Kontakta oss
Om du vill komma i kontakt med oss, är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss i Nyköping.
Länsstyrelsen i Södermanlands län
Telefon: 010-223 40 00
Växeln är öppen 8.00-16.30.
E-post: sodermanland@lansstyrelsen.se
Besöksadress
Stora Torget 13
Öppettider: måndag-fredag 8.00-16.00
Postadress
611 86 Nyköping
Leveransadress
Länsstyrelsen i Södermanlands län
Stora Torget, Gränden
611 86 Nyköping
Faktureringsadress
Länsstyrelsen i Södermanlands län
FE 7710
831 90 Östersund
Organisationsnummer: 202100-2262
Bankgironummer: 5051-8653
2020
6 januari, Trettondedag jul - stängt
10 april, Långfredagen - stängt
13 april, Annandag påsk - stängt
30 april, Valborgsmässoafton - öppet 8.00 - 12.00
1 maj - stängt
21 maj, Kristi himmelfärds dag - stängt
19 juni, Midsommarafton - stängt
30 oktober, öppet 8.00 -12.00
24 december, julafton - stängt
25 december, juldagen - stängt
31 december, nyårsafton - stängt
Skicka e-faktura till Länsstyrelsen i Södermanlands län
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce. I första hand önskar vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL, men det finns fler alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss.
Skicka e-faktura (svefaktura) via PEPPOL
Adress i PEPPOL: 0007:2021002262
Vi tar emot:
- Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura)
- Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).
Mer information om PEPPOL och E-faktura/Svefaktura
E-handel och e-faktura (DIGG Myndigheten för digital förvaltning)
Skicka e-faktura (svefaktura) via transportprofil Bas
Tekniska uppgifter
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Partsidentitet: 2021002262 (vårt organisationsnummer)
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress:
https://www.proceedo.net/ebms/in/1016
Köper du tjänster från en VAN-operatör i dag, tar du kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att din kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0), eftersom den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.
Vissa leverantörer väljer att själva bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivna ovan.
Skicka e-faktura (svefaktura) via vissa operatörer
Om du i dag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor, kan du låta dessa förmedla fakturor även till oss:
- In Exchange
- Pagero
- Visma SPCS
- Crediflow
- Tieto
- BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank).
En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.
Skicka e-faktura (svefaktura) via Länsstyrelsens leverantörsportal
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor, kan du kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via ekonomi.sodermanland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Skicka e-faktura (svefaktura) via andra kommunikationslösningar
Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.
Teletal
Ring 020-22 11 44. Utomlands är telefonnumret 0046-8 21 11 19.
Öppettider: måndag - fredag 8.00 - 20.00.
Lördag - söndag och helgdag 12.00 - 16.00.
Mer information om teletal - www.teletal.se/
Tjänsten är kostnadsfri. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att tolka otydligt tal och svåra ord, ge stöd för minnet, anteckna vad som sägs och skicka hem det till dig samt ta dig genom telefonväxlar.
Du behöver inget tillstånd för att ringa med Teletal. Du ringer med din fasta telefon eller mobil.
Bildtelefoni
Erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.
Mer information om bildtelefoni - www.bildtelefoni.net
Texttelefoni
Förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men inte översatta. Tjänsten är kostnadsfri.
Ring Länsstyrelsens djurskyddstelefon 010-223 41 50 för att anmäla misskötsel av tama djur. Telefontid är måndag 13-15 och tisdag-fredag 9-12. Du kan också göra din anmälan i vårt webbformulär.
Du behöver inte tala om ditt namn om du vill vara anonym när du gör din anmälan. Anmälningar enligt lagen om tillsyn av hund och katt tar vi endast emot via telefon. Du kan däremot inte vara anonym som anmälare i dessa ärenden.
Övrig tid ringer du till Polisen om det är allvarligt eller akut. Polisens telefonnummer är 114 14. Gäller det djurplågeri ringer du 112.
Kontakta Polisen vid akuta ärenden
Vid misshandel av djur, exempelvis om sett du någon sparka eller slå en hund, ska du kontakta Polisen för anmälan om djurplågeri. Ring 112.
Länsstyrelsens journummer för akuta rovdjurshändelser: 010-223 41 80
Om dina tamdjur blivit skadade av rovdjur eller om du dödat ett rovdjur för att skydda din egendom, ska du omgående anmäla detta till Länsstyrelsen. Låt det döda djuret ligga orört tills en besiktningsperson kommer till platsen.
Privatpersoners möjlighet att på eget initiativ döda ett stort rovdjur för att förhindra skador på tamdjur regleras av § 28 i jaktförordningen.
Kontakt
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.