Kontakta oss
Länsstyrelsen Västra Götaland har åtta kontor. Ställ frågor till oss i första hand via kontaktformuläret. Behöver du skicka papperspost gäller samma postadress till alla orter.
Alla frågor behandlas och du får oftast svar inom två arbetsdagar. Ibland kan det ta längre tid, beroende på frågan.
Vill du lämna ett nytt ärende? Här kan du söka bland våra e-tjänster och blanketter:
E-tjänster och blanketter
Behöver du komplettera ett ärende? Med vår e-tjänst kan du enkelt och effektivt lämna in kompletteringar och yttranden till oss.
Komplettering eller yttrande i ärenden
Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling?
Diarium och allmänna handlingar
Vill du anmäla bristande djurhållning:
Anmäl bristande djurhållning
Kontakta oss
Presskontakt
Skicka brev
Länsstyrelsen Västra Götalands län
403 40 Göteborg
Skriv ärendenummer om du har ett sådant och vem hos oss brevet ska till.
E-post
Helg- och klämdagar
Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton och midsommarafton.
Receptionen i Göteborg håller öppet på klämdagar kl. 09.00-12.00. Övriga receptioner är stängda på klämdagar och vi hänvisar till receptionen i Göteborg.
Receptionernas öppettider
Samtliga receptioner har öppet vardagar 09.00-12.00.
För information om Hornborgasjön och Kosterhavet se respektive webbplats.
Besöksadress och brevlåda
Södra Hamngatan 3
Reception
Som besökare anmäler du dig i receptionen på Södra Hamngatan. Även du som ska till Ekelundsgatan. Använd porttelefonen för att nå receptionen.
Hitta till Hörsalen Pdf, 941.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Leveransadress paket
Otterhällegatan 3, 411 18 Göteborg
Leveransadress pall
Otterhällegatan 6, 411 18 Göteborg
Besöksadress
Naturum Hornborgasjön
Godsadress
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Naturum Hornborgasjön
521 98 Broddetorp
Webbplats
Besöksadress
Västerlånggatan 17
Godsadress
Västerlånggatan 17, 503 30 Borås
Besöksadress
Naturum Kosterhavet, Ekenäs, Sydkoster
Godsadress
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Kosterhavets nationalpark
Hamnevägen 30
452 05 Sydkoster
Webbplats
kosterhavet.se Länk till annan webbplats.
Naturum och bokning
naturum.kosterhavet@lansstyrelsen.se
Förvaltning
Besöksadress
Hamngatan 1
Godsadress
Hamngatan 1
542 30 Mariestad
Besöksadress
Klostergatan 13
Godsadress
Skaraborgsgatan 30
532 30 Skara
Besöksadress
Skansgatan 3
Godsadress
Skansgatan 3
451 50 Uddevalla
Besöksadress
Drottninggatan 2
Godsadress
Hamngatan 4
462 30 Vänersborg
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Skicka helst fakturor elektroniskt till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka dem helst via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.
Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura. Mer information om:
E-handel, e-faktura och PEPPOL finns på DIGG:s webbplats Länk till annan webbplats.
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.
I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL-nätverket. Det finns dock flera alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss:
Via PEPPOL
Adress i PEPPOL är 0007:2021002361
Vi tar emot PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).
Mer information om:
PEPPOL finns på DIGG:s webbplats Länk till annan webbplats.
Svefaktura med transportprofil Bas
Det här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Partsidentitet: 2021002361 (vårt organisationsnummer)
GLN: 7340093212861
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1033
Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.
Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.
Svefaktura/E-faktura via vissa operatörer
Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:
- In Exchange
- Pagero
- Visma SPCS
- Crediflow
- Tieto
- BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)
En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.
Via andra kommunikationslösningar
Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.
Om du inte kan skicka elektronisk faktura
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via e-handel.vastragotaland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Pappersfakturor
Vi ser helst att du skickar fakturor i elektroniskt format. Om du har ett avtal tecknat före 1 april 2019 med oss som inte ställer krav på e-faktura, kan du även fortsättningsvis skicka pappersfakturor. Vår faktureringsadress är:
Länsstyrelsen Västra Götalands län
FE 7723
831 90 Östersund
Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
VAT-nummer: SE202100236101
Organisationsnummer: 202100-2361
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Har du frågor kontakta oss på e-handel.vastragotaland@lansstyrelsen.se
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Kontakt
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.