Kontakta oss
Länsstyrelsen Västra Götaland har sex kontor och två naturum. Ställ frågor till oss i första hand via kontaktformuläret. Behöver du skicka papperspost gäller samma postadress till alla orter.
Alla frågor behandlas och du får oftast svar inom två arbetsdagar. Ibland kan det ta längre tid, beroende på frågan.
Vill du lämna ett nytt ärende? Sök bland våra e-tjänster och blanketter:
Behöver du komplettera ett ärende? Med vår e-tjänst kan du enkelt och effektivt lämna in kompletteringar och yttranden till oss.
Komplettering eller yttrande i ärenden
Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling?
Diarium och allmänna handlingar
Vill du anmäla bristande djurhållning?
Vill du lämna klagomål om otillåten eller eftersatt vattenverksamhet?
Växel
Telefonnummer: 010-224 40 00
Växeln har öppet måndag‑fredag kl 08.00-16.30
Postadress
Länsstyrelsen Västra Götaland
403 40 Göteborg
Skriv ärendenummer om du har ett sådant och vem på Länsstyrelsen brevet ska till.
E-post
Helg- och klämdagar
Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton och midsommarafton. Receptionen i Göteborg håller öppet på klämdagar kl 09.00-12.00.
Besöksadress och brevlåda för handlingar som lämnas in personligen
Södra Hamngatan 3
Reception
Som besökare anmäler du dig i receptionen på Södra Hamngatan 3. Använd porttelefonen för att nå receptionen.
Hitta till Hörsalen Pdf, 941.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Leveransadress paket
Otterhällegatan 3, 411 18 Göteborg
Leveransadress pall
Otterhällegatan 6, 411 18 Göteborg
Besöksadress
Naturum Hornborgasjön
Godsadress
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Naturum Hornborgasjön
521 98 Broddetorp
Webbplats
Naturum Hornborgasjön, hornborga.com Länk till annan webbplats.
Kontaktinformation
Besöksadress
Västerlånggatan 17
Godsadress
Västerlånggatan 17, 503 30 Borås
Besöksadress
Naturum Kosterhavet, Ekenäs, Sydkoster
Godsadress
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Kosterhavets nationalpark
Hamnevägen 30
452 05 Sydkoster
Webbplats
Kosterhavets nationalpark, kosterhavet.se Länk till annan webbplats.
Naturum och bokning
naturum.kosterhavet@lansstyrelsen.se
Förvaltning
Besöksadress
Hamngatan 1
Godsadress
Hamngatan 1
542 30 Mariestad
Besöksadress
Klostergatan 13
Godsadress
Klostergatan 13
532 39 Skara
Besöksadress
Skansgatan 3
Godsadress
Skansgatan 3
451 50 Uddevalla
Besöksadress
Drottninggatan 2
Godsadress
Hamngatan 4
462 30 Vänersborg
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor
Enligt lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (e-fakturalagen) ska leverantörer skicka e-fakturor till offentliga aktörer. Länsstyrelsen Västra Götaland omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.
Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.
För dig som är leverantör till offentliga aktörer på Diggs webbplats Länk till annan webbplats.
För dig som har ett affärssystem
Skapa din e-faktura via ditt befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör om du har frågor om hur du ska göra. Ett annat alternativ är att du köper faktureringstjänster via ett företag för att åstadkomma samma sak.
Länsstyrelsen Västra Götaland tar emot fakturor via nätverket PEPPOL. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002361.
Anslut till Peppol på Diggs webbplats Länk till annan webbplats.
För dig som inte har ett affärssystem
Använd vår fakturaportal Proceedo Supplier Center, visma.com Länk till annan webbplats. helt kostnadsfritt. Välj fakturamottagare ”Statens Servicecenter” för att hitta Länsstyrelsen Västra Götaland.
Om du saknar användarnamn och lösenord kontakta oss på e-postadress: inkop.vastragotaland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura
Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura kan du fortfarande skicka in pappersfaktura till postadress:
Länsstyrelsen Västra Götalands län
FE 7723
831 90 Östersund
Vi ser gärna att du skickar e-faktura i första hand.
Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
Organisationsnummer: 202100-2361
VAT-nummer: SE202100236101
GLN-nummer: 7340093212861
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Har du frågor kontakta oss på inkop.vastragotaland@lansstyrelsen.se.
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.