Mål, strategi och prioritering för arbetet med förorenade områden
Nationella och regionala mål styr tillsammans med förutsättningarna för det förorenade området vilka strategier och prioriteringar som tillämpas. Här finns även länets prioriteringslista över områden.
Nationella miljömål
Arbetet med förorenade områden bidrar till att uppfylla flera olika nationella miljömål. Enligt miljökvalitetsmålet "Giftfri miljö" ska förorenade områden vara åtgärdade i så stor utsträckning att de inte utgör något hot mot människors hälsa eller miljön.
Nationella mål
Generations- och miljökvalitetsmål
Det övergripande målet för miljöarbetet i Sverige är det så kallade ”Generationsmålet” som innebär att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade miljö- och hälsoproblem utanför Sveriges gränser. Om Generationsmålet ska klaras av måste 16 olika miljökvalitetsmål uppnås. Det miljökvalitetsmål som framförallt berör arbetet med förorenade områden, och som tidigare valts ut för prioriterade insatser i länet, är ”Giftfri miljö” som lyder:
”Förekomsten av ämnen i miljön som har skapats i eller utvunnits av samhället ska inte hota människors hälsa eller den biologiska mångfalden. Halterna av naturfrämmande ämnen är nära noll och deras påverkan på människors hälsa och ekosystemen är försumbar. Halterna av naturligt förekommande ämnen är nära bakgrundsnivåerna.”
För varje miljökvalitetsmål har Regeringen fastställt preciseringar som förtydligar målet och används i uppföljningen av målet. Den precisering som direkt berör förorenade områden lyder:
”Förorenade områden är åtgärdade i så stor utsträckning att de inte utgör något hot mot människors hälsa eller miljön.”
Agenda 2030 (globala mål)
Agenda 2030 för hållbar utveckling består av 17 globala mål för en hållbar utveckling. Miljömålen och arbetet med förorenade områden är en del i detta arbete.
Av de globala målen är det främst målen Hälsa och välbefinnande, Rent vatten och sanitet för alla, Hållbara städer och samhällen samt Hållbar konsumtion och produktion som har starkast koppling till förorenade områden.
Regleringsbrev
Regeringen beslutar varje år om ett så kallat ”regleringsbrev” som beskriver uppdrag som under året ska genomföras utöver Länsstyrelsens ordinarie verksamhet. I det nuvarande regleringsbrevet för 2023 finns det två uppdrag som rör förorenade områden och som lyder:
”Länsstyrelserna ska redovisa hur de har arbetat med övervakning, inventering och kartläggning av områden som förorenats av högfluorerade ämnen, så kallad PFAS, och hur arbetet bidragit till en bättre kunskap om källor till utsläpp samt till att rätt åtgärder kan vidtas för att minska spridningen av PFAS.”
”Länsstyrelserna ska redovisa hur de verkat för att nya bidrags- och statsstödsansökningar för att utreda och åtgärda förorenade områden ska ges in. Länsstyrelserna ska redovisa hur de har samverkat med berörda aktörer inom detta område för att öka takten i åtgärdsarbetet, samt hur de har arbetat för att sprida goda exempel till kommuner och andra län.”
Tillsyn
Länsstyrelsernas tillsynsvägledningsgrupp för förorenade områden har utformat ett gemensamt tillsynsuppdrag för landets Länsstyrelser som lyder:
”Tillsammans ser vi till att förorenarna åtgärdar sina föroreningsskador på rätt sätt och med minsta möjliga resursåtgång”
Regionala mål
Tillsyn
I Länsstyrelsens handlingsplan för tillsyn av förorenade områden 2024–2026 har två övergripande mål för tillsynen av förorenade områden formuleras enligt nedan.
Tillsynen bedrivs i en takt som möjliggör att den egeninitierade tillsynen av återkommande tillsynsobjekt i form av förorenade områden orsakade av nedlagda miljöfarliga verksamheter kan avslutas under 2050.
[...]
Genom tillsyn får Länsstyrelsen pågående miljöfarliga verksamheter att undersöka och vid behov avhjälpa sina förorenade områden.
De övergripande målen är uppdelade i ett antal delmål som beskrivs vidare i handlingsplanen. Delmålen fungerar som indikatorer för måluppfyllelse till dessa.
Handlingsplan för tillsyn av förorenade områden 2024–2026 Pdf, 3.7 MB.
Tillsynsvägledning
Länsstyrelsen tar varje år fram en tillsynsvägledningsplan som beskriver hur myndigheten ska bedriva vägledning i tillsynsfrågor avseende bland andra förorenade områden. Den senaste beslutade planen gäller för perioden 2021–2023 och innehåller för 2023 följande planerade tillsynsinsatser inom miljömålen ”Giftfri miljö” och ”God bebyggd miljö”:
- Kommunbesök – Stöd och råd till operativa tillsynsmyndigheter. Uppföljning och utvärdering av kommunernas tillsyn planeras i sex kommuner.
- Handläggarträffar inom förorenade områden.
- Utbildning för nya kommuninspektörer inom förorenade områden.
