Regionala kampanjer - mäns våld mot kvinnor
Här hittar du alla Länsstyrelsen Värmlands kampanjer inom området mäns våld mot kvinnor.
Kampanjen Unga våldsutövare syftar till att uppmärksamma unga män i åldern 18-25 om var de kan hitta stöd för att bryta våldsutövande.
Kampanjens webbplats, Ungarelationer.se Länk till annan webbplats.
Affischer för utskrift - Unga våldsutövare Pdf, 218 kB, öppnas i nytt fönster.
Kampanjfilm "Brukar du tjata på din tjej om att ha sex oftare?", Youtube Länk till annan webbplats.
Sexuella trakasserier har förekommit i alla tider, studentvärlden är inget undantag. Vid Karlstads Universitet vittnar studenthälsan om att det sker, till exempel i samband med introduktioner, fester och andra aktiviteter där alkohol finns inblandat. Målet är att stoppa sexuella trakasserier genom att få fler studenter att agera i situationer som går över styr. Kampanjen Not cool är ett samarbete mellan Karlstads Studentkår, Karlstads Universitet och Länsstyrelsen Värmland.
Not cool - stopp för sexuella trakasserier (Kau.se) Länk till annan webbplats.
Länsstyrelserna i Värmland och Örebro tillsammans med Polisregion Bergslagen och Sveriges åkeriföretag arbetar tillsammans för att öka förståelsen och kunskapen om kriminalitet som finns både på vägarna och utmed dem.
Kampanjfilmen visar olika situationer där allmänheten ringer in till polisen och tipsar om människohandel och prostitution. Syftet med kampanjfilmen är att öka förståelsen och kunskapen om kriminalitet som finns både på vägarna och utmed den. Misstänker du människohandel och prostitution? Tipsa polisen anonymt på 114 14.
Kampanjfilm, Youtube Länk till annan webbplats.
Kampanjen Somliga tror uppmärksammar allmänheten på attityder kring sexköp. Somliga tror att det är ett lätt sätt att tjäna pengar på, men verkligheten är en annan. Bakom kampanjen står Samhällsråd Värmland med Länsstyrelsen Värmland, Region Värmland samt Polisen.
Kampanjmaterial, webbplats och idéer har tagits fram i samarbete med studenter från Brobygrafiska Utbildning i Sunne (Alice Cronström Hedquist, Kristina Eixenberger, Alexander Eriksson samt Wilhelm Forsnäsgård).
Kampanjfilm, Somliga tror, Youtube Länk till annan webbplats.
Affisch 1, (PDF) Pdf, 38.9 MB.
Affisch 2, (PDF) Pdf, 21.3 MB.
Affisch 3, (PDF) Pdf, 24 MB.
I samband med skolloven ökar risken för att unga förs ur landet mot sin vilja och utsätts för tvångsäktenskap. Du kan hindra att fler barn förs bort mot sin vilja.
Bortförd är ett samarbete mellan Brottsofferjouren Värmland och Länsstyrelsen Värmland för att motverka att barn och unga förs ur landet mot sin vilja och utsättas för bland annat tvångsäktenskap.
#metoo Länk till annan webbplats. satte igång en förändring. De uppror och rörelser som startade under hösten 2017 får inte försvinna i tomma intet. 12 000 000 gånger användes hashtaggen #metoo under första dygnet. Vi tänker inte låta rösterna tystna.
Kampanjen togs fram under pandemin tillsammans med Nätverket för myndighetssamverkan - våld i nära relationer.
Kampanjfilm Tre livsviktiga sanningar, Youtube Länk till annan webbplats.
Kontakt
-
Sabina Gomez Jansson
Utvecklingsledare
E-post till Sabina Gomez Jansson
Telefon 010-2247328
-
Neslihan Erdis
Utvecklingsledare
E-post till Neslihan Erdis
Telefon 010-2247390