Viltförvaltning
Länsstyrelsen är ansvarig myndighet i länet för viltförvaltning (förvaltningen av vilda däggdjur och fåglar). Målsättningen är att, med hänsyn till allmänna och enskilda intressen, bevara och nyttja de viltarter som genom naturlig utbredning finns i vårt land så att de består långsiktigt i livskraftiga bestånd. Naturvårdsverket är sektorsmyndighet för viltförvaltningen och har det nationella ansvaret för förvaltningen av samtliga viltarter i Sverige.
Viltförvaltningsdelegationen
Viltförvaltningsdelegationen är ett organ inom länsstyrelsen för samverkan i frågor som rör viltförvaltningen inom länet.
Uppdrag
Viltförvaltningsdelegationens uppgifter är inte att besluta i enskilda ärenden men däremot att besluta om övergripande riktlinjer för:
- viltförvaltningen inom länet
- skötsel av älgstammen och i vid behov också för skötsel av hjort- och vildsvinsstammarna
- licensjakt och skyddsjakt inom länet
- bidrag och ersättning enligt viltskadeförordningen (2001:1724).
Viltförvaltningsdelegationens uppgift gällande förvaltningen av rovdjur är att pröva frågor om godkännande av:
- länsstyrelsens förslag på miniminivåer för förekomsten av lo i länet och den inriktning för förekomsten av varg som ska lämnas till samverkansråden i de tre rovdjursförvaltningsområdena - det norra, mellersta och södra
- den rovdjursförvaltningsplan som länsstyrelsen ska upprätta för länet.
Sammansättning
Landshövdingen är ordförande i delegationen. Det ska därutöver finnas fem ledamöter som är politiska företrädare och som utses efter förslag av landstinget. En ledamot som har särskild kunskap i frågor om trafiksäkerhet och illegal jakt och som utses av polismyndigheten i länet. Det ska också finnas en ledamot för vart och ett av följande intressen; jakt och viltvård, naturvård, friluftsliv, ägare och brukare av jordbruksmark, lokalt näringsliv och turism, yrkesfiske samt skogsnäring. För varje ledamot ska det finnas en ersättare. Ledamöterna ska utses efter förslag av den eller de berörda intresseorganisationerna i länet. Mandatperioden är fyra år.
Tabellen nedan visar vilka intressegrupper som ska enas om namnförslag för respektive intresse i Södermanlands län. I ett fall då enighet inte kan uppnås kommer organisationerna att sända in separata namnförslag varefter Länsstyrelsen utser delegat samt ersättare.
Punkt, 6§, intressen (antal ledamöter) | Berörda organisationer/föreningar |
1 Politiska företrädare (5) | Region Sörmland |
2 Trafiksäkerhet och illegal jakt (1) | Polismyndigheten |
3 Jakt och viltvård (1) | Jägareförbundet, Jägarnas riksförbund |
4 Naturvård (2) | Naturskyddsföreningen, Södermanlands Ornitologer, Rovdjursföreningen |
5 Friluft (1) | Friluftsfrämjandet, Sörmlands Orienteringsförbund |
6 Ägare och brukare av jordbruksmark (1) | LRF, Föreningen Sörmländska Jordägare, Fåravelsföreningen |
7 Lokalt näringsliv och turism (1) | Regionförbundet Sörmland, Sörmlands Turismutveckling AB, Företagarna Sörmland |
8 Skogsnäring (1) | Mellanskog skogsägarna, Holmen skog, Sveaskog, Skogssällskapet, Häradsskog |
9 Natur- och ekoturism (1) | Ekoturismföreningen, Regionförbundet |
10 Yrkesfiske (1) | Sörmlands Skärgårdsfiskares Förbund |
Ledamöter och ersättare i Viltförvaltningsdelegationen i Södermanlands län
Region Sörmland
Ledamöter: 1. Charlotte Prennfors (M), Vingåker. 2. Annelie Kastås (Vfp), Tystberga. 3. Joakim Truedsson (S), Katrineholm 4. Monica Granström (S), Vingåker, 5. Björn Karlsson (SD).
