Pågående och kommande arbete med förorenade områden

Information om vad som pågår just nu i arbetet med förorenade områden och vad som planeras för de kommande åren.

Pågående arbete

Länsstyrelsernas uppdrag att inventera nedlagda verksamheter upphörde vid utgången av 2013, med ett visst efterarbete under 2014. Inventeringen utgör idag en mycket liten del av arbetet, men tjänar som underlag för det vidare arbetet med förorenade områden. Länsstyrelsen har inventerat enligt Naturvårdsverkets metod ”Metodik för Inventering av Förorenade Områden” (MIFO). I metodiken ingår en riskklassning utifrån fyra riskklasser, 1 – 4. Riskklass 1 innebär mycket stor risk för människors hälsa och miljön och riskklass 4 innebär liten risk för människors hälsa och miljön.

Under åren 2024 och 2025 genomförs två regeringsuppdrag, RUPFO och SESAM, på nationellt plan. Inom RUPFO inventerar länsstyrelsen områden som är eller kan vara påverkade av PFAS-ämnen. Även kommunerna är delaktiga i detta arbete. Inom SESAM inventerar länsstyrelsen förorenade sediment i länet. Vidare genomförs fältprovtagningar inom de båda regeringsuppdragen för att få en indikation om det finns PFAS-föroreningar respektive föroreningar i sediment inom det misstänkt förorenade område.

Länsstyrelsen använder riskklassningarna för att prioritera bland de inventerade objekten och hitta de objekt som är mest prioriterade att utreda vidare. Det är inte förrän objekten har undersökts som det går att avgöra om platsen verkligen är förorenad och huruvida det finns en risk kopplat till föroreningarna.

Enligt Polluter Pays Principle ska den som är ansvarig för att ha orsakat en förorening ta sitt ansvar och avhjälpa den. Innan avhjälpandeåtgärden vidtas ska den ha anmälts till tillsynsmyndigheten. I annat fall kan objektet hanteras via statliga bidrag och stöd. För sådana objekt behöver ansvarsutredningen godkännas av Naturvårdsverket innan bidrag eller stöd blir aktuellt.

Det finns många olika åtgärder att ta till för att efterbehandla ett förorenat område. Vilken åtgärd som är lämpligast avgörs oftast under riskvärderingsprocessen. Hur väl ett område har sanerats klarläggs när resultatet jämförs med uppsatta mål. Den vanligaste åtgärden är att marken grävs upp och de förorenade massorna transporteras bort till en avfallsanläggning, men det finns en mängd andra olika åtgärder som kan användas separat eller kombinerat.

Länsstyrelsen förespråkar hållbar sanering, och anser det eftersträvansvärt att se till samtliga miljökvalitetsmål i arbetet, exempelvis genom att undvika långa transporter med lastbil.

För att uppnå en hållbar sanering krävs att den är fullständig och inte kommer att behöva göras om. Det viktigaste att tänka på i dessa sammanhang är att inte få en återförorening av det sanerade området p.g.a. att föroreningar lämnas i angränsande områden. En sak att ha i åtanke är till exempel att föroreningar inte följer fastighetsgränser.

Pågående undersökningar och åtgärder

 

Objektets namn enligt EBH-stödet

Åtgärd

Huvudman

Backaryd sågverk

Åtgärdsförberedelser

SGU

Viking Timber, Asarumsterminalen

Huvudstudie

Karlshamns kommun

Callman & Nilsson

Åtgärd

Karlshamns kommun

Mariefors bruk

MIFO fas 2

Länsstyrelsen

Kolshults sågverk

MIFO fas 2

Länsstyrelsen

En viktig del i länsstyrelsernas arbete är tillsynsvägledning gentemot kommunerna. Detta kan ske genom att kommunerna kontaktar länsstyrelsen med frågor kring lagstiftning, eller via återkommande diskussionsträffar eller insatser som samordnas av länsstyrelsen. Objektanknuten vägledning ges ofta i enskilda ärenden.

I syfte att så långt möjligt likställa tillsynsvägledningen i landet har det skapats en nationell tillsynsväglednings-grupp (TVL-grupp) med representanter från sju länsstyrelser varav en utgör länsstyrelsernas tillsynssamordnare.

