Tillