Aktuella varningsmeddelanden i Örebro länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Nya samordnare inom energi- och klimatrådet

Porträttbild två personer.

Irina Hallor och Per Evenhamre är nya samordnare för rådet.

Örebro läns energi- och klimatråd har fått två nya samordnare, Irina Hallor och Per Evenhamre. Vi passar samtidigt på att tacka Linda Svensson och Magnus Östlund som gått vidare till nya uppdrag.

Irina Hallor, Region Örebro län

Jag heter Irina Hallor och är utvecklingsledare Energi och klimat på Region Örebro län och arbetar strategiskt med både rådet och energi- och klimatprogrammet.

Jag har en bred och tvärvetenskaplig bakgrund och har bland annat studerat humanekologi – ett samhällsorienterat, miljövetenskapligt ämne, med fokus på samspelet mellan mänskliga samhällen och naturgivna miljöer. Jag har även studerat kostvetenskap, ekonomi och humaniora.

Jag har tidigare arbetat som strateg på Måltidsverksamheten i Örebro kommun. Där ingick jag i ledningsgruppen och stöttade chefer inom verksamheten, planerade utbildningsinsatser, drev utveckling och utredningar, var med i olika samverkansgrupper och projekt. Jag har också jobbat som strateg på Landsbygdsenheten på Örebro kommun och på Örebro universitet. Innan dess arbetade jag på privata företag i näringslivet, så jag har med mig många perspektiv och erfarenheter.

Jag drivs av nyfikenhet och en vilja att utvecklas och ser fram emot att tillsammans med andra arbeta med klimat- och energifrågorna.

Per Evenhamre, Länsstyrelsen i Örebro län

Jag heter Per Evenhamre och är sedan maj månad enhetschef på enheten Klimat och energi på Länsstyrelsen i Örebro län.

Jag är utbildad biolog och har tidigare i jobbat som miljökonsult och chef på teknikkonsultbolagen Sweco och WSP, först i Stockholm och därefter i Örebro. Jag har också jobbat som konsult i eget bolag samt varit med och startat och drivit ett företag inom järnvägsentreprenad.

Jag bor i Sörby i Örebro med fru och två barn och trivs bäst när jag umgås med dem eller med vänner, gärna i naturen eller vid något kulturevenemang.

Jag ser fram emot att vara en del i Örebro läns energi- och klimatråd. Jag tycker att det är en viktig arena där saker redan har åstadkommits, men potentialen är ännu mycket större. Energi- och klimatomställningen är inget någon kan ordna på egen hand – vi måste göra det tillsammans!

Irina Hallor

Utvecklingsledare Energi och klimat