Aktuella varningsmeddelanden i Uppsala länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Afrikansk svinpest på vildsvin i grannlänet

Ett vildsvin

Ett fall av afrikansk svinpest har konstaterats i Fagersta kommun i Västmanlands län, skriver Jordbruksverket på sin webbplats. Det är det första fallet av afrikansk svinpest i Sverige. Afrikansk svinpest är en allvarlig virussjukdom som drabbar vildsvin och grisar, däremot drabbar den inte människor eller andra djurslag.

Inga fall är ännu rapporterade i Uppsala län och det är ännu oklart hur smittan kommit till Fagersta kommun. Om du hittar sjuka eller döda vildsvin ska du rapportera det till Statens veterinär­medicinska anstalt (SVA) på rapporteravilt.sva.se. Det gäller oavsett var du bor i Sverige.

Webbplatsen Rapportera vilt, SVA Länk till annan webbplats.

Följ läget och rekommendationer på Jordbruksverkets webbplats där du också kan läsa hur du skyddar dina egna grisar från smitta och hur du ska agera om du har vistats i skog och mark i de drabbade områdena. Det är till exempel viktigt att vara noga med rengöring av utrustning, kläder, skor och stövlar.

Om du har tama grisar som visar tecken på sjukdomen ska du kontakta din veterinär. Via Jordbruksverket hittar du även information om vad allmänheten kan göra.

Afrikansk svinpest, Jordbruksverket Länk till annan webbplats.

Afrikansk svinpest, SVA Länk till annan webbplats.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17