- TVL-cykeln: temautbildning (Steg 3) för kommunhandläggarna i Mälarlänen, Gotlands- och Dalarnas län.
- Mälarlänsutbildning – Gemensam utbildning för kommunerna i Mälarlänen, Dalarnas och Gotlands län. (Tema ej fastställt.)
- Informationsbrev till länets kommuner.
Strategi och prioriteringar
Arbetet med förorenade områden är omfattande och resurskrävande. Vi behöver därför använda rätt strategier och prioritera att arbeta med rätt förorenade områden.
Övergripande
Miljökvalitetsnormer för vatten
Vattenmyndigheten för Norra Östersjöns vattendistrikt beslutade 2021 om miljökvalitetsnormer som anger vilka kvalitetskrav som bland andra länets vattenförekomster ska uppnå till 2027. För att kunna uppnå kvalitetskraven har ett åtgärdsprogram tagits fram som beskriver de problem som finns i distriktets vatten samt hur de kan åtgärdas. I programmet anges att Länsstyrelsen i sitt arbete med förorenade områden ska prioritera områden som påverkar vattenförekomster där det behövs åtgärder för att uppnå kvalitetskraven. Under 2022 har beslut tagits om förvaltningsplaner och åtgärdsprogram för 2022–2027.
Utgångspunkter för sanering
Länsstyrelsens strategi för arbetet med förorenade områden utgår på ett övergripande plan från de utgångspunkter för sanering som Naturvårdsverket tagit fram. Utgångspunkterna lyder:
- Förorenade områden bör ej, varken ensamt eller tillsammans med annan exponering, leda till risker för människors hälsa.
- Yt- och grundvatten bör skyddas så att
- kvaliteten är god och inte försämras
- inga risker för skador på ekosystemen uppstår och särskilt skyddsvärda arter värnas, samt att
- bakgrundshalterna inte ökar.
- Markmiljön bör skyddas så att ekosystemets funktioner kan upprätthållas i den omfattning som behövs för den planerade markanvändningen.
- Miljö- och hälsorisker bör bedömas i ett kort såväl som långt tidsperspektiv.
- Lika skyddsnivåer bör eftersträvas inom ett område som i stort sett har samma typ av markanvändning.
- Riskbedömning och utformning av åtgärd bör ta hänsyn till de konsekvenser som kan förväntas av ett förändrat klimat.
EBH-stödet
Länsstyrelsens uppdrag att kartlägga och inventera potentiella och konstaterade förorenade områden upphörde 2015. Länsstyrelsen kan därför inte längre prioritera att genomföra kontinuerlig kartläggning, eller så kallad inventering, av förorenade områden i länet.
Länsstyrelsens strategi går istället ut på att uppdatera och kvalitetssäkra databasen EBH-stödet via underlag, såsom undersökningar och anmälningar om sanering enligt 28 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, som inkommer till Länsstyrelsen från länets kommuner.
Det finns dock en eftersläpning i uppdateringen som bland annat beror på att det inte finns några krav på att rapporter ska delges Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen uppmuntrar länets kommuner att använda en speciell excel-fil för att kunna rapportera ny information om deras objekt till EBH-stödet.
Fysisk planering
Länsstyrelsens strategi för fysisk planering är att i första hand yttra sig i de fall då det inom det berörda området finns potentiellt eller konstaterat förorenade områden i databasen EBH-stödet eller nämns i ärendets handlingar. Områden där det finns eller funnits industrier som hanterat kemikalier som är flyktiga såsom klorerade lösningsmedel och vissa typer av oljor eller där risken för spridning är stor prioriteras.
Tillsyn
En handlingsplan för Länsstyrelsens tillsyn av förorenade områden 2024–2026 har beslutats under 2023. I planen har följande inriktning för tillsynen formulerats:
Länsstyrelsens tillsyn med förorenade områden ska ske på ett långsiktigt och hållbart sätt så att dessa områden inte utgör någon oacceptabel risk för nuvarande eller kommande generationers hälsa och miljön. Principen om att förorenaren betalar ska genomsyra allt tillsynsarbete.
Handlingsplan för tillsyn av förorenade områden 2024–2026 Pdf, 3.7 MB.
Tillsynsvägledning
I Länsstyrelsens arbete med förorenade områden prioriteras tillsynsvägledning högt.
Länsstyrelsens strategi för vägledning i tillsynsfrågor avseende förorenade områden utgår ifrån ett enskilt-, regionalt- och Mälardalsperspektiv. Dessutom prioriteras fokusområden avseende förorenade områden som finns med i den nationella tillsynsplanen. I de enskilda frågorna om tillsynsvägledning är strategin att besvara frågorna på ett kunskapshöjande sätt snarare än att påverka hur kommunhandläggaren ska agera. Det kan exempelvis ske genom att Länsstyrelsen delar med sig av erfarenheter från liknande fall eller hänvisar till relevant informationsmaterial.
I det regionala perspektivet är strategin att genom länsövergripande vägledningsinsatser höja kommunhandläggarnas kunskap och att öka samsynen i arbetet med förorenade områden. Det sker bland annat genom kommunbesök, informationsbrev, utbildningar och träffar.
