Bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända
Länsstyrelsen kan ge ersättning till kommuner som vill utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända personer och ensamkommande barn. Vi kan även ge ersättning för att utveckla samverkan mellan kommuner samt mellan kommuner och andra aktörer i syfte att underlätta etableringen i samhället.
Länsstyrelsen fördelar medel till kommuner och kommunalförbund för verksamhet och samverkan som väsentligt bidrar till att underlätta bosättning och öka mottagningskapaciteten i kommunerna.
Prioriteringar 2023
Vi prioriterar insatser som syftar till att utveckla samverkansformer som säkerställer beredskap och kapacitet i mottagandet av nyanlända.
Samverkan i de insatser som beviljas kan exempelvis handla om:
- Kvalitetsarbete
- Kartläggning
- Administration
Insatser som beviljas kan vidare syfta till metodutveckling eller erfarenhetsutbyte/spridning över kommungränser eller mellan kommuner och andra aktörer.
Insatserna ska syfta till att underlätta bosättning samt skapa beredskap och tillräcklig mottagningskapacitet för nyanlända och/eller ensamkommande barn. Medel beviljas inte till kommunernas ordinarie eller löpande verksamhet.
Målgrupp för insatserna
Insatserna ska vända sig till nyanlända personer med uppehållstillstånd eller till ensamkommande barn som är asylsökande eller har uppehållstillstånd.
Vem kan söka medel
Ansökan kan endast göras av kommuner och kommunalförbund och ska vara underskriven av firmatecknare.
Ansökningsperiod
Ansökningsperioden är förlängd för detta bidrag, från 15 februari till och med 14 april med anledning av ny information.
Det har tidigare felaktigt kommunicerats att skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet är en möjlig målgrupp för dessa insatser. Informationsbrev om denna ändring har skickats till kommuner och kommunalförbund i länet 2023-03-28. Under 2023 fördelar Länsstyrelsen Västra Götaland 6,4 miljoner kronor i länet.
Stöd för dig som ansöker om bidrag inom integration
Har du funderingar på att söka utvecklingsmedel för insatser inom integration? Det finns flera viktiga delar i en projektplanering som är bra att gå igenom innan du skickar in en ansökan. Oftast är det flera parter som samverkar i ett projekt så tänk på att vara ute i god tid!
Målgruppsanalys
- Analysera målgruppens förutsättningar att delta i den planerade insatsen. Inom flera områden har kvinnor och män med erfarenhet av migration, olika makt och livsvillkor. Att exempelvis erbjuda barnpassning möjliggör deltagande för personer med små barn. Tillgängliga lokaler skapar lika möjlighet att delta.
- Analysera vilken påverkan insatsen har på barn, även om det inte är er primära målgrupp. I detta kan exempelvis en prövning av barnets bästa ingå.
- En insats får ofta ett bättre genomslag om den grundar sig i att människor själva fått vara med i processen och definierat behov och insatser. Involvera gärna målgruppen så tidigt som möjligt i planeringen av er insats och beskriv på vilket sätt ni inhämtat målgruppens synpunkter.
Samverkan
- Ta reda på vilka andra projekt och insatser som riktar sig till målgruppen, där du vill bedriva projekt. Kan insatserna komplettera varandra? Beskriv vilka som ska genomföra insatsen och hur. Hur ser den samlade kompetensen ut och är det något som behöver kompletteras? Tydliggör ansvarsrollerna i projektplaneringen och ansökan.
Syfte & mål
- Tydligt syfte och mätbara mål ska framgå och det är en förutsättning för att Länsstyrelsen ska kunna bedöma en ansökan. Tänk kvalitet framför kvantitet.
- Upprätta ett skilt konto för projektet. Följ budget och utfall löpande, inte endast då det är dags för del- och slutrapport.
Tidsplan
- Erfarenhet visar att det ofta är enklare att starta ett projekt än att avsluta ett projekt. Fundera från början på hur projektet ska avslutas och planera in delmål.
Resurser
- Länsstyrelsen gör bedömningar utifrån bland annat rimlighet. Det handlar inte om att försöka nå flest antal personer. Motivera behovet av insatsen. Fokus ligger på hur projektets ska genomföras med kostnader som står i relation till, bland annat antal deltagartillfällen och resurser.
Alla ansökningar granskas utifrån ett jämställdhetsperspektiv, barnperspektiv och möjlighet för alla ur målgruppen att delta. Ta gärna del av följande stöd:
- För att säkerställa ett jämställdhetsperspektiv, se: Manual för jämställdhetsintegrering av projekt och projektansökan
Pdf, 256.9 kB.
- För stöd kring hur ni kan tillgängliggöra lokalerna för fler, se webbplatsen för Myndigheten för delaktighet: Tillgängliga lokaler - MFD
Länk till annan webbplats.
