Mål, strategi och prioritering för arbetet med förorenade områden

Nationella och regionala mål styr tillsammans med förutsättningarna för det förorenade området vilka strategier och prioriteringar som tillämpas. Här finns även länets prioriteringslista över områden.

Nationella miljömål

Arbetet med förorenade områden bidrar till att uppfylla flera olika nationella miljömål. Enligt miljökvalitetsmålet "Giftfri miljö" ska förorenade områden vara åtgärdade i så stor utsträckning att de inte utgör något hot mot människors hälsa eller miljön.

2015 antogs Agenda 2030 som inrymmer 17 globala mål för hållbar utveckling. Flera av målen har direkt anknytning till arbetet med förorenade områden. De globala målen är till för alla och samtliga behöver delta aktivt och samverka för att vi ska lyckas i arbetet med de globala målen.

I Sverige har vi ett miljömålssystem som består av 16 miljökvalitetsmål och ett övergripande generationsmål, som är ett löfte till att lämna ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta för framtida generationer. Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö är ett av 16 nationella miljökvalitetsmål som riksdagen beslutat om att Sverige ska nå och arbeta för. Detta miljömål hänvisar till att förekomsten av ämnen som har skapats eller utvunnits inte ska hota människors hälsa eller den biologiska mångfalden, samt att naturfrämmande ämnen ska vara nära noll och att halterna av naturliga ämnen ska vara nära naturliga bakgrundshalter.

För att uppnå miljömålet för Giftfri miljö har sex preciseringar tagits fram för att visa vilja insatser som behövs:

  • Den sammanlagda exponeringen av kemiska ämnen via samtliga exponeringsvägar är inte skadlig för människan och miljön.
  • Användning av särskilt farliga ämnen har så långt som möjligt upphört.
  • God kännedom och mycket liten spridning av oavsiktligt bildade ämnen med farliga egenskaper.
  • Förorenade områden är åtgärdade och utgör inget hot mot människors hälsa eller miljön.
  • Det finns tillgänglig information om kemiska ämnens miljö- och hälsoegenskaper
  • Tillräcklig kunskap om kemiska ämnens egenskaper finns tillgängligt för riskbedömning.

En övergripande nationell målsättning för Länsstyrelsernas arbete är att samtliga områden med stor eller mycket stor risk (Riskklass 1 och 2) ska vara åtgärdade år 2050.

Regionala mål

Länsstyrelsen arbetar aktivt med miljömålen och miljömålsansvariga redovisar hur arbetet med att uppnå målen fortgår. Detta sker bland annat genom löpande redovisning, artiklar och föreläsningar. Som regionala miljömål för Hallands län gäller de nationella miljökvalitetsmålen med tillhörande preciseringar samt den övergripande nationella målsättningen.

Följande regionalt anpassade mål för tillsynsvägledningen har tagits fram:

Tillsynsvägledning

  • Länsstyrelsen ska verka för att öka kompetensen inom efterbehandlingsområdet genom att arrangera utbildningstillfällen och seminarium för länets kommuner.
  • Länsstyrelsen ska arbeta med tillsynsvägledningen inom områden vid pågående verksamheter och nedlagda objekt med ansvarig part. Arbetet innebär att samtliga kommuner ska erbjudas vägledning vid till exempel ansvarsutredningar, riskbedömningar och bedömning av efterbehandlingsbehovet.
  • Länsstyrelsen besöker kommunerna i länet för att diskutera hur arbetet med förorenade områden framskrider, bland annat genom att titta på resurser och prioriteringar. Målsättningen är att besöka minst en kommun per år.

Strategi och prioriteringar

Arbetet med förorenade områden är omfattande och resurskrävande. Vi behöver därför använda rätt strategier och prioritera att arbeta med rätt förorenade områden.

För att hantera alla de närmare 80 000 potentiellt förorenade platser som länsstyrelserna har pekat ut har Naturvårdsverket utvecklat en metod för att prioritera de mest angelägna objekten. Alla identifierade platser registreras i en databas hos länsstyrelserna. På de platser där det förekommit verksamheter som man av erfarenhet vet kan orsaka markföroreningar görs en platsspecifik riskklassning.

Riskklassningen utgörs av risken att medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. Klass 1 och 2 innebär mycket stor respektive stor risk och klass 3 och 4 innebär måttlig respektive liten risk. I första hand bör objekt med högre riskklass prioriteras och med nya uppgifter kan även riskklassningen på befintliga objekt ändras till en högre eller lägre nivå. Vid förändrad markanvändning på potentiellt förorenade område kan det bli aktuellt med undersökningar för att kunna konstatera föroreningssituationen på området. Uppgifterna i Länsstyrelsens databas uppdateras kontinuerligt med underlag som berör riskklassade objekt och underlaget används i många typer av ärenden, bland annat vid fastighetsöverlåtelse, tillsyn, tillståndsprövning, fysisk planering, grävarbeten.