Länsstyrelsen Blekinge är även med i TVL-cykeln Syd som är ett projekt mellan länsstyrelserna i Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Östergötland. Syftet med projektet är att anordna utbildningsinsatser som håller en högkvalitet och att det finns en kontinuitet, där utbildningar återkommer med en regelbundenhet. Detta är en viktig del av tillsynsvägledningen som länsstyrelsen ska ge kommunerna.

Kommande arbete

Länsstyrelsen Blekinges avsikt är att fortsätta bedriva tillsyn på länet högst prioriterade förorenade områden. Den egeninitierade tillsynen ska bland annat leda till fler undersökningar och åtgärder enligt den nu gällande tillsynsplanen och de regionala tillsynsmålen.

Givet att förutsättningarna ser ut som idag när det gäller resurser att jobba med utredningar i tidiga skeden har Länsstyrelsen Blekinge för avsikt att, utöver redan pågående huvud- och förstudier, årligen driva fram fler MIFO fas 2-undersökningar. Takten på utredningar behöver öka betydligt för att uppnå generationsmålet för förorenade områden. Länsstyrelsen kan endast ta på sig huvudmannaskap för MIFO fas 2 och förstudier, därefter måste kommunen ta över huvudmannaskapet inför huvudstudie. I särskilda fall kan SGU vara huvudman.

Under den kommande perioden är förhoppningen att kommunerna i större utsträckning åtar sig huvudmannaskapet för att komma vidare i arbetet med att åtgärd förorenade områden och uppnå miljömålet Giftfri miljö. Länsstyrelsen jobbar aktivt med att sprida kunskap om förorenade områden och få fram budskapet om att det finns ett stort behov av kommunala huvudmän.

Prioritering av nya objekt för undersökningar sker fortlöpande, företrädesvis bland objekt som vid riskklassningen enligt MIFO placerats i riskklass 1 och 2. Hur många och vilka undersökningar som kommer att genomföras under kommande år beror inte enbart på tilldelning av statliga medel, utan är även beroende av kommunernas intresse och medverkan som huvudman.

Framåt kommer länsstyrelsen också lägga mycket tid på att genom fältprovtagning undersöka PFAS-förorenade områden och förorenade sediment, inom regeringsuppdragen RUPFO och SESAM.

Åtgärder genomförs vid högt riskklassade objekt där behovet finns. Idag och inom den närmsta framtiden ligger inget av länsstyrelsens tillsynsobjekt nära åtgärdsfas. Det kan dock inte uteslutas att något objekt kan komma dit inom den närmsta perioden.

Två objekt i Blekinge har hittills åtgärdats via statlig finansiering. Karlshamns kommun har tagit på sig huvudmannaskap för Callman och Nilsson och åtgärd bedöms vara aktuell under 2025–2026. Ytterligare åtgärder bedöms bli aktuella efterhand som huvudstudierna färdigställs. Objekt som kan komma att bli aktuella för åtgärder närmsta tiden är Viking Timber i Asarum och Backaryds f.d. sågverk.

Tillsynsvägledning anses genomföras genom fortsatt stöd till kommunerna inom förorenade områden genom EBH-träffar, deltagande i samverkansnätverket Miljösamverkan Kronoberg/Blekinge och TVL-cykeln Syd, tillhandahålla prioriterade objekt i respektive kommun, vägledning till olika aktörer inom efterbehandlingsområdet samt allmän tillsynsvägledning, rådgivning och stöd till länets kommuner och handläggare internt på Länsstyrelsen Blekinge.

Särskilt behov av tillsynsvägledning anses finnas gällande inventering av PFAS-förorenade områden, då kommunen har ansvar för att inventera pågående verksamheter där de har tillsynsansvaret.

Kontakt

Miljöskydd och förorenade områden

E-post till miljoskyddochfo.blekinge@lansstyrelsen.se
Telefon växel 010-224 00 00

Växeln är öppen mån-fre kl. 08.00-16.30

Dela sidan:

Landshövding

Ulrica Messing

Besöksadress

Skeppsbrokajen 4

Postadress

371 86 Karlskrona

Organisationsnummer

202100-2320

Följ oss