Service- och trygghetspunkter – säkerhet vid en samhällsstörning
Stormen drar in. Snön yr, vinden tilltar – och plötsligt blir allt svart. Strömmen har gått. Kan du fortfarande handla mat och tanka? Med en Service- och trygghetspunkt (SOT-punkt) kan samhället fungera även vid en samhällsstörning. I Jämtlands län finns flera SOT-punkter. Här delar vi våra erfarenheter för att fler ska kunna stärka sin beredskap.
Vad är en SOT-punkt?
En SOT-punkt, Service- och trygghetspunkt, är en viktig funktion som ser till att grundläggande service kan upprätthållas även vid samhällsstörningar. Den är vad ni gör den till, men har en tydligt definierad lägstanivå. Denna nivå kan byggas på och anpassas efter lokala och regionala behov och förutsättningar.
Miniminivån du behöver utgå från:
- En livsmedelsbutik med fullsortiment. Butiken fungerar även som nav.
- En närliggande drivmedelsanläggning för tankning av fordon.
Både butik och drivmedelsanläggning ska vara permanenta och i drift året runt.
- Ett reservkraftaggregat som håller igång butik och drivmedelsanläggning vid elavbrott.
- En kommunikations- och informationsnod. Vid behov både som ledningsplats och en samlingspunkt för aktörer.
- En formaliserad och driftsättande organisation som ansvarar för att SOT-punkten fungerar i både vardag och kris.
Utöver det grundläggande kan SOT-punkten rymma fler funktioner, som offentlig service, Sjöräddningen, kraftbolag eller andra samhällsaktörer.
Se filmen om SOT-punkten i Kall, den första i landet, för att se hur det fungerar i praktiken. Filmen är cirka 6 minuter lång.
Från projekt till verklighet – så skapades SOT-punkterna
Arbetet med Service- och trygghetspunkter (SOT-punkter) startade som ett EU-finansierat projekt. Syftet var att stärka den grundläggande kommersiella servicen och öka samhällets förmåga vid en samhällsstörning. Genom samarbete mellan kommuner, civilsamhälle och näringsliv har projektet lett till etablering av flera SOT-punkter i Jämtlands län.
Länsstyrelsen har i nuläget inga medel att fördela för att etablera nya SOT-punkter. Det kan däremot finnas andra möjligheter till finansiering lokalt, eller genom samverkan med exempelvis kommun, näringsliv eller civilsamhälle.
Här finns SOT-punkter i Jämtlands län
Flera kommuner i länet har tillsammans med Länsstyrelsen upprättat SOT-punkter. Arbetet drivs av kommunerna i samverkan med civilsamhället och lokala företag.
- Stora Blåsjön, Strömsunds kommun
- Kall, Åre kommun
- Lillhärdal, Härjedalens kommun
- Borgvattnet, Ragunda kommun
- Valsjöbyn, Krokoms kommun
- Rötviken, Krokoms kommun
- Hallen, Åre kommun
Kunskap för att etablera SOT-punkter i din bygd
Här finns vägledning och kunskapsunderlag som kan stödja arbetet med att etablera en service- och trygghetspunkt nära dig.
Forskning och rapporter
Slutrapport ”SOT-punkter i Jämtlands län”, Länsstyrelsen Jämtlands län. Rapporten lyfter möjligheter och utmaningar för fortsatt utveckling – på lokal, regional och nationell nivå.
Inslag i media
Invigning av service- och trygghetspunkt i Stora Blåsjön, Stromsund.se Länk till annan webbplats.
Container i Kall kan bli till stor hjälp för svenska glesbygden, SVT Länk till annan webbplats.
SOT-container skapar trygghet i glesbygd, Dagligvarunytt.se Länk till annan webbplats.
Fler byar i Jämtland ska få SOT-punkter – Sveriges Radio Jämtland Länk till annan webbplats.
Frågor och kontaktvägar
Har du frågor om att starta eller etablera SOT-punkter är du välkommen att ta kontakt med någon av de kommuner som redan har genomfört detta arbete.
För frågor om tidigare SOT-projekt kan du kontakta Magnus Forsén, e-post: magnus.forsen@lansstyrelsen.se
Webbinarium – Hur kan Service- och trygghetspunkter stärka lokalsamhällets krisberedskap? Inspelat maj 2023.