Upphandlingar
Varje länsstyrelse är en egen upphandlande myndighet. Vi gör inköp och upphandlingar av varor och tjänster, till exempel kontorsmaterial, naturvårdsåtgärder, kulturminnesvård, undersökningar och utredningar.
Våra upphandlingar
Du hittar information om våra aktuella upphandlingar i verktyget Tendsign.
Länsstyrelsen Värmlands upphandlingar (opic.com) Länk till annan webbplats.
Vi genomför i huvudsak våra upphandlingar i tjänsten Mercell TendSign.
Generella frågor och svar om upphandlingar
Ett urval av de återkommande frågor vi får om vad som gäller vid upphandlingar.
På denna webbsida listar vi aktuella upphandlingar. Upphandlingar över ett visst belopp publiceras även i nationella databaser som Opic.
Alla företag och organisationer kan lämna anbud med förutsättning att de kan uppfylla upphandlingens ställda krav.
Det framkommer alltid i förfrågningsunderlaget vid den aktuella upphandlingen hur du lämnar anbud. Det är viktigt att du följer det som anges som krav vad gäller anbudslämnande.
Sekretess för ett upphandlingsärende gäller från det att upphandlingen påbörjats till att länsstyrelsen är färdig med utvärderingen av anbuden. Sekretessen bryts först när tilldelningsbeslutet meddelas. Tilldelningsbeslutet skickas till samtliga anbudsgivare och innehåller information om vilken anbudsgivare som har tilldelats kontraktet och anledningen till detta.
Efter att tilldelningsbeslutet har meddelats blir inkomna anbud offentliga handlingar. Det innebär att andra leverantörer kan begära ut handlingarna.
Ett förfrågningsunderlag är det underlag där det framgår vad vi efterfrågar i den aktuella upphandlingen. De flesta förfrågningsunderlag är uppbyggda enligt samma mall och följer en tydlig struktur. Istället för benämningen förfrågningsunderlag kan det ibland stå upphandlingsdokument.
Kraven måste vara rimliga i hänsyn till vad som ska upphandlas. Krav i en upphandling kan delas upp i två:
- krav på leverantören
- krav på det som ska levereras
Krav på leverantören kan till exempel vara ekonomisk styrka. Krav på det som ska levereras kan till exempel vara leveranstid och utformning av tjänst eller vara.
Nej, det är inte tillåtet att ställa krav på att leverantören ska vara bunden till ett kollektivavtal. Det följer av de grundläggande principerna, främst proportionalitetsprincipen. Det är däremot möjligt att ställa särskilda arbetsrättsliga villkor, exempelvis lön, semester och arbetstid som är i nivå med svenska kollektivavtal.
Nej, det finns inget krav att man alltid måste välja lägst pris. Länsstyrelsen kan välja en vara eller tjänst som är ”ekonomiskt mest fördelaktig”, då utvärderas fler aspekter än pris.
För den specifika upphandlingen så finns det alltid angivna kontaktpersoner i förfrågningsunderlaget. För mer generella frågor om hur Länsstyrelsen upphandlar varor och tjänster så mejla ekonomi.varmland@lansstyrelsen.se eller ring 010-224 70 00 (växel) och be att få tala med upphandlingsansvarig.
Ja, Länsstyrelsen arbetar aktivt med hållbarhetskrav i upphandling.
I lagen om offentlig upphandling (LOU) framgår det att det inte är tillåtet att behandla leverantörer olika beroende på geografisk hemvist. Den fria rörligheten inom EU och lagen om offentlig upphandling styr hur upphandlingar får göras. Länsstyrelsen kan däremot skapa goda förutsättningar för lokala, ofta mindre företag, genom att utforma förfrågningsunderlaget så att fler kan lämna anbud.
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce. I första hand önskar vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL men det finns fler alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss.
Prenumerera via e-post
Fyll i din e-postadress om du vill prenumerera på denna sidan och därmed få uppdateringar via e-post.
Kontakt
Länsstyrelsen Värmland
Besöksadress
Våxnäsgatan 5, Karlstad
Postadress
651 86 Karlstad
E-post och växel
varmland@lansstyrelsen.se
010-224 70 00
Växeln är öppen
Måndag - Fredag 08.00 - 16.30
Receptionen är öppen
Måndag - Fredag 08:00 - 10:00
Organisationsnummer
202100-2395