Så styrs länsstyrelsen
Länsstyrelsens uppdrag och uppgifter styrs av en instruktion. Varje år tar regeringen även fram ett regleringsbrev för hur Länsstyrelsen ska arbeta. Länsstyrelsen rapporterar resultatet till regeringen i en årsredovisning.
Länsstyrelseinstruktionen
Länsstyrelseinstruktionen styr vår verksamhet. I den beskrivs bland annat
- våra uppgifter
- hur vi ska samråda med andra myndigheter
- Länsstyrelsens särskilda roll vid höjd beredskap i samhället.
Förordning med länsstyrelseinstruktion Länk till annan webbplats.
Regleringsbrev
Regleringsbrevet beslutas varje år av regeringen och innehåller uppdrag till Länsstyrelsen, riktlinjer om hur Länsstyrelsen ska arbeta med och återrapportera uppdragen.
Länsstyrelsens regleringsbrev, Ekonomistyrningsverket Länk till annan webbplats.
Årsredovisning
Länsstyrelsen ska lämna en redovisning till regeringen varje år. Den beskriver vad vi har gjort under året och vilka resurser vi använt för detta.
Våra verksamhetsprinciper
Länsstyrelsen Värmland arbetar utifrån tre vägledande verksamhetsprinciper:
Vi samverkar
Genom att samverka internt och externt bidrar vi till ökad delaktighet och bättre resultat. Vi ökar förståelsen för vår verksamhet och våra beslut. Det skapar bland annat förutsättningar för kloka avvägningar. Genom att samverka internt ökar vi samhörigheten och bidrar till att olika perspektiv lyfts fram i all vår verksamhet.
Samverkan externt säkerställer att vi uppfyller våra uppdrag, ökar träffsäkerheten i våra uppdrag och tar tillvara den regionala prägeln. Våra uppdrag och den statliga värdegrunden utgör basen - samverkan är verktyget för att nå resultat.
Vi främjar tidig dialog
Genom tidig intern dialog säkerställer vi att vi nyttjar våra resurser effektivt och hanterar eventuella målkonflikter tidigt. Samtidigt skapar vi förutsättningar för att arbeta enligt de andra verksamhetsprinciperna. Genom tidig extern dialog ökar vi förståelsen för vår verksamhet och våra beslut. Samtidigt ökar vi förståelsen för andras behov och ökar förutsättningarna för att verka enligt de sex principerna i den statliga värdegrunden.
När vi planerar och genomför vår verksamhet tar vi hänsyn till behovet av intern och extern dialog. Tidig dialog är en naturlig del av verksamheten.
Vi utvecklar våra arbetssätt
Förutsättningarna för vårt arbete förändras ständigt. Samhällsutvecklingen leder till nya krav och förväntningar från omvärlden och vår uppdragsgivare. Tekniska, praktiska och ekonomiska förändringar påverkar vårt sätt att arbeta. Vi behöver kontinuerligt utvärdera och utveckla våra arbetssätt och arbetsformer, både externt och internt, för att på ett effektivt sätt uppnå de mål och effekter som våra uppdrag ska ge.
Med genomtänkta arbetssätt ökar förutsättningarna för flexibilitet och goda prioriteringar inom och mellan våra verksamheter. Genom att lyfta idéer, välkomna initiativ och våga prova nytt kan vi alla bidra till en utveckling som gynnar helheten.
Myndighetsförordning
Myndighetsförordningen reglerar statliga myndigheters verksamhet om det inte finns andra bestämmelser i annan lag eller förordning.
I förordningen finns till exempel bestämmelser om:
- myndighetens ledning,
- dess uppgifter och styrning,
- ärendehandläggning,
- anställningar med mera.
Myndighetsförordning (2007:515) (riksdagen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fokusområden
Fokusområden är områden där vi som organisation har identifierat ett behov av att utveckla vårt arbete och göra förflyttningar en eller flera riktningar.
Genom att specificera fokusområden pekar länsledningen ut några extra viktiga områden att jobba med och implementera i verksamheten. Det kan vara ett specifikt verksamhetsområde men också vara en förändring i myndighetens sätt att arbeta eller en generell kompetenshöjning över hela organisationen.
Ett fokusområde berör och involverar stora delar eller till och med hela organisationen till skillnad från ett uppdrag som är smalare och endast berör ett specifikt verksamhetsområde. Ofta finns ett uppdrag kopplat till ett fokusområde.
Fokusområde verksamhetsstyrning
Fokusområde verksamhetsstyrning handlar om fortsatt arbete med att generellt höja vår kollektiva förmåga att planera, budgetera, följa upp och prognosticera.
Det gör vi för att öka omställningsförmågan och optimera effekten av våra tilldelade uppdrag och finansiella resurser. Det innebär ett nära och behovsanpassat stöd till chefsgruppen.
Fokusområde totalförsvar
Fokusområde totalförsvar handlar om fortsatt arbete med att höja vår kollektiva förmåga att anta det utvidgade uppdraget som totalförsvarsmyndighet och demokratibevarande instans i ett skärpt säkerhetsläge.
Det handlar om att upparbeta en tydlig säkerhetskultur med förändrade arbetssätt, öka den generella kunskapen om vårt uppdrag i totalförsvaret som myndighet och enskild tjänsteperson och hur säkerhetsläget påverkar våra övriga uppdrag.
Fokusområde ökat förtroende
Fokusområdet ökat förtroende handlar om att länets invånare och aktörer ska känna just ett ökat förtroende för Länsstyrelsen. För att nå dit ska vi fortsätta utveckla arbetsformerna för att stärka Länsstyrelsen som serviceinriktad myndighet med rättssäkerhet i balans.
Uppdraget har fyra delar:
- Förbättrad service och bemötande generellt gentemot våra
kontaktytor. - Förbättrade kontakter med och förståelse för näringslivet och dess villkor.
- Effektivare handläggningsprocesser.
- Samordning av ingående regeringsuppdrag.
Kontakt
Länsstyrelsen Värmland
Besöksadress
Våxnäsgatan 5, Karlstad
Postadress
651 86 Karlstad
E-post och växel
varmland@lansstyrelsen.se
010-224 70 00
Växeln är öppen
Måndag - Fredag 08.00 - 16.30
Receptionen är öppen
Måndag - Fredag 08:00 - 10:00
Organisationsnummer
202100-2395