Friluftsliv

Länet ska ha ett rikt friluftsliv och naturen ska vara tillgänglig för alla. För att utveckla friluftslivet behöver vi arbeta tillsammans mot samma mål.

Friluftslivet ger oss hälsa, naturförståelse och regional utveckling. Det är några av utgångspunkterna för Sveriges tio nationella mål för friluftsliv. Målen ska uppnås till år 2020.

Vem ansvarar för arbetet?

Naturvårdsverket står för nationell samordning och på regional nivå har Länsstyrelserna en samordnande och vägledande roll. Men det är stat och kommun som tillsammans förvaltar förutsättningarna för friluftslivet genom till exempel uppbyggnad och underhåll av infrastruktur, vägar, anläggningar och genom att skydda friluftsområden som naturreservat. Samverkan mellan stat, kommuner, föreningar och markägare ger möjligheter till åtgärder lokalt som tar oss närmare friluftsmålen.

Så här arbetar vi med friluftsliv i Jönköpings län

Länsstyrelsen samarbetar med andra aktörer för att underlätta för de som bor och besöker Jönköpings län att vistas i naturen och utöva friluftsliv.

För att vi människor ska kunna ta del av naturens tjänster behöver ekosystemen fungera. När naturen hänger ihop kan djur och växter förflytta sig och spridas i landskapet, vilket är en förutsättning för väl fungerande ekosystem. En sammanhängande grönska är också betydelsefullt för friluftslivet. Genom att planera för grön infrastruktur kan människans tillgång till ekosystemtjänster säkerställas på lång sikt.

Regional handlingsplan

Länsstyrelsen har i samverkan med andra aktörer i länet tagit fram en Grön handlingsplan. I handlingsplanen finns kunskapsunderlag, vägledningar och åtgärder som syftar till att bevara biologisk mångfald, främja en grön infrastruktur i landskapet och få fler människor att vistas i naturen.

Handlingsplanen är resultatet av ett samordnat genomförande av Länsstyrelsens uppdrag att ta fram:

1) regionala åtgärdsprogram för miljökvalitetsmålen

2) handlingsplan för grön infrastruktur

3) åtgärder för att nå friluftslivsmålen.

Ta del av Grön handlingsplanöppnas i nytt fönster

Aktuella projekt i länet

Kommuner, ensamma eller tillsammans med lokala aktörer, kan söka stöd för lokala naturvårdsinsatser (LONA-bidrag) för att delfinansiera olika naturvårdsprojekt. Bidraget kan användas till projekt som främjar friluftslivet.