Förutsättningar för arbetet med förorenade områden
Arbetet med förorenade områden anpassas efter regionala förutsättningar. Flera faktorer påverkar förutsättningarna som till exempel geologi, befolkningstäthet och industrihistoria. Även organisatoriska faktorer som till exempel tillgängliga resurser och samordning av arbetet påverkar.
Ett förorenat område är en plats som är så förorenad att den kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. Förorenade områden kan utgöras av mark, vatten, sediment, byggnader eller anläggningar. Vilka risker en förorening innebär och hur den kan spridas beror till stor del på vilken typ av förorening det är och hur områdets geologiska och hydrogeologiska förutsättningar ser ut.
Vem är ansvarig för ett förorenat område?
Grundprincipen i miljöbalken är att den som har orsakat en skada eller en olägenhet för miljön är ansvarig till dess att skadan upphör. Den som har bedrivit en verksamhet eller på annat sätt orsakat föroreningen är skyldig att betala för avhjälpande som förebygger, hindrar eller motverkar skada eller olägenhet för människors hälsa och för miljön.
Om ingen ansvarig verksamhetsutövare finns kan fastighetsägaren ha ett ansvar. Ett så kallat fastighetsförvärvaransvar gäller om fastigheten förvärvats efter att miljöbalken trädde i kraft (31 december 1998) och fastighetsägaren vid köpet kände till – eller borde ha känt till – att fastigheten var förorenad.
Det kan vara svårt att fastställa ansvar. En juridisk utredning görs i varje enskilt fall. Finns det ingen ansvarig kan kommuner eller annan huvudman i vissa fall söka statliga medel för undersökningar och åtgärder. Läs information på Naturvårdsverkets webbplats eller kontakta Länsstyrelsen.
Sanering av förorenade områden, Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.
Yttre förutsättningar
Till de yttre förutsättningarna för arbetet med förorenade områden räknas till exempel geografiska förutsättningar som berggrund, jordmån, vattendrag och grundvattennivåer. Även demografi, exploatering och industristruktur räknas till de yttre förutsättningarna.
Stockholms län utgörs av delar av landskapen Uppland och Södermanland och är uppdelat i 26 kommuner. Länet är till ytan räknat cirka 6 500 kvadratkilometer stort (1,6 procent av Sveriges totala yta) och befolkas av drygt 2,4 miljoner invånare (cirka 23 procent av landets befolkning 2023). Det gör länet till Sveriges folktätaste län. Befolkningen ökar årligen normalt med 30 000 till 40 000 invånare.
Berggrunden i Stockholms län utgörs till största del av kristallint urberg där gnejser, graniter och gnejsgraniter är vanliga. I länet är morän av sandig-moig typ med normalblockig yta den dominerande jordarten. Vid låglänta och skyddade områden är lera vanligt.
I länet finns det mer eller mindre sammanhängande stråk av större isälvsavlagringar, så kallade rullstensåsar. De mest kända är Stockholmsåsen och Rösaringsåsen. Åsarna har en viktig funktion som grundvattenmagasin.
I Stockholms tätbebyggda delar, och även i andra tätorter i länet, har mark och vattenområden fyllts ut med rivningsrester, sprängsten och jordmassor för att skapa byggbar mark eller för att jämna ut markytan. Fyllnadsmassorna kan vara av mycket blandad karaktär, och beroende på innehåll kan de vara mer eller mindre förorenade av miljö- och hälsofarliga ämnen.
I vissa delar av länet finns förhöjda halter av exempelvis arsenik i jord och berggrund som beror på naturligt förekommande mineral i berggrunden.
I länet finns det cirka 850 sjöar. Utöver Mälaren är det bara tre sjöar som är större än 10 kvadratkilometer. Vattendragen i länet är små, korta och rinner antingen direkt till kusten eller till Mälaren. Länets torra klimat, med liten nederbörd och därmed också låg avrinning, gör att de mindre vattendragen ofta torkar ut på sommaren.
Ett förändrat klimat med ändrade mönster för nederbörd och stigande havsnivåer kan komma att medföra ökad risk för översvämningar och skred. Det kan i sin tur innebära en förhöjd risk för spridning av föroreningar i mark och till vatten.
