Kontakta oss
Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Slottsgatan 2, i Halmstad. Receptionens ordinarie öppettider är 08.00-12.00.
Telefon
Telefonväxeln är öppen 8.00-16.30. Dag före röd dag samt klämdagar kan öppettiderna vara annorlunda.
- Röda dagar som julafton, nyårsafton och midsommarafton har vi stängt.
- Klämdagar, arbetsdag som infaller mellan två helgdagar har Länsstyrelsen begränsad bemanning och öppet 08.00-14.00.
- Kristi himmelsfärd stängt, fredag efter kristi himmelsfärd öppet 08.00-12.00
- Trettondagsafton (som infaller måndag-fredag): 8.00-12.00.
- Skärtorsdag: 8.00-12.00.
- Valborgsmässoafton: 8.00-12.00.
- Dagen före Alla helgons dag: 8.00-12.00.
- 23 december (som infaller måndag-fredag): 08.00-12.00.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
E-post
All personal på Länsstyrelsen har e-post. E-postadressen är alltid fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se. Bokstäverna å, ä och ö byts ut mot a och o. Om personen har dubbla för- eller efternamn används bindestreck mellan dessa.
Vi tar gärna emot handlingar via e-post. Vi har en digital ärendehantering och det underlättar för oss att slippa skanna pappershandlingar. Vänligen uppge ärendenummer om det gäller ett pågående ärende.
Ska du skicka stora filer? Det går alldeles utmärkt. Skicka e-post till halland@lansstyrelsen.se och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på 10 mb eller mer till oss.
Besök och adresser
Besöksadress
Slottsgatan 2, Halmstad.
Receptionens ordinarie öppettider är 08.00-12.00 (dag före röd dag samt klämdagar kan öppettiderna vara annorlunda). Besök vid övriga tider sker enligt överenskommelse.
Postadress
Länsstyrelsen i Hallands län, 301 86 Halmstad.
Leveransadress
Länsstyrelsen i Hallands län, Slottsgatan 2, 302 42 Halmstad.
Halmstad slott
Halmstad slott rymmer idag tjänstebostad och representationsvåning för landshövdingen samt kontorslokaler för Länsstyrelsen. Här anordnas bland annat seminarier, konserter och möten.
Förfrågningar om att använda borggård eller slottsträdgården görs via Statens fastighetsverk Länk till annan webbplats., som förvaltar Halmstad slott.
På Länsstyrelsen arbetar strax över 200 medarbetare på åtta olika enheter.
Beredskapsenheten
Beredskapsenheten arbetar med säkerhets- och beredskapsfrågor på regional nivå för ett robustare samhälle och effektivare krishantering.
Bland annat ansvarar Länsstyrelsen i Halland för statlig räddningstjänst och sanering vid nukleära (kärnkrafts)olyckor samt oljeutsläpp. Likaså har länsstyrelsen ett geografiskt områdesansvar vid olyckor som drabbar flera kommuner. Beredskapsenheten jobbar även med frågor inom totalförsvaret som handläggning av skyddsobjekt, samordning av frivilligorganisationer och liknande. Andra kärnfrågor i verksamheten är risk- och sårbarhetsanalyser, sociala risker samt sambandsfrågor.
Enhetschef: Christian Lundin
Enheten för verksamhetsstöd
Enheten för verksamhetsstöd arbetar med uppgifter inom arkiv- och diarium, ekonomi, juridik, HR, planering- och uppföljning och service.
Enhetschef: Katarina Gustafsson
Landsbygdsenheten
Landsbygdsenheten arbetar inom arbetsområdena som:
- handläggning av EU-ersättningar till jordbruket,
- kontroll av reglerna gällande EU-ersättningar,
- handläggning och kontroll av företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar,
- driva projekt för kompetensutveckling för verksamma inom lantbruks- och trädgårdsnäringen samt företags- eller landsbygdsutveckling,
- besluta om medel till fiskevårdsåtgärder och
- administrera EU-stöd till fiskenäringen.
Enhetschef: Kristin Ovik
Miljövårdsenheten
Miljövårdsenheten arbetar med miljöpåverkan från exempelvis industrier, reningsverk, täkter (grustag, stenbrott, jordtäkt, torvtäkt), jordbruk samt hantering av avfall och kemiska produkter. I våra uppgifter ingår även hälsoskydd, skydd av vattentäkter, vattenverksamhet (till exempel dammar) samt art- och biotopskydd. Under de senaste åren har tillsyn, inventering och sanering av förorenade områden blivit en stor arbetsuppgift.
Enhetschef: Per Leander
Naturvårdsenheten
Naturvårdsenheten arbetar med olika områden kopplade till naturmiljön, så som:
- skydd, skötsel och uppföljning av värdefulla naturområden och arter (inklusive Natura 2000),
- åtgärdsprogram och åtgärder för hotade arter,
- övervakning av miljötillståndet,
- kalkning,
- samordning av det regionala miljömålsarbetet,
- rovdjursfrågor och viltförvaltning samt
- vattenplanering enligt EU:s ramdirektiv för vatten.
