Risk för gräsbrand i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Två rovdjursangerpp

Lodjur

Under augusti månad har länsstyrelsen dokumenterat två rovdjursangrepp på får i länet.

Den 16 augusti dokumenterades ett angrepp av varg i Heby kommun, totalt 8 tackor dog till följd av angreppet. Den 17 augusti kallades länsstyrelsen till en djurägare i Östhammars kommun som funnit ett dött lamm i sin hage. Vid besiktning kunde länsstyrelsens personal konstatera att det var ett lodjur som dödat lammet.

Vid båda tillfällena har länsstyrelsen omgående skickat ut en rovdjursalert via SMS till de djurägare i berört område som anmält sig till tjänsten.

Länsstyrelsens journummer

Länsstyrelsen har jour för att kunna besiktiga misstänka rovdjursangrepp och nås dygnet runt på telefonnummer 010-223 32 24.

Anmäl dig till tjänsten Rovdjursalert

Du som tamdjursägare kan få sms med information om angrepp orsakade av stora rovdjur genom att anmäla dig till tjänsten Rovdjusralert. Skicka ett mejl med kontaktuppgifter och SE-nummer till vilt.uppsala@lansstyrelsen.se eller anmäl dig i formuläret på sidan Viltskador. På sidan finns även annan information om stora rovdjur.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17