Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Med öga för det söta och blick för en god relation

Man och kvinna i kohage

– Det gäller att kunna sin produkt och beskriva den på ett sätt som får kunderna nyfikna och sugna på att vilja prova den, säger Anna Hansson på Lillgårdens Bi och Trädgård. Mötet med kunden, att kunna visa och berätta om hur tillverkningen går till, betyder mycket för försäljningen – även om det är svårt att sätta exakta kronor och ören på vad mötet ger.

Text: Ulrika Petersén, Uptext AB Foto: Nils Bergendal

Att ha en grundtanke, en plan och en linje att följa, det är viktigt för Anna på Lillgårdens Bi och Trädgård, strax utanför Höör. Det märks direkt i den vackra gårdsbutiken, där produkterna står prydligt uppställda med det snygga varumärket väl synligt. Och det märks definitivt när Anna berättar om sin verksamhet. Här lämnas inget åt slumpen. Innan hon drog igång Lillgårdens Bi och Trädgård gick hon en tvåårig yrkesutbildning i bioodling och numera deltar hon med jämna mellanrum i kurser och utbildningar som hon kan ha nytta av i sitt företagande. Sociala medier, marknadsföring, senapstillverkning och frukt- och bärförädling tillhör sådant som hon förkovrat sig i de senaste åren.

– Kunskap är viktigt om det man gör ska bli bra, menar Anna. Att vara hobbybiodlare med några få bikupor eller att ha 130 kupor som jag har idag är en enorm skillnad, och det gäller verkligen att veta vad man gör för att få flyt på verksamheten. Samma sak är det med all annan tillverkning; det räcker inte att kunna koka ihop lite sylt på spisen, ska man sälja till kund krävs det betydligt mycket mer än så.

Rakt över disk

Samma år som Lillgårdens Bi och Trädgård startade, vilket var 2016, öppnade Anna sin gårdsbutik.

– Det började med att folk knackade på hemma hos mig och frågade efter min honung, då insåg jag att jag behövde ett showroom för mina produkter, berättar hon. Så jag byggde en liten gårdsbutik och bjöd in folk i närheten till öppet hus och det kom så många att vi knappt fick plats.

Det dröjde därför inte länge innan gårdsbutiken utökade sin yta och hösten 2017 var det dags för ett nytt öppet hus.

– Och det kom massor med människor igen! säger Anna. Mest från närområdet, som är en viktig målgrupp. Många tycker det är kul att det händer något där de bor och det visar de genom att handla hos mig.

Även om gårdsbutiken bara är öppen några timmar varje fredag och trots att den inte drar in några stora pengar, är den viktig för försäljningen.

– Rent krasst bär den sig nog inte ekonomiskt, men den betyder mycket för mitt möte med kunden säger Anna. Att jag själv står i den är därför ett medvetet val. Dels är det ju jag som kan produkterna bäst, dels får jag bekräftelse på om det jag gör är det som kunderna vill ha. Och så får jag träffa lite folk, vilket är nog så viktigt eftersom jag annars till största delen går här hemma för mig själv.

Samarbete och sociala medier

I gårdsbutiken säljer Anna honung (såklart!) men också produkter tillverkade utifrån vad trädgården ger, till exempel sylt, marmelad och chutney. Även produkter från andra tillverkare tar plats på hyllorna. En storsäljare är glassen som tillverkas av en lokal producent, men med Annas bär som smaksättare.

– Samarbete och nätverk betyder mycket, menar Anna. Dels för att hitta nya möjligheter till marknadsföring och försäljning, men också för att kunna diskutera praktiska saker som förpackningar, försäljning, etiketter och så vidare. Att prata med andra lokala producenter är ett sätt att utveckla verksamheten helt enkelt.

I gårdsbutiken säljer Anna också frukt och grönt, både från den egna trädgården och från andra. Inte för att det drar in några större pengar, men det drar in folk i butiken och skapar merförsäljning.

– Under säsong lägger jag ut nyhetsbrev med fina bilder på Facebook en gång i veckan, så att mina följare kan se vad som händer på gården och gå in och beställa grönsaker för avhämtning i butiken, berättar Anna. De som inte har Facebook mejlar jag till. Och så har jag lägger jag ut bilder på Instagram, för de som föredrar att följa mig där.

Förra året blev ett makalöst honungsår och Annas produktion ökade från 2 ton 2017 till 6,5 ton. Den lilla gårdsbutiken räcker inte på långa vägar för att sälja all det, så en stor del går till återförsäljare i Skåne – både små, lokala och riktigt stora som Ica Maxi. Nyligen inledde Anna också ett samarbete med en grossist i Stockholm. Eftersom varje batch honung slungas för sig får honungen olika smak beroende på vilka blommor bina har flugit på.

– Honung är som årgångsvin, säger Anna. Varje år har sin egen smak och du kan aldrig på förväg veta hur det ska bli. Men det är det som är en del av charmen!

Artikeln publicerades i Smart landsbygd nr 2 2019

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Anneli Hulthén

Besöksadress

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö

Postadress

205 15 Malmö

Organisationsnummer

202100-2346

Följ oss