Enhetschef: Henrik Martinsson
Samhällsbyggnadsenheten
Samhällsbyggnadsenhetens arbete med samhällsplanering ska bidra till att skapa goda och trygga levnadsförhållanden och en långsiktigt hållbar livsmiljö för länets invånare och besökare. I detta ingår bland annat uppgifer inom klimat- och energiområdet, bebyggelseutvecklingen samt ett levande kulturarv.
Enhetschef: Cecilia Engström
Utvecklingsenheten
Utvecklingsenheten arbetar med frågor inom hållbar utveckling, som:
- Regional tillväxt,
- folkhälsa och social omvårdnad,
- jämställdhet samt
- integration.
Till enheten hör också kommunikationsfunktionen, som fungerar som stöd för hela Länsstyrelsen.
Tillförordnad enhetschef: Niklas Glans
Veterinärenheten
Veterinärenheten arbetar med livsmedelskontroll, djurskyddskontroll, smittskyddsfrågor, allmänna veterinära frågor, kontroll av livsmedel och foder inom primärproduktionen och kontroll av animaliska biprodukter.
Veterinärenheten handlägger frågor inom följande områden:
- Smittskydd och djursjukdomar
- Djurskyddsfrågor
- Förprövning av djurstallar
- Livsmedelshygien
- In- och utförsel av djur och djurprodukter
- Veterinärer verksamma i länet, officiella veterinärer
Enhetschef: Ewa-Karin Åhsberg
Organisationsnummer
Länsstyrelsens organisationsnummer är 20 21 00-2353.
E-faktura
Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura.
Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniska till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk.
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkänns inte. En faktura i pdf-format är ingen e-faktura och kan inte hanteras av Länsstyrelsen.
Har du frågor kontakta oss via e-post: ekonomi.halland@lansstyrelsen.se
E-faktura via PEPPOL
Adress i PEPPOL är 0007:2021002353.
Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).
PEPPOL, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
E-faktura via Länsstyrelsens leverantörsportal
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss på ekonomi.halland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Lämna ett klagomål
Du kan lämna ett klagomål om misskötsel av tama djur. Beskriv djuren noga och ange en adress eller vägbeskrivning. Det är också bra om du kan ange vem som äger eller sköter djuren.
Vi får in många klagomål och prioriterar hårt för att hinna kontrollera de mest akuta. Du kan hjälpa oss att genom att lämna så tydlig och korrekt information som möjligt. Vid anmälan via e-post och telefon kan vi komma att ställa följdfrågor för att kunna göra en korrekt bedömning. Av denna anledning ser vi helst att ni ringer eller mejlar in er anmälan. Tack på förhand!
Via telefon
Vi tar emot klagomål på telefon 010-224 32 00, tisdagar, torsdagar och fredagar klockan 10.00-12.00.
Ange inte ditt namn och skydda ditt telefonnummer om du vill vara anonym när du gör ditt klagomål.
Via e-post
Skicka in ditt klagomål via e-post till: djurskydd.halland@lansstyrelsen.se
Skriv "Klagomål bristande djurhållning" i ämnesfältet. Var noga med att få med de uppgifter vi behöver.
Om du skickar ditt klagomål via e-post syns dina avsändaruppgifter (som e-post) och dessa kan lämnas ut på begäran. Vill du vara anonym så måste du ringa eller skriva brev till oss utan att uppge ditt namn.
Via brev
Du kan skicka in ditt klagomål med post till oss. Var noga med att få med de uppgifter vi behöver. Postadressen är: Länsstyrelsen i Hallands län, 301 86 Halmstad
Kontakta polisen vid akuta ärenden
Ring polisen på telefon 114 14 om ärendet är akut (och inte kan vänta tills anmälan kan göras via Länsstyrelsens telefon) eller på kvällar och helger. Ring även polisen om du ser ett allvarligt skadat djur.
Kontakta vår rovdjurstelefon med syn- och spårobservationer eller om du fredat ditt djur mot ett rovdjur.
Telefon: 010-224 34 00
Utanför kontorstid kommer ni att vidarekopplas till en mobiltelefon som går till jourhavande fältpersonal. Vänligen ring på nytt om ni inte får svar. Tyvärr kan mobiltäckningen lokalt vara begränsad. Vi kan tyvärr inte ringa tillbaka eftersom vi inte kan se ert telefonnummer.
Kontaktuppgifter till fältpersonal för rovdjursobservationer
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
För tekniska problem eller andra frågor som rör webbplatsen, kontakta vår IT-support.
Supportens öppettider är måndag till fredag klockan 07.30 – 16.30
Support via telefon: 010-223 03 03
Support via e-post: etjanstsupport@lansstyrelsen.se
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer eller tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.