Arbetet med att inventera och riskklassa områden har i Halland pågått sedan år 2001 och slutfördes under 2013.

Under 2014 påbörjades även ett samarbetsprojekt med kommunerna att inventera nedlagda deponier i länet. Merparten av deponierna inventerades under 2014 - 2016.

Inventering och identifiering utifrån de två nya regeringsuppdragen avseende PFAS förorenade områden och förorenade sedimentområden påbörjades under 2023.

Områden som prioriteras undersöks mer noggrant genom markundersökningar och provtagningar. Därefter avgörs om området behöver undersökas vidare eller om det behövs efterbehandlingsåtgärder. Undersökningar kan gå till på olika sätt, en omfattande undersökning göras direkt eller flera mindre beroende på vad som lämpar sig under förutsättningarna.

Oftast börjar man med en mindre undersökning för att verifiera om området är förorenat eller inte. Resultaten tillsammans med övrig information om området används för att bedöma föroreningssituationen på platsen, därefter tas en riskbedömning fram. Syftet med riskbedömningen är att ta reda på vilka risker som finns samt eventuellt behov av riskreducering.

Vid mer detaljerade undersökningar utreds också vilka åtgärder som bör vidtas för att människors hälsa eller miljö inte ska utsättas för en oacceptabel risk. I en åtgärdsutredning görs en uppskattning vad de olika saneringsalternativen kostar. En bedömning görs om det krävs tillstånd för de åtgärder som ska göras och vilka myndigheter som behöver kontaktas inför saneringen. Innan det fastställs vilken eller vilka saneringsåtgärder som är nödvändiga att vidta, görs en avvägning mellan åtgärdsalternativens miljömässiga, tekniska, ekonomiska, juridiska och sociokulturella konsekvenser.

Det finns många olika åtgärdsalternativ för att efterbehandla ett förorenat område. Vilken åtgärd som är lämpligast avgörs vanligtvis av en bedömning för enskilt fall. Länsstyrelsen strävar efter att nya och mer innovativa utrednings- och saneringsmetoder används i större utsträckning. Dock görs alltid en rimlighetsavvägning mellan ekonomiska, tekniska och miljömässiga förutsättningar.

Arbetet från inventering till åtgärd är ofta en lång process. Innan det påbörjas en utredning av ett objekt förs en diskussion med berörd kommun så att enighet råder om att objektet bör prioriteras. I de fall där det saknas en ansvarig verksamhetsutövare som kan bekosta undersökningar förs istället en dialog med kommunen och om de har möjlighet att ta på sig huvudmannaskapet för projektet. I vissa fall har Länsstyrelsen gått in som huvudman under utredningsfasen.

Arbetet i åtgärdsfasen bygger på att den berörda kommunen ställer upp med resurser och åtar sig huvudmannaskapet för åtgärdsskedet. I de fall det finns en ansvarig riktas kraven direkt mot den ansvariga.

Naturvårdsverket har under 2018 färdigställt en utvärdering av vägledningsmaterial som finns för arbetet med förorenade områden. Vägledningsmaterialet består av tre rapporter: Att välja efterbehandlingsåtgärd Rapport 5978, Riskbedömning av förorenade områden Rapport 5977 och Riktvärden för förorenad mark Rapport 5976. Utvärderingen visar att det finns ett behov av att vägledningsmaterialet uppdateras framöver.

Under 2012 kom Rapport 6501 Efterbehandlingsansvar En vägledning om miljöbalkens regler och rättslig praxis, och Naturvårdsverket uppdaterar kontinuerligt den kvalitetsmanualen som finns för användning och hantering av bidrag till efterbehandling och sanering. Under 2015 kom en uppdaterad version av rapport 6688 om Vägledning om statusrapporter. Naturvårdsverket har uppdaterat beräkningsverktyget för generella riktvärden för förorenad mark. Reviderade och nya generella riktvärden gäller från den 1 juli 2016.

På den nationella vägledningshemsidan EBH-portalen Länk till annan webbplats. samlas vägledande material om förorenade områden för tillsynsmyndigheter.

Länsstyrelserna har under 2017 fått ett nytt regleringsbrev som omfattar efterbehandling av förorenade områden för bostadsbyggande. Arbete har genomförts för att försöka identifiera aktuella områden i Halland. Med anledning av att Halland är ett expansivt län har det visat sig svårt att finna sådana områden som är aktuella för bidraget.

I samband med de två regeringsuppdragen som påbörjades 2023 har vägledningsmaterial tagits fram för respektive område; PFAS förorenade områden och förorenade sedimentområden. Det är många myndigheter som är inblandade i tillsyn och kunskapsuppbyggnad om förorenade sediment och PFAS.

Prioriteringslista

Länsstyrelsen presenterar varje år en lista över de mest prioriterade områdena i länet. Vid en del områden på listan har föroreningar redan hittats medan det för andra områden bara finns en misstanke om att verksamheter har skapat föroreningar.