Statens geotekniska institut och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har kartlagt särskilda riskområden i ett förändrat klimat. Länsstyrelsernas guide om översvämningsrisker finns på webbplatsen EBHportalen.se.
Förorenade områden i ett förändrat klimat, Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.
Guide till översvämningsrisker, EBHportalen.se Länk till annan webbplats.
Stockholms län har en rik industriell historia som präglar vår omgivande miljö än idag. Här finns vallonbruk med bruksgator och herrgårdar. Här finns samhällen som vuxit fram kring industrier under 1900-talet. Här finns även den stora industristaden Stockholm, med flera stora och för hela regionen och riket betydelsefulla industrier.
Ett tydligt drag i Stockholms industrihistoria är att industrierna har flyttat allt längre ut från stadens centrum. Under 1800-talet låg de flesta industrierna i tätortsnära lägen. Vid sekelskiftet förlades nya industrier till närförorterna och en del äldre industrier flyttade ut från stadens centrum.
I flera av länets kommuner har industrin endast haft marginell betydelse. Dessa kommuner har i stället stått för försörjningen av staden och industrierna. Det gäller såväl livsmedel från mejerier, handelsträdgårdar och jordbruk som byggmaterial från tegelbruk och stenbrott.
De gamla industriernas verksamheter kan i vissa fall ha orsakat förorenade områden, platser där förhöjda halter av hälso- och miljöfarliga ämnen hittas i mark och vatten. I Stockholms län finns cirka 12 000 potentiellt eller konstaterat förorenade områden.
Organisatoriska förutsättningar
Till de organisatoriska förutsättningarna för arbetet med förorenade områden räknas till exempel tillgängliga resurser och samverkan med kommuner, myndigheter och andra aktörer.
Länsstyrelsens organisation
Länsstyrelsen i Stockholm ansvarar för att samordna arbetet med förorenade områden i länet. I begreppet samordning ingår bland annat planering, prioritering och uppföljning.
På Länsstyrelsen finns en arbetsgrupp för förorenade områden, på avdelningen för miljö, enheten för mark- och vattenskydd.
Länsstyrelsens arbetsområden med förorenade områden är
- tillsyn enligt miljöbalken på förorenade områden orsakade av nedlagda eller pågående miljöfarliga verksamheter där Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet
- vägledning till kommuner som bedriver tillsyn enligt miljöbalken på förorenade områden
- hantering av statligt finansierade utrednings- och åtgärdsprojekt
- uppdatering och kvalitetssäkring av objekt i EBH-stödet, länsstyrelsernas nationella databas över förorenade område
- stöd till andra enheter inom Länsstyrelsen i ärenden som till exempel berör fysisk planering, vattenverksamhet, tillståndsprövningar och överklaganden.
Samverkan
Många olika aktörer är involverade i arbetet med att undersöka och åtgärda förorenade områden: länsstyrelsen, kommunerna, verksamhetsutövare, Naturvårdsverket, Statens geotekniska institut (SGI) och Sveriges geologiska undersökning (SGU).
Länsstyrelsen och länets kommuner samverkar i arbetet med förorenade områden. En samverkan sker dels genom löpande dialog, dels genom handläggarträffar som anordnas av Länsstyrelsen två gånger per år.
En specifik samverkan kring PFAS-inventering sker inom Miljösamverkan Stockholm mellan Länsstyrelsen och länets kommuner.
Miljösamverkan Stockholms län, miljosamverkanstockholm.se Länk till annan webbplats.
Länsstyrelserna i Sverige har flera nationella samordnare som leder samarbeten kring tillsyn, tillsynsvägledning, sediment, PFAS samt bidrag och stöd. Det underlättar kunskapsutbyte och bidrar till att skapa ett likartat arbetssätt på alla länsstyrelser.
Länsstyrelserna i Mälarlänen samt Gotland och Dalarna har en väl utvecklad samverkan för att driva gemensamma tillsynsvägledande projekt, men även andra projekt såsom gemensam upphandling av ramavtal för miljötekniska undersökningar samt utbyte av erfarenheter i tillsyns- och det bidragsfinansierade arbetet. Tillsammans ordnar vi utbildningar för kommunerna samt träffar för länsstyrelsehandläggare som arbetar med förorenade områden.