Risk för vattenbrist i Örebro länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Hjälp vid användandet av e-tjänster

Behöver du hjälp med våra e-tjänster och Mina sidor? Här finns information och kontaktuppgifter för frågor och support.

Frågor och support

Genom länsstyrelsernas IT-support kan du få hjälp med:

  • Tekniska problem eller frågor som rör användningen av e-tjänsterna.
  • Frågor om betalningsfunktioner.
  • Frågor om hantering av e-legitimationer.

Supportens öppettider är:

Måndag–fredag klockan 7.30–16.30.
Telefon 010-22 30 303

Har du frågor som rör en verksamhet, ett enskilt ärende eller innehåll och uppgifter i formuläret i e-tjänsten vänder du dig till den Länsstyrelse som har hand om ärendet.

Allmänt om formulären

Formulären fylls i stegvis. Du trycker på Nästa för att gå vidare till nästa steg. Du kan trycka på Bakåt för att återgå till tidigare steg. Vissa fält i formulären är obligatoriska. Anvisningar om hur du fyller i varje steg finns i rutan Anvisningar. I rutan Rättningsanvisningar får du information om du fyllt i något felaktigt eller om något saknas. Det felaktigt ifyllda fältet blir markerat.

Val av Länsstyrelse

Det är viktigt att din ansökan (eller motsvarande) skickas till rätt Länsstyrelse för att handläggningen ska kunna påbörjas. Du måste själv ange den Länsstyrelse som din ansökan (eller motsvarande) ska skickas till.

Specifik information för varje formulär

Under fliken Information hittar du information som är specifik för det aktuella formuläret.

E-betalning

Ibland ingår krav på betalning, till exempel en ansökningsavgift. Betalning kan göras online med kort och i de flesta fall via bankgiro. Betalar du med kort kan handläggningen påbörjas snabbare. Kort från Mastercard och VISA accepteras. Betalar du via bankgiro är det viktigt att ange det OCR-nummer som finns i formuläret.

Rekommenderade webbläsare

Våra e-tjänster fungerar i Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox och Safari. Alla i senaste version och två versioner bakåt. Använder du en annan webbläsare kan vi tyvärr inte ge dig någon teknisk support vid eventuella problem.

Tekniska problem vid legitimering eller underskrift?

Vi stöder BankID, mobilt BankID, Telia e-legitimation samt Freja eID+. Om du får tekniska problem med din e-legitimation (BankID), kontakta den utgivare som har utfärdat din e-legitimation. Har du allmänna frågor kan du ringa till länsstyrelsernas gemensamma support på 010- 22 30 303.

Kontaktuppgifter till respektive utgivare på BankID:s webbplats Länk till annan webbplats.

Support för Telia e-legitimation på Telias webbplats Länk till annan webbplats.

Support för Freja eID+ på Freja eID:s webbplats Länk till annan webbplats.

Spärra ID-handling

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Detta gör du hos den utgivare som har utfärdat din e-legitimation.

Kontaktuppgifter till respektive utgivare finns på BankID:s webbplats Länk till annan webbplats.

Mina sidor

Du som använder någon av länsstyrelsens e-tjänster kan använda Mina sidor när det:

  • i första steget finns en funktion för att logga in med e-legitimation
  • eller där det krävs inloggning för att kunna använda formuläret.

Efter inloggning sparas ett utkast av e-tjänstformuläret. Formuläret sparas i ett så kallat "Eget utrymme" där endast du kan se informationen när du är inloggad med din e-legitimation. Du kan också se de formulär som du har sparat och därefter har skickat in till Länsstyrelsen.

Det finns en länk till Mina sidor högst upp på varje sida på den här webbplatsen. Du kan också använda denna länk:

E-tjänster från Länsstyrelsen Länk till annan webbplats.

Logga in

I formuläret loggar du in i det allra första steget. Du kan inte välja att logga in i ett senare skede längre fram i formuläret. Du loggar in med din e-legitimation där vi stöder BankID, mobilt BankID, Freja eID+ och Telia e-legitimation. I de formulär där det krävs inloggning för att använda formuläret behöver du inte logga in på nytt i formuläret. Om du har loggat in på Mina sidor och sedan öppnar ett formulär, behöver du inte logga in på nytt i formuläret.

Din profil på Mina sidor

När du loggat in på Mina sidor eller sparat ett formulär på Mina sidor aktiveras din personliga profil på Mina sidor. Här kan du ange dina kontaktuppgifter och om du anger din e-postadress skickas ett meddelande till dig när du sparat ett formulär.

Spara ett utkast av formulär

När du är inloggad kan du spara formuläret oavsett i vilket steg du är i formuläret. Spara-funktionen finns under menyn i den blå raden i formuläret. Observera att du inte skickar in formuläret till Länsstyrelsen genom att spara, det är fortfarande ditt eget utkast som inte någon annan kan ta del av. Formuläret sparas i 14 dagar efter den senaste gången du sparade det, därefter raderas det automatiskt.

Återuppta arbetet med ett sparat formulär

På Mina sidor under Mina sidor/Min sida visas dina sparade formulär. Här kan du återuppta arbetet med att fylla i formuläret och det framgår också här när du senast sparade formuläret och när det kommer att raderas. Återupptar du arbetet med formuläret och sparar samma formulär på nytt uppdateras informationen

Se inskickade formulär

På Mina sidor under Mina sidor/Mina ärenden visas de formulär som du skickat in till Länsstyrelsen.

Organisationens sidor

Om du är företrädare för en stiftelse eller bevakningsföretag kan du använda "Organisationens sidor". Efter inloggning visas vilken organisation du företräder och du kan även starta e-tjänsten här. Som inloggad kan du se de handlingar som du eller någon annan företrädare för din organisation har skickat in till Länsstyrelsen. De formulär du sparat men ännu inte skickat in som avser den organisation du företräder, finns under Mina sidor/Mina sida. Det är endast du som kan se dessa formulär.

Kontakt