Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Länets arbete med förorenade områden

Här kan du hitta fördjupad information om arbetet med förorenade områden i länet. Informationen motsvarar länets regionala program för arbetet med förorenade områden.

Förutsättningar för arbetet

Arbetet med förorenade områden anpassas efter regionala förutsättningar. Flera faktorer påverkar förutsättningarna som till exempel geologi, befolkningstäthet och industrihistoria. Även organisatoriska faktorer som till exempel tillgängliga resurser och samordning påverkar arbetet.

Mål, strategi och prioritering

Nationella och regionala mål styr tillsammans med regionala förutsättningar vilka strategier och prioriteringar som tillämpas. Här finns även länets prioriteringslista över områden.

Pågående och kommande arbete

Information om vad som pågår just nu i arbetet med förorenade områden och vad som planeras för de kommande åren.

Genomfört arbete

Information om hur inventeringen har gått till av förorenade områden och vilka efterbehandlingsåtgärder som genomförts.

Länsstyrelsen Östergötland

Carl Fredrik Graf