Personliga ersättare: 1. Martina Hallström(C), Ålberga. 2. Curt Eriksson (KD), Nyköping. 3. Helen Stockow (S), Hälleforsnäs. 4. Nina Alexandersson (S), Ärla. 5. Nils-Erik Lundmark (SD), Nyköping.
Polismyndigheten
Ledamot: Jan Olevall, Linköping
Ersättare: Thomas Ohrmér, Linköping
Jakt och viltvård
Ledamot: Jonas Fransson, Nyköping
Ersättare: Hans Gustafsson, Tystberga
Naturvårdsintresset
Ledamöter: 1. Hans Ring, Stockholm. 2. Stephan Gäfvert, Hölö
Ersättare: 1. Vakant 2. Vakant
Friluftsintresset
Ledamot: Tomas Fors, Mariefred
Ersättare: Vakant
Ägare och brukare av jordbruksmark
Ledamot: Johan Lagerholm, Valla
Ersättare: Ola Göransson, Malmköping
Lokalt näringsliv och turism
Ledamot: Vakant
Ersättare: Vakant
Skogsnäring
Ledamot: Gustaf Colliander, Nyköping
Ersättare: Clas Rydberg, Björkvik
Natur- och ekoturismföretagen
Ledamot: Vakant
Ersättare: Vakant
Yrkesfiske
Ledamot: Vakant
Ersättare: Vakant
- Protokoll 2024-05-29 Pdf, 935.4 kB.
- Protokoll 2023-05-17 Pdf, 1.3 MB.
- Protokoll 2023-01-23 Pdf, 822.7 kB.
- Protokoll 2022-06-02 Pdf, 1.4 MB.
- Protokoll 2021-12-01 Pdf, 2.2 MB.
- Protokoll 2021-06-08 Pdf, 1.9 MB.
- Protokoll 2020-12-09 Pdf, 1023.7 kB.
- Protokoll 2020-06-10 Pdf, 2.1 MB.
- Protokoll 2019-12-04 Pdf, 577.4 kB, öppnas i nytt fönster.
- Protokoll 2019-06-12 Pdf, 2.2 MB, öppnas i nytt fönster.
- Protokoll 2018-12-05 Pdf, 2.2 MB.
- Protokoll 2018-06-13 Pdf, 2.9 MB.
- Protokoll 2017-12-06 Pdf, 3.8 MB.
- Protokoll 2017-06-13 Pdf, 2.4 MB.
- Protokoll 2016-12-07 Pdf, 2.6 MB.
- Protokoll 2016-06-08 Pdf, 3.2 MB.
- Protokoll 2015-12-09 Pdf, 3.1 MB.
- Protokoll 2015-06-09 Pdf, 806 kB.
- Protokoll 2014-12-09 Pdf, 310.1 kB.
- Protokoll 2014-06-11 Pdf, 739.6 kB.
- Protokoll 2014-02-19 Pdf, 2.6 MB.
Samförvaltning av klövvilt
Grunden för viltförvaltningen i Sverige är att de vilda djuren ska bevaras långsiktigt och att en hållbar förvaltning ska leda till sunda och livskraftiga viltstammar i balans med foderresurserna och samhällets behov. Viltet är en resurs som kan nyttjas på olika sätt av hela samhället. En hållbar viltförvaltning handlar till stor del om att balansera olika intressen och skapa en dialog mellan dessa för att undvika, eller på ett tidigt stadium, lösa intressekonflikter. Inom begreppet hållbarhet ryms både ekologiska, sociala, kulturella och ekonomiska aspekter.
Samförvaltningsplan är ett dokument som beskriver komplexiteten med klövviltsförvaltning och de intressen som i störst grad påverkas av klövvilt. Förvaltningsplanen vänder sig till berörda näringar, intressen och allmänheten i länet. Samtliga klövviltsarter i Södermanland inkluderas och planen belyser hur de lever i samma områden och integrerar med varandra och sin omgivning. Förvaltningsplanen är medvetet övergripande och riktar sig till en bred målgrupp av människor.
I slutet av rapporten finns bilagor som innehåller bland annat regionala mål- sättningar med klövviltsförvaltningen, riktlinjer för älg- och kronhjorts- skötselområden och övergripande riktlinjer för skötsel av klövviltsstammarna.