Nedanbäcks gård öppnar upp för kunden

Får och kvinna

Trots att den tionde generationen tagit över Nedanbäcks gård utanför Glimåkra, är den nionde generationen fortfarande högst aktiva i gårdens drift. Genom att utveckla verksamheten och hitta nya försäljningskanaler har Ingrid och Per-Åke Persson fått fler att upptäcka gårdens produkter. Faktum är att det går så bra att de utsågs till Årets nötköttsföretagare 2021 för sin förmåga att hitta nya målgrupper och affärsmöjligheter!

Öppen gård, skördemarknad, julmarknad, gårdsbutik, REKO-ringar, festivaler, ambulerande försäljningsvagn – på Nedanbäcks gård finns det inget slut på uppfinningsrikedomen och initiativförmågan när det gäller att nå ut till konsumenterna. Gården föder upp dikor, får och grisar och har för närvarande runt 50 kor, 300 grisar och 50 tackor. Odlar gör man också, främst vall men de senaste åren har potatis blivit en viktig gröda.

Lite vanvördigt skulle man kunna säga att Nedanbäcks gård satsar på kött och potatis. Fast på en helt ny nivå ska tilläggas, med ekologiskt kött och olika sorters delikatesspotatis. Det som framförallt utmärker Nedanbäcks går är dock deras förmåga att nå ut till kunderna.

– I stort sett allt vi producerar säljer vi själva direkt till konsumenten, berättar Ingrid. Antingen via gårdsbutiken eller genom någon av våra andra säljkanaler.

”Jag vill inte gå hem!”

Och de är några stycken. Ingrid har varit med och startat tre REKO-ringar där de säljer sitt kött, sista fredagen i varje månad åker hon till Växjö och säljer kött från Hovs bageri och övriga fredagar står hon med sin försäljningsvagn på torget i Osby. Däremellan finns det alltid någon marknad eller festival som vill ha Nedanbäcks på plats för att sälja gårdens produkter.

– Att allt som vi säljer föds och lever här på gården, det känns bra, konstaterar Per-Åke. För det finns ju andra värden än pengar. Jag är nionde generationen på Nedanbäcks och ängarna som våra djur betar är desamma som djuren alltid har betat i. Ibland får vi kommentarer om hur fint här är, men landskapet sköter inte sig själv. Det är korna, fåren – och vi – som håller landskapet öppet. Det är därför det är så viktigt att köpa produkter från bygden och inte från andra sidan jordklotet.

Det verkar Nedanbäcks kunder ha förstått, för försäljningen bara ökar. Kunderna strömmar till och Ingrid och Per-Åke visar gärna upp verksamheten.

– För några år sedan föddes tanken om att bjuda in folk till gården, men inte på kosläpp som alla andra, säger Ingrid. Istället blev det Öppen gård. Första året kom det 40 besökare, men i år – som var sjätte gången – kom det över tusen personer.

Den främsta målgruppen är barnen, som får titta på och klappa djuren och se gårdens stora maskiner. Under dagen går grillen varm, gårdsbutiken är öppen och producenter från närområdet är där och säljer sina produkter.

– Vår granne som hjälpte till med parkeringen berättade efteråt att en av våra mindre gäster lagt sig bredvid bilen och skrikit ”jag vill inte åka hem, jag vill inte åka hem”, berättar Ingrid. Det var det bästa betyg vi kunde få!

Skördemarknad gav blodad tand

Förutom Öppen gård har det också blivit både skördemarknad och julmarknad.

– 2019 pratade jag ihop mig med några kollegor och näringslivschefen i kommunen och så ordnade vi en skördemarknad tillsammans på torget i Broby, säger Ingrid. Så. Det var så kul och alla var överens om att vi ville göra det igen, men så kom pandemin.

2020 blev det alltså ingen marknad, men 2021 var lusten alltför stor.

– Istället för att samla folk på torget höll vi skördemarknad ute på gårdarna och det blev ännu bättre, konstaterar Ingrid. Det är ju roligare för besökarna att komma ut och se verksamheten på nära håll.

Skördemarknaden hemma på gården gav blodad tand som resulterade i en julmarknad samma år – en tradition som liksom skördemarknaden återkommer i år.

Flitiga i sociala medier

Marknaderna, liksom allt annat som händer på gården, marknadsför Ingrid via sociala medier och steg för steg når de en allt större publik.

– Det är ungarna som lärt mig hur man gör och det ger en fantastisk marknadsföring, säger Ingrid. Folk delar ofta våra inlägg och då når vi väldigt många personer. Helt gratis dessutom!

En fin bekräftelse på sitt arbete fick de förra året när LRF utsåg Nedanbäcks gård till Årets nötköttsföretagare. I motiveringen stod bland annat att: ”Arbete med sociala medier har ökat exponeringen mot konsument och attraherat nya kundgrupper. Öppenhet för nya utmaningar är påtaglig och nästa steg i förädlingskedjan är redan igångsatt. Företagarna bidrar till en positiv utveckling av nötköttsproduktionen och har en mycket uppvisningsbar gård där flera olika djurslag föds upp till slakt på ett, av konsument, mycket tilltalande sätt.”

– Att det händer så mycket är ditt ”fel”, säger Per-Åke mot Ingrid med glimten i ögat. Det är du som drar igång alla projekt som ger så positiva resultat. Själv jobbar jag på i det tysta med det dagliga på gården.

Men det ena klarar sig inte utan det andra och tillsammans – vilken oslagbar kombination det blir!

Text: Ulrika Petersén, Uptext AB Foto: Nils Bergendal

Anneli Hulthén