Höga flöden i Västerbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Västerbottens länsvapen.

Kungörelser vecka 15

Svanabyn Vindkraft AB har lämnats tillstånd till uppförande och drift av vindkraftverk. Holmen Wood Products Kroksjön har kommit in med prövotidsredovisning

Det är möjligt att ta del av handlingarna och yttra sig i ärendena.

Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen Västerbotten har den 4 april 2024 fattat beslut enligt miljöbalken i följande ärenden:
Svanabyn Vindkraft AB har lämnats tillstånd till uppförande och drift av vindkraftverk inom fastigheten Svanabyn 12:1 m.fl. i Dorotea kommun.
För tillståndet gäller vissa villkor.

Handlingarna i ärendet finns tillgängliga vid kanslienheten i Dorotea kommun och hos Länsstyrelsen. Beslutet kan överklagas till Mark- och miljödomstolen. Överklagan lämnas till Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen Västerbotten

Sista datum för överklagande i ärendet är den 10 maj 2024. Ange diarienummer 3511-2022.

Holmen Wood Products Kroksjön har kommit in med prövotidsredovisning avseende möjligheten att minska buller från verksamheten

Holmen Wood Products Kroksjön har tillstånd till sågverksamhet på fastigheten Kroksjön 2:19 m.fl. i Skellefteå kommun. Bolaget har kommit in med prövotidsredovisning avseende möjligheten att minska buller från verksamheten (U1) och yrkar i första hand att miljöprövningsdelegationen ska besluta om slutliga bullervillkor.

Handlingarna finns tillgängliga i stadshusets reception i Skellefteå kommun och hos Länsstyrelsen. Tillkommande handlingar finns hos Länsstyrelsen. Diarienummer 10596-2023. Det är möjligt att yttra sig. Yttrande lämnas till Länsstyrelsen.

Sista datum för yttrande är den 7 maj 2024. Ange diarienummer 10596-2023.

Lämna in yttrande

Du kan lämna in yttranden på dessa sätt. Ange diarienummer.

Lämna in överklagan

Du kan lämna in överklagan på dessa sätt. Ange diarienummer.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B