Prövning av miljöfarlig verksamhet
Länsstyrelsen hanterar ansökningar om tillstånd för miljöfarlig verksamhet. Det är sedan miljöprövningsdelegationen som fattar beslut i ärendena.
Prövningar av ansökningar om tillstånd för miljöfarlig verksamhet hanteras av Länsstyrelsen. Ansökningshandlingarna är som regel offentliga. Handläggare på Länsstyrelsen bereder ärendet och miljöprövningsdelegationen (MPD) beslutar. De fattar bland annat beslut om:
- tillstånd och ändringstillstånd
- ändring av villkor i tillstånd
- slutliga villkor efter en prövotid
- förlängd prövotid
- förlängd igångsättningstid
- upphävande av tillstånd
- godkännande av ekonomisk säkerhet.
MPD är en självständig del av Länsstyrelsen och består av en ordförande som är jurist och en miljösakkunnig. MPD finns vid tolv länsstyrelser i Sverige.
Hur går ansökningsprocessen till?
- En prövning av miljöfarlig verksamhet börjar alltid med att du som söker tillstånd genomför ett samråd med bland andra Länsstyrelsen.
- Nästa steg är att du lämnar in ansökan om tillstånd tillsammans med en miljökonsekvensbeskrivning till miljöprövningsdelegationen (MPD).
- MPD skickar vanligen ut ansökan och miljökonsekvensbeskrivning på en kompletteringsremiss till de berörda. Om MPD anser att handlingarna behöver kompletteras så skickar de ett kompletteringsföreläggande till dig.
- När handlingarna är kompletta kungör MPD oftast ansökan. Sen skickar de ärendet på remiss till de berörda igen. De berörda ska då bedöma om de anser att ansökan kan beviljas och om särskilda villkor ska beslutas för verksamheten. Du som söker tillstånd får alltid tillfälle att besvara de yttranden som lämnats in i ärendet.
- Därefter är det dags för MPD att fatta ett beslut.
Samråd
Inför en ansökan om tillstånd för miljöfarlig verksamhet ska verksamhetsutövare genomföra samråd. Det är du som driver verksamheten som ansvarar för samråden och ska se till att de genomförs på det sätt som lagen kräver. Vi på Länsstyrelsen ger dig stöd och vägledning.
Hur samråd går till beror på verksamhetens miljöpåverkan. Om det inte är tydligt om en verksamhet medför betydande miljöpåverkan behöver du först genomföra ett undersökningssamråd. Under det samrådet utreds
- om verksamheten innebär betydande miljöpåverkan eller inte
- vilket innehåll som kan behöva finnas med i en ansökan och miljökonsekvensbeskrivning.
Efter samrådet bedömer Länsstyrelsen om verksamheten antas medföra betydande miljöpåverkan eller inte.
Guide för samråd för verksamheter med betydande miljöpåverkan
Om du driver en verksamhet som innebär betydande miljöpåverkan kan du ta hjälp av vår guide när det är dags att planera och genomföra samråd. Guiden beskriver samrådsprocessen steg för steg.
Processen för samråd för verksamheter med betydande miljöpåverkan Länk till annan webbplats.
Inför samrådet
För att vi ska kunna förbereda oss inför samrådet behöver du skicka oss ett samrådsunderlag minst tre veckor innan samrådet.
När samrådsförfarandet är avslutat lämnar du in ansökan och miljökonsekvensbeskrivning till Mark- och miljödomstolen eller miljöprövningsdelegationen beroende på om ansökan avser en A- eller en B-anläggning.
Mark- och miljödomstolen vid Östersunds tingsrätt prövar ansökningar om tillstånd för A-anläggningar i Jämtlands län. Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen Västernorrland beslutar om tillstånd för B-anläggningar i både Västernorrlands och Jämtlands län.
Starta samrådet och lämna samrådsunderlag
Du som driver en verksamhet behöver inledningsvis i processen ta fram ett underlag som du skickar till Länsstyrelsen inför samrådet. Du kan sätta igång samrådet med Länsstyrelsen och lämna in ditt skriftliga samrådsunderlag i vår e-tjänst för samråd inför tillståndsansökan om miljöfarlig verksamhet.
Ansökan och miljökonsekvensbeskrivning
Efter att samrådet avslutats ska du ta fram din ansökan och miljökonsekvensbeskrivning och lämna in den till Miljöprövningsdelegationen. I handlingarna ska du ta hänsyn till de synpunkter som kommit fram under samrådet.
Vad ansökan och miljökonsekvensbeskrivningen minst ska innehålla står i miljöbalken, miljöbedömningsförordningen och förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. I vår e-tjänst får du stöd i vad som behöver finnas med.
Skicka in ansökan via vår e-tjänst. Du ska också skicka in materialet i pappersformat. Hör med den handläggare som du har kontakt med hur många kopior som behövs. Du kan även ansöka om ändringstillstånd i vår e-tjänst.
Om ansökan inte är fullständig så får du veta av Miljöprövningsdelegationen vilka kompletteringar som behövs.
Sök tillstånd för miljöfarlig verksamhet
Ansök om tillstånd för en befintlig eller planerad miljöfarlig verksamhet eller om tillstånd för ändring. Ansökan skickas till Miljöprövningsdelegationen.
Kungörelse av ansökan
När ansökan och miljökonsekvensbeskrivningen är kompletta så kungör Miljöprövningsdelegationen (MPD) dem i ortstidningarna och på Länsstyrelsens webbplats. Du som söker tillstånd står för kostnaden för kungörelsen. MPD skickar även handlingarna på remiss till de berörda. De har då möjlighet att lämna synpunkter, till exempel rörande om ansökan kan beviljas eller om det behövs några särskilda villkor för verksamheten. Du som söker tillstånd får möjlighet att bemöta de yttranden som kommer in.
Beslut
Det är MPD som beslutar i ärendet. De som berörs av beslutet kan överklaga det till mark- och miljödomstolen. Domstolen avgör vem som berörs av beslutet och har rätt att överklaga.
Ta tillstånd för miljöfarlig verksamhet i anspråk
Har du nyligen fått tillstånd för din miljöfarliga verksamhet? Då kan du meddela oss att du sätter i gång verksamheten enligt det nya tillståndet.
Förlängd igångsättningstid
Många tillstånd fastställer en tid när verksamheten måste vara igång för att inte tillståndet ska förfalla. Behöver du längre tid? Ansök i god tid före den tid som står i ditt tillstånd!
I din ansökan ska det framgå att du har giltiga skäl för förseningen eller att synnerliga olägenheter kommer att uppstå om tillståndet förfaller.