Vad händer i och runt Storsjön? Enkät visar på mindre fiskfångster och ökad grumlighet

Isen nyttjas i hög omfattning och 3 av 4 är ute på isen minst en gång per år. Foto: Tommy Andersson

Minskade fiskfångster och nästan ingen röding. Ökad grumlighet i vattnet och ökad algblomning. Det är några av svaren som kommit fram när den omfattande Storsjöenkäten analyserats.

Bland resultaten ser man bland annat att:

• fångsterna har totalt minskat sedan 1981 och 1994 då de senaste undersökningarna gjordes.
    I dag är fångsten cirka 36 ton i jämförelse med 80 ton år 1981.
  • 90 procent av de boende är nere vid stranden minst en gång per år,
  • rödingen har i princip försvunnit ifrån fångsterna sedan 1981 men är ändå på uppgång de senaste åren,
  • pimpelfisket har minskat sen 1981,
  • isen nyttjas i hög omfattning och 3 av 4 är ute på isen minst en gång per år,

Matfisk från Storsjön

Drygt en tredjedel av de svarande anger att de äter fisk som fångas i Storsjön. Mest äter man öring, följt av abborre, harr och sik.

Läs populärvarianten av enkäten Pdf, 597.2 kB.

Öring är den vanligaste matfisken i Storsjön.

Fakta och syfte med enkäten

• Enkäten ska undersöka fiskevanor och hur människor som bor i närheten av Storsjön upplever miljön.
  • Vi ville också veta hur de nyttjar sjön och dess stränder för rekreation och andra ändamål.
  • Enkäten skickades ut till 3036 personer.
  • Åldersgruppen var 18-94 år.
  • Svarsfrekvensen var 41 procent.

Joakim Svensson

Länsfiskekonsulent/Samordnare fiske