Mälardalsperspektivet utgår ifrån samarbetet med länsstyrelserna i Dalarna, Gotland, Södermanland, Uppsala, Västmanland och Örebro där träffar och utbildningar genomförs samt informationsmaterial tas fram.
Statliga bidrag
Länsstyrelsens strategi för statliga bidrag är att informera om dessa i samband med länsövergripande tillsynsvägledande insatser samt det regionala programmet. I de fall ett område blir aktuellt förs vidare diskussioner med den ansökande kommunen. Länsstyrelsens egna bidragsansökningar görs ofta som en följd av tillsyn.
Prioriteringen av vilka potentiellt eller konstaterat förorenade områden som Länsstyrelsen ansöker om statligt bidrag för utgår dels från den regionala prioriteringslistan, dels från Naturvårdsverkets vägledningsmaterial kvalitetsmanualen (samt vägledningen för sanering av förorenade områden inför bostadsbyggande). För att ett område över huvud taget ska kunna prioriteras för statliga bidrag avseende förorenade områden ska det i någon mån vara utrett att det inte finns någon som är ansvarig för att genomföra undersökningar eller saneringar.
Sanering av förorenade områden, Naturvårdsverket (kvalitetsmanual) Länk till annan webbplats.
Prioriteringslista
Länsstyrelsen presenterar varje år en lista över de mest prioriterade områdena i länet. Vid en del områden på listan har föroreningar redan hittats medan det för andra områden bara finns en misstanke om att verksamheter har skapat föroreningar.
Listan är ett prioriteringsredskap för oss som kan förändras från år till år och kan inte ses som en slutlig lista över länets mest förorenade områden. Förändringar i listan kan ske på grund av ändrad markanvändning, undersökningar, skyddsåtgärder, sanering eller andra omständigheter som gör att länsstyrelsen bedömer att ett område ska tas bort eller läggas till på listan.
Prioriteringslista för Stockholms län 2024
Vid framtagande av listan används uppgifter i Länsstyrelsens databas EBH-stödet samt information som inkommit från länets kommuner i samband med revideringen av regionala programmet. Några aspekter som beaktas är föroreningarnas farlighet, halter och utbredning, klimatförändringar, miljökvalitetsnormer, människors hälsa, riksintressen, naturskydd, platsens spridningsförutsättningar, på platsen pågående insatser, vattenskydd samt övriga typer av skydd. Listan baseras därmed på att de prioriterade platserna ligger där en förorening skulle kunna utgöra en betydande risk för människor eller miljön.
Länsstyrelsens prioriteringslista (priolistan, uppdaterad hösten 2023) över de 30 potentiellt eller konstaterat förorenade områden som bedöms ha störst behov av någon typ av insats exempelvis undersökning, sanering eller skyddsåtgärd. Tabellen innehåller förenklade namn på de potentiellt eller konstaterat förorenade områdena.
Nr. | Potentiellt eller konstaterat förorenat område | Kommun | Beskrivning |
---|---|---|---|
1 | Telefonaktiebolaget LM Ericsson, Hägersten | Stockholm | Ericssons huvudfabrik med tillverkning av kretskort, telefoner, växelsystem med mera |
2a | Oxundasjön, Upplands-Väsby | Upplands Väsby | Förorenade sediment i Oxundasjön |
2b | Oxundasjön, Sigtuna | Sigtuna | Förorenade sediment i Oxundasjön |
3a | Värtagasverket, Gasverkstomten | Stockholm | Kol- och spaltgasverk, förädling av biprodukter samt lagring av kol med mera |
3b | Sediment, Gasverket, Värtan | Stockholm | Förorenade sediment i Värtan |
4 | Sediment, Beckholmen, Djurgården | Stockholm | Förorenade sediment utanför Beckholmen |
5 | Snabbtvätt, Hagalund | Solna | Kemtvätt |
6a | Lövsta avfallsdeponi | Stockholm | Avfallsdeponi |
6b | Sediment BKL 1, Lövsta | Stockholm | Förorenade sediment utanför Lövsta sopförbränningsanläggning |
7 | Avfallsupplag, Kagghamra | Botkyrka | Avfallsupplag |
8 | Swedavia AB, Nya brandövningsplatsen, Arlanda | Sigtuna | Brandövningsplats |
9 | Farstaviken | Värmdö | Förorenade sediment i Farstaviken |
10 | Edsbro masugn | Norrtälje | Tillverkning av tackjärn i masugn |
11a | Herrängs järnanrikningsverk | Norrtälje | Järn-, stål- och manufaktur |
11b | Sediment, Singöfjärden, Herräng | Norrtälje | Förorenade sediment i Singöfjärden |
12 | Nynas AB | Nynäshamn | Oljeraffinaderi |
13 | Fd handelsträdgård vid Riddersviks gård | Stockholm | Plantskola |
14 | Stora Höggarn, ACC-Gruppen | Lidingö | Oljedepå |
15 | Stockholms Superfosfatfabrik AB | Nacka | Övrig oorganisk kemisk industri |