Kontakta oss

Länsstyrelsen i Västra Götalands län har åtta kontor. Ställ frågor till oss i första hand via kontaktformuläret. Behöver du skicka papperspost gäller samma postadress till samtliga orter.

Alla frågor behandlas och du får vanligen svar inom två arbetsdagar. Beroende på vad är det för fråga kan det dock ta längre tid.

Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling:

Diarium och allmänna handlingar

Vill du anmäla bristande djurhållning:

Anmäl bristande djurhållning

Ställ en fråga till oss








Har du större filer, kan du ange detta i meddelandefältet så skickar vi dig en inbjudan till vår filskicktjänst. Vi kan inte ta emot filer via externa filservrar som till exempel Dropbox, Google Drive eller OneDrive.
För att du ska veta att ditt meddelande kommit fram kommer du alltid få ett bekräftelsemeddelande från Länsstyrelsen.


Ring växeln

010-224 40 00

Växeln har öppet måndag‑fredag  8-16.30

Skicka brev

Länsstyrelsen Västra Götalands län
403 40 Göteborg

Skriv ärendenummer om du har ett sådant och vem hos oss som brevet ska till.

Helgdagar

Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton och midsommarafton. Du ser avvikande öppettider nedan.

Den 23, 27 och 30 december har Länsstyrelsen telefontid 8-12. Vår reception i Göteborg har öppet 9-12 medan övriga kontor är stängda.

Under 2019 har vi ändrade öppettider:

18 april, skärtorsdag

9-12

30 april, valborgsmässoafton

9-12

31 maj

9-12

7 juni

9-12

1 november, alla helgons afton

9-12

23 december, endast Göteborgskontoret öppet

9-12

27 december, endast Göteborgskontoret öppet

9-12

30 december, endast Göteborgskontoret öppet

9-12


Besöksadress och brevlåda

Södra Hamngatan 3

Reception

Receptionen är öppen 8.30-15.00. Lunchstängt 11.30-12.30.

Som besökare anmäler du dig i receptionen på Södra Hamngatan. Även du som ska till Ekelundsgatan.

Hitta till HörsalenPDF

Leveransadress paket

Otterhällegatan 3, 411 18 Göteborg

Leveransadress pall

Otterhällegatan 6, 411 18 Göteborg

Besöksadress

Naturum Hornborgasjön

Godsadress

Länsstyrelsen Västra Götalands län
Naturum Hornborgasjön
521 98 Broddetorp

Webbplats

lansstyrelsen.se/hornborgalänk till annan webbplats

Besöksadress

Västerlånggatan 17

Reception

Receptionen är öppen 9.00-15.00. Lunchstängt 12.00-13.00.

Godsadress

Västerlånggatan 17, 503 30 Borås

Besöksadress

Naturum Kosterhavet, Ekenäs, Sydkoster

Godsadress

Länsstyrelsen Västra Götalands län
Kosterhavets nationalpark
Hamnevägen 30
452 05 Sydkoster

Webbplats

kosterhavet.selänk till annan webbplats

Naturum och bokning

010-224 54 00

naturum.kosterhavet@lansstyrelsen.se

Förvaltning

010-224 56 97

kosterhavet.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Besöksadress

Hamngatan 1

Reception

Receptionen är öppen 9.00-15.00. Lunchstängt 11.30-12.30.

Godsadress

Hamngatan 1
542 30 Mariestad

Besöksadress

Klostergatan 13

Reception

Receptionen är öppen 9.00-15.00. Lunchstängt 12.00-13.00.

Godsadress

Skaraborgsgatan 30
532 30 Skara

Besöksadress

Skansgatan 3

Reception

Receptionen är öppen 9.00-15.00. Lunchstängt 12.00-13.00.

Godsadress

Skansgatan 3
451 50 Uddevalla

Besöksadress

Drottninggatan 2

Reception

Receptionen är öppen 9.00-15.00. Lunchstängt 11.30-12.30.

Godsadress

Hamngatan 4
462 30 Vänersborg

Skicka helst fakturor elektroniskt till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka dem helst via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.

Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura. Mer information om:

E-handel, e-faktura och PEPPOL finns på DIGG:s webbplatslänk till annan webbplats

Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.

I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL-nätverket. Det finns dock flera alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss:

Via PEPPOL

Adress i PEPPOL är 0007:2021002361

Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura), Svefaktura BIS 5A 2.0 (faktura och kreditnota) samt PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).

Mer information om:

PEPPOL finns på DIGG:s webbplatslänk till annan webbplats

Svefaktura med transportprofil Bas

Det här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura

Partsidentitet: 2021002361 (vårt organisationsnummer)

GLN: 7340093200899

Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS

Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1033

Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.

Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.

Svefaktura/E-faktura via vissa operatörer

Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:

  • In Exchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)

En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.

Via andra kommunikationslösningar

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.

Om du inte kan skicka elektronisk faktura

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via e-handel.vastragotaland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Visma Proceedo leverantörsportallänk till annan webbplats

Pappersfakturor

Vi ser helst att du skickar fakturor i elektroniskt format. Om du har ett avtal tecknat före 1 april 2019 med oss som inte ställer krav på e-faktura, kan du även fortsättningsvis skicka pappersfakturor. Vår faktureringsadress är:

Länsstyrelsen Västra Götalands län
FE 99
838 73 Frösön

Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
VAT-nummer: SE202100236101

Organisationsnummer: 202100-2361

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.

Har du frågor kontakta oss på e-handel.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Kontakta oss på minoritetsspråk

Kontakt