Upphandlingar
Länsstyrelsen är en egen upphandlande myndighet. Vi gör inköp och upphandlingar av varor och tjänster som till exempel kontorsmaterial, skyltar, undersökningar och utredningar.
Länsstyrelsen följer lagen om offentlig upphandling och avropar från de statliga ramavtalen. Vi har fastställda riktlinjer för hur vi ska köpa eller hyra varor och tjänster.
Våra upphandlingar
Du hittar information om våra aktuella upphandlingar i verktyget Tendsign.
Länsstyrelsen Värmlands upphandlingar (opic.com) Länk till annan webbplats.
Råd till anbudsgivare
Det är flera formaliteter som måste vara avklarade när du ska lämna anbud till en statlig myndighet. Att delta i en upphandling och lämna anbud behöver inte vara så krångligt som det kan se ut vid första anblick.
Börja i tid
I underlagen begär vi ofta in certifieringar, intyg och andra uppgifter som kan ta tid att samla in. Det är därför bra att läsa igenom vad som krävs i god tid innan sista anbudsdag.
Läs förfrågningsunderlaget noga
Eftersom möjligheten för att komplettera anbudet i efterhand är mycket begränsad är det viktigt att alla frågor som ställs i förfrågningsunderlaget besvaras klart och tydligt. Gå igenom förfrågningsunderlaget och tänk på följande:
- Stämmer tekniska och andra specifikationer med vad du kan erbjuda?
- Stäm av mot kraven.
Ställ frågor och förtydligande
Påtala eventuella brister i upphandlingsdokumenten så tidigt som möjligt under anbudstiden. Hur du ställer frågor framkommer av förfrågningsunderlaget. Svar på inkomna frågor publiceras även så att alla anbudsgivare får samma information.
Frågor och svar bidrar till att upphandlingsprocessen blir mer genomskinlig och rättvis.
Svara även på självklara frågor
Även om vi känner till dig som leverantör kan vi endast utgå från de svar du lämnat i anbudet.
Följ krav och villkor
Det är viktigt att du kan leva upp till alla angivna ”ska-krav” och att du accepterar de angivna avtalsvillkoren.
Om du inte kan uppfylla alla krav
Det är möjligt att inleda ett samarbete med ett annat företag och åberopa det företagets kapacitet. Tänk även på möjligheten att bli underleverantör.
Kontrollera ditt anbud
Det viktigaste rådet vi kan ge är att du bör kontrollera noga så att alla intyg, certifieringar och uppgifter som vi frågar efter i förfrågningsunderlaget finns med i ditt anbud. Lagen ger oss små möjligheter att be dig komplettera i efterhand.
Kontrollera datum
Det är viktigt att du lämnar in anbudet senast sista anbudsdagen. Vi prövar inte anbud som lämnats in försent.
Lämna in anbudet på det sätt och i den form som efterfrågas
I förfrågningsunderlaget står det tydligt hur du ska lämna in ditt anbud. För att ditt anbud ska bli giltigt är det är viktigt att du följer instruktionen.
Avvakta tilldelningsbeslut
Efter att anbuden har utvärderats kommer vi skicka ut ett tilldelningsbeslut. I beslutet kommer det framgå hur utvärderingen gått till samt vilken anbudsgivare som har vunnit upphandlingen.
Generella frågor och svar om upphandlingar
Ett urval av de återkommande frågor vi får om vad som gäller vid upphandlingar.
På denna webbsida listar vi aktuella upphandlingar. Upphandlingar över ett visst belopp publiceras även i nationella databaser som Opic.
Alla företag och organisationer kan lämna anbud med förutsättning att de kan uppfylla upphandlingens ställda krav.
Det framkommer alltid i förfrågningsunderlaget vid den aktuella upphandlingen hur du lämnar anbud. Det är viktigt att du följer det som anges som krav vad gäller anbudslämnande.
Sekretess för ett upphandlingsärende gäller från det att upphandlingen påbörjats till att länsstyrelsen är färdig med utvärderingen av anbuden. Sekretessen bryts först när tilldelningsbeslutet meddelas. Tilldelningsbeslutet skickas till samtliga anbudsgivare och innehåller information om vilken anbudsgivare som har tilldelats kontraktet och anledningen till detta.
Efter att tilldelningsbeslutet har meddelats blir inkomna anbud offentliga handlingar. Det innebär att andra leverantörer kan begära ut handlingarna.
Ett förfrågningsunderlag är det underlag där det framgår vad vi efterfrågar i den aktuella upphandlingen. De flesta förfrågningsunderlag är uppbyggda enligt samma mall och följer en tydlig struktur. Istället för benämningen förfrågningsunderlag kan det ibland stå upphandlingsdokument.
Kraven måste vara rimliga i hänsyn till vad som ska upphandlas. Krav i en upphandling kan delas upp i två:
- krav på leverantören
- krav på det som ska levereras
Krav på leverantören kan till exempel vara ekonomisk styrka. Krav på det som ska levereras kan till exempel vara leveranstid och utformning av tjänst eller vara.
Nej, det är inte tillåtet att ställa krav på att leverantören ska vara bunden till ett kollektivavtal. Det följer av de grundläggande principerna, främst proportionalitetsprincipen. Det är däremot möjligt att ställa särskilda arbetsrättsliga villkor, exempelvis lön, semester och arbetstid som är i nivå med svenska kollektivavtal.
Nej, det finns inget krav att man alltid måste välja lägst pris. Länsstyrelsen kan välja en vara eller tjänst som är ”ekonomiskt mest fördelaktig”, då utvärderas fler aspekter än pris.
För den specifika upphandlingen så finns det alltid angivna kontaktpersoner i förfrågningsunderlaget. För mer generella frågor om hur Länsstyrelsen upphandlar varor och tjänster så mejla ekonomi.varmland@lansstyrelsen.se eller ring 010-224 70 00 (växel) och be att få tala med upphandlingsansvarig.
Ja, Länsstyrelsen arbetar aktivt med hållbarhetskrav i upphandling.
I lagen om offentlig upphandling (LOU) framgår det att det inte är tillåtet att behandla leverantörer olika beroende på geografisk hemvist. Den fria rörligheten inom EU och lagen om offentlig upphandling styr hur upphandlingar får göras. Länsstyrelsen kan däremot skapa goda förutsättningar för lokala, ofta mindre företag, genom att utforma förfrågningsunderlaget så att fler kan lämna anbud.
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce. I första hand önskar vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL men det finns fler alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss.
Prenumerera via e-post
Fyll i din e-postadress om du vill prenumerera på denna sidan och därmed få uppdateringar via e-post.
Kontakt
-
Jan Nyrén
E-post till Jan Nyrén
Länsstyrelsen Värmland
Besöksadress
Våxnäsgatan 5, Karlstad
Postadress
651 86 Karlstad
E-post och växel
varmland@lansstyrelsen.se
010-224 70 00
Växeln är öppen
Måndag - Fredag 08.00 - 16.30
Receptionen är öppen
Måndag - Fredag 08:00 - 10:00
Organisationsnummer
202100-2395