- För prövning av barnets bästa, se: Nytt kunskapsstöd för prövning av barnets bästa - Mänskliga rättigheter i offentlig sektor (mr-webben.se)
Länk till annan webbplats.
Bedömning
Inkomna ansökningar bedöms utifrån eventuella bidragsprioriteringar och följande kriterier:
- att insatsen stärker och/eller utvecklar verksamheter som bidraget är riktat till
- att insatsen riktas i huvudsak till målgruppen för specifikt bidrag (Nyanlända utlänningar, och / eller asylsökande och/eller skyddsbehövande som berörs av massflyktsdirektivet.)
- att insatsen syftar till att:
- stödja språkinlärning och/eller
- underlätta etableringen i samhället och/eller
- skapa nätverk och/eller
- ge socialt stöd till ensamkommande barn
- att ersättningen lämnas för verksamhet som bedrivs utan vinstsyfte
- att insatsen genomförs antingen av kommunen i egen regi eller av kommunen i samverkan med en eller flera organisationer
- att budgeten är grundligt genomarbetad
- att insatsen tar hänsyn till barn- och jämställdhetsperspektivet samt tillgänglighetsaspekter
Ansökan
Sökande använder Länsstyrelsens e-tjänst och loggar in med personlig e-legitimation. När användaren väljer att spara sin ansökan/rapport aktiveras en användarprofil på Mina sidor och ansökan/rapport lagras i ett så kallat ”eget utrymme”. Där kan användaren själv se sina formulär – men inte Länsstyrelsen – och de är därmed inte allmänna handlingar.
Om användaren inte ändrat eller skickat in sin ansökan/rapport inom 14 dagar raderas handlingarna. För att formuläret skall komma in till Länsstyrelsen måste användaren aktivt välja att skicka in ansökan/rapport. Inskickad ansökan/rapport sparas på Mina Sidor under ett år och raderas därefter.
På e-tjänstens startsida finns länk till ett intyg om firmatecknare som ska bifogas ansökan samt länk till intyg som eventuella samverkansparter som ska ta del av medlen fyller i.
Ansök om bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända
Skicka in din ansökan via e-tjänsten när en utlysningsperiod är igång. Ansökningar som kommer in utanför utlysningsperioden eller efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.
Efter att ansökan skickats in
En insänd ansökan diarieförs automatiskt hos Länsstyrelsen och ett bekräftelsemail sänds till angiven e-postadress. Ansökan tilldelas ett diarienummer som ska användas i den fortsatta kontakten med Länsstyrelsen. Det går i efterhand att komplettera underlaget via e-tjänsten genom att bifoga dokument eller skriva ett yttrande.
Meddelande om beslut
Beslut om bidrag meddelas efter att ansökningsperioden avslutats, dock senast 22 juni 2023.
Redovisning och återbetalning
Delrapport och slutrapport ska lämnas via våra e-tjänster. Delredovisning ska lämnas i enlighet med vad som anges i beslutet, oftast sex månader efter beslut. En undertecknad slutredovisning ska ha kommit in senast två månader efter att insatsen avslutats. Slutrapporten ska vara undertecknad av behörig firmatecknare.
Särredovisa kostnaderna i slutredovisningen
Kostnaderna för insatsen ska vara särredovisade och utdrag ur huvudboken ska bifogas slutrapporten. Om det särskilt begärs ska den som beviljats medel kunna uppvisa verifikat och andra underlag för redovisningen. Brister i redovisning kan utgöra hinder för att bevilja ytterligare ersättningar.
Återbetalning
Mottagare av medel är återbetalningsskyldig om ersättning lämnats på fel grund eller med för högt belopp. Återbetalning ska även ske i de fall ersättningen inte använts för det ändamål som angetts i ansökan.
Lämna in redovisning med delrapport och slutrapport
Insatserna ska redovisas i del- och slutrapporter. Delrapporten ska lämnas in vid den tidpunkt som står i beslutet om bidrag. Slutrapporten ska lämnas in senast två månader efter avslutad insats.
Kontaktpersoner
Daniel Uddling, mejl daniel.uddling@lansstyrelsen.se, telefon 010-22 44 471.
Du kan också kontakta delregional kontaktperson:
- Fyrbodal: Kirsten Brogaard, mejl kirsten.brogaard@lansstyrelsen.se, telefon 010-22 44 528.
- Sjuhärad: Anna Ahlborg, mejl anna.ahlborg@lansstyrelsen.se, telefon 010-2244431.
- Skaraborg: Petra Héd, mejl petra.hed@lansstyrelsen.se, telefon 010-224 48 00.
- Göteborgsregionen: Daniel Uddling, mejl daniel.uddling@lansstyrelsen.se, telefon 010-22 44 471.