Listan är ett prioriteringsredskap för oss som kan förändras från år till år och kan inte ses som en slutlig lista över länets mest förorenade områden. Förändringar i listan kan ske på grund av ändrad markanvändning, undersökningar, skyddsåtgärder, sanering eller andra omständigheter som gör att länsstyrelsen bedömer att ett område ska tas bort eller läggas till på listan.

De bidrags- och tillsynsobjekt som prioriteras i länet av kommuner och Länsstyrelsen återfinns på prioriteringslistan. Prioriteringslistan revideras allt eftersom nya resultat kommer in från inventeringsarbetet eller från undersökningar och utredningar.

Listan innehåller objekt där antingen den kommunala nämnden eller Länsstyrelsen har tillsynen. Utöver prioriteringslistan bedriver Länsstyrelsen ytterligare tillsynsarbete med andra objekt och pågående industriella verksamheter. Tillsynsinsatser blir aktuella om en verksamhet ska läggas ner. Förorenade områden undersöks och efterbehandlas fortlöpande i länet genom att markanvändning förändras till följd av samhällsplaneringen.

Objektets namn enligt EBH-stödet

Kommun

Bransch

1. Kvarteret Renen

Varberg

Textilindustri/ytbehandling av metaller

2. PFAS Kistinge industriområde

Halmstad

Avfallsdeponi

3. Holms tvätt

Halmstad

Kemtvätt med lösningsmedel

4. Hamnutfyllnaden i Halmstad

Halmstad

Övrigt BKL 1

5. Hamnutfyllnaden i Falkenberg

Falkenberg

Övrigt BKL 1

6. Steninge Glasbruk

Halmstad

Glasbruk

7. Sedimenten i Ätran

Falkenberg

Sediment BKL 2

8. Slöinge träförädling

Falkenberg

Träimpregnering

9. Asklunds fd. trävaru

Laholm

Träimpregnering

10. Gammalsbo AFA

Hylte

Avfallsdeponi

Monark AB, Cycleurope Sverige AB

Varberg

Ytbehandling av metaller

Ekotvätt

Halmstad

Kemtvätt

Rydöbruks träimpregnering

Hylte

Träimpregnering

AB Heurlins lackering

Varberg

Ytbehandling av metaller

Kvarteret Valen

Varberg

Ytbehandling av metaller

Oskarströms sulfitfabrik

Halmstad

Massa- och pappersindustri

Industrizink AB

Varberg

Ytbehandling av metaller

Borabo AFA

Hylte

Avfallsdeponi

Ätranverken AB

Falkenberg

Ytbehandling av metaller

Vinbergs AFA (A)

Falkenberg

Avfallsdeponi

Gustavsfält AFA

Halmstad

Avfallsdeponi

Svinholmens AFA

Kungsbacka

Avfallsdeponi

Barnamossens AFA

Kungsbacka

Avfallsdeponi

Fd. Flaggstångsfabriken

Halmstad

Träimpregnering

Landfästet, sediment

Halmstad

Sediment BKL 1

Wallbergs fabrik AB, Slottsmöllan

Halmstad

Textilindustri

Hallands frökontor

Halmstad

Betning av säd

Fd. Skandinaviska jutespinneri och Väveri AB

Halmstad

Textilindustri

Hammargrens Waltreco, Skårby

Kungsbacka

Tillverkning av krut- och sprängämnen/pyroteknik

Kapman AB, Sandvik metall

Varberg

Ytbehandling av metaller

Spekedal deponi

Kungsbacka

Avfallsdeponi

Knäreds Galvano AB

Laholm

Ytbehandling av metaller elektrolytiska/kemiska processer

Nyby deponi

Laholm

Avfallsdeponi

Bilverkstad Veinge

Laholm

Bilvårdsanläggning, bilverkstad samt åkerier

Olssons bil i Veinge

Laholm

Skrothantering och skrothandel

Skottorps kvarn

Laholm

Betning av säd

Fjälebos AFA

Laholm

Avfallsdeponi

Kungsbacka kemiska tvätt

Kungsbacka

Kemtvätt

Svinholmens marina

Kungsbacka

Hamnar – fritidsbåtshamn, båtuppställningsplats

Kolla båtvarv

Kungsbacka

Hamnar – fritidsbåtshamn, båtuppställningsplats

Hasslövs handelsträdgård/ Hallandsåsens plantskola

Laholm

Plantskola

Kungsbacka svetscentral

Kungsbacka

Verkstadsindustri med hal. lösningsmedel

 

Kontakt

Länsstyrelsen i Hallands län

Välkommen att kontakta oss på:

Telefon 010 - 224 30 00 (växel)

Dela sidan:

Landshövding

Anders Thornberg

Besöksadress

Slottsgatan 2

Postadress

301 86 Halmstad

Organisationsnummer

202100-2353

Följ oss