om ärendet i rubrikraden.
Vill du lämna in handlingar över 15 Mb?
Mejla en förfrågan om inbjudan till tjänsten Filskick.
Vill du se samtliga e-tjänster och blanketter?
Misstänker du att tama djur far illa? Djurskyddstelefonen är öppen vardagar mellan klockan
9—12. Du kan vara anonym.
Ring Länsstyrelsens djurskyddshandläggare 010-225 54 99
Övrig tid
Ring Polisen telefonnummer 114 14
Akuta ärenden
Vid pågående misshandel av djur, till exempel om sett du någon sparka eller slå ett djur.
Under licensjakt efter björn, rapportera till rovdjurstelefonen 010-2255771
- Tryck 1 om du vill höra återstående kvot. Telefonsvararen uppdateras så fort det skett en förändring eller minst en gång per dag.
- Tryck 2 för att rapportera in påskjuten eller fälld björn. Du kopplas till en beredskapshandläggare under tiderna mellan 06:00—22:00. En besiktningsman tillkallas för att besiktiga björnen på plats. Vänta tills ni kommit i kontakt med besiktningsmannen innan ni flyttar eller tar ur björnen.
Vill du rapportera in rovdjursobservationer såsom rovdjursspår, spillning eller liknande? Besök Skandobs via webb eller mobil app. Vi följer upp alla rapporter.
Skandobs.se Länk till annan webbplats.
Appen Skandobs touch för Appleenheter, App store Länk till annan webbplats.
Appen Skandobs touch för Androidenheter, Google play Länk till annan webbplats.
Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor
Enligt lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (e-fakturalagen) ska leverantörer skicka e-fakturor till offentliga aktörer. Länsstyrelsen i Norrbottens län omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.
Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.
För dig som är leverantör till offentliga aktörer på Diggs webbplats Länk till annan webbplats.
För dig som har ett affärssystem
Skapa din e-faktura via ditt befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör om du har frågor om hur du ska göra. Ett annat alternativ är att du köper faktureringstjänster via ett företag för att åstadkomma samma sak.
Länsstyrelsen i Norrbottens län ta emot fakturor via nätverket PEPPOL.
Vår elektroniska adress i Peppol är: 0007:2021002478
Anslut till Peppol, Digg Länk till annan webbplats.
För dig som inte har ett affärssystem
Använd vår fakturaportal Proceedo Supplier Center (visma.com) Länk till annan webbplats. helt kostnadsfritt. Välj fakturamottagare ”Statens Servicecenter” för att hitta Länsstyrelsen i Norrbottens län.
Om du saknar användarnamn och lösenord kontakta oss på e-postadress:
e-bestallningar.norrbotten@lansstyrelsen.se
Vi skickar sedan en inbjudan till leverantörsportalen.
Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura
Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura kan du fortfarande skicka in pappersfaktura till postadress:
Länsstyrelsen i Norrbottens län
FE 7731
831 90 Östersund
Vi ser gärna att du skickar e-faktura i första hand.
Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
Organisationsnummer: 202100-2478
VAT-nummer: SE202100247801
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Har du frågor kontakta oss på:
Vill du skicka brev till oss?
Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet ska till.
Länsstyrelsen i Norrbottens län
971 86 Luleå
Vill du skicka gods eller varor till oss?
Ange gärna order- eller referensnummer om ett sådant finns och/eller namn på mottagare.
Länsstyrelsen i Norrbottens län
Stationsgatan 5 C
972 38 Luleå
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Parkering vid entrén
I anslutning till Länsstyrelsens huvudentré finns 11 avgiftsbelagda besöksparkeringar (se skyltning). Av dessa platser är 6 stycken laddplatser för elbil. Avgiften för besöksparkeringarna är 20 kr/timme och för laddplatserna tillkommer kostnaden för elförbrukningen.
Parkeringsavgiften betalas via parkeringsföretaget Parkster antingen via deras app, sms, talsvar eller webb. Om du använder appen anger du zonkod 55214.
Parksters app finns tillgänglig för både iOS, via App Store, och Android, via Play Store.
Till höger om entrén finns två parkeringsplatser avsedda för personer med giltigt parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
I närområdet finns flertalet avgiftsbelagda parkeringsplatser, mer information finns hos Luleå kommun. Parkering i Luleå, luleå.se Länk till annan webbplats.
Frågor om parkering
Kontakta receptionen, vardagar 08.00-16.00.
Tel: 010-225 50 00, E-post: norrbotten@lansstyrelsen.se
Parkeringsbevakning sköts av Securitas.
Tel: 010 - 470 10 00
På grund av förändrat säkerhetsläge förändrar vi våra besöksrutiner. Det finns nu nya riktlinjer för mottagning av besök och tillträde till Länsstyrelsens lokaler.
Riktlinjerna syftar mot Länsstyrelsens övergripande mål: vi har regeringens och medborgarnas förtroende samt vi är en attraktiv arbetsplats för dagens och morgondagens medarbetare.
Bra rutiner för mottagning av besökare och tillträde till Länsstyrelsens lokaler är viktigt ur säkerhets- och servicesynpunkt men också för medarbetarnas arbetsmiljö.
Mål
- Att skapa en personsäkerhet för våra anställda så att de känner trygghet på
arbetsplatsen. - Att ge besökare service och se till att deras besök sker säkert.
- Att förhindra stöld av egendom.
- Att skapa en ökad informationssäkerhet.
Besökare
Alla våra besökare ska skriva in sig/bli inskrivna i en besöksliggare och få en namnetikett.
Den som har bokat in mötet med besökaren är ansvarig att ta hand om dem under hela vistelsen hos Länsstyrelsen, besökaren ska mötas upp vid entrén.
Om besökaren ska träffa flera personer, ansvarar den första personen för att följa med till nästa, som därmed övertar ansvaret för att följa besökaren ut ur lokalerna.
När besöket lämnar Länsstyrelsen ska det avregistreras i besöksliggaren.
Entreprenörer
Entreprenörer som utför tjänster av skilda slag i Länsstyrelsens lokaler, till exempel underhåll av tekniska system, ombyggnads- och renoveringsarbeten, ska ha en kontaktperson på Länsstyrelsen, ska legitimera sig och skriva in och ut sig i besöksliggaren.
Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton och midsommarafton.
På klämdagar har vi stängt för fysiska besök men det går att nå oss 9—11 via Länsstyrelsens växel eller via e-post norrbotten@lansstyrelsen.se.
Avvikande öppettider för fysiska besök 2024:
- Fredag 5 januari öppet klockan 9—11.
- 28 mars öppet klockan 8—12.
- 10 maj personal nåbar via växeln 9—11.
- 23 december personal nåbar via växeln 9—11.
- 30 december personal nåbar via växeln 9—11.
- 27 december personal nåbar via växeln 9—11.
- 1 november öppet klockan 9—11.
- 30 april öppet klockan 8—12.
- 6 april öppet klockan 8—12.
Kontakt
Länsstyrelsen i Norrbottens län
Telefon 010-225 50 00 (växel)