Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Storgatan 71B i Umeå.

Ring växeln

De normala öppettiderna för växeln är måndag-fredag klockan 8.00–16.30.

Söker du efter en specifik person eller funktion, ring växeln så blir du kopplad till rätt handläggare.

Skicka e-post

vasterbotten@lansstyrelsen.se

Du hittar oss på Storgatan 71B i Umeå.

Öppet klockan 9–11.

Övrig kontorstid kan du nå oss via växeln 010-225 40 00.

Länsstyrelsen Västerbotten
Storgatan 71B
901 86 Umeå

Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet ska till.

Länsstyrelsen Västerbotten
901 86  UMEÅ

Alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt en europeisk standard PEPPOL.

Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format för e-faktura.

E-faktura via PEPPOL

Du som har ett affärssystem och skapar din e-faktura via ert befintliga affärssystem/ekonomisystem eller via en faktureringstjänst.

Vår elektroniska adress i PEPPOL är: 0007:2021002460

E-faktura via fakturaportal

Du som inte har ett affärssystem eller en faktureringstjänst kan använda dig av fakturaportalen, kostnadsfritt för tillfället.

Fakturaportalen Länk till annan webbplats.

Välj fakturamottagare ”Statens servicecenter” för att hitta Länsstyrelsen Västerbotten. Saknar du användarnamn och lösenord, mejla oss:

e-handel.vasterbotten@lansstyrelsen.se

Vid support kontaktar ni Visma Proceedo.

Omfattas ni inte av lagen om e-faktura, ska sända en påminnelsefaktura eller behöver en fakturaadress att ange i ert system använd dig av:

Länsstyrelsen i Västerbottens län
FE 7717
831 90 Östersund

För dig som leverantör till offentliga aktörer, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
Anslut till Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
E-handel, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

Om avgifter och märkning av faktura

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.

Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
VAT-nummer: SE202100246001

Länsstyrelsen Västerbottens organisationsnummer

202100-2460

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Klicka på namnet för att skicka e-post till respektive enhetschef. För kontakt via telefon, ring vår växel 010-225 40 00.

Vi har flera bankgiro-nummer för att ta emot betalningar. Kontakta din handläggare eller vasterbotten@lansstyrelsen.se för att få reda på aktuellt bankgiro för ditt ärende och referens för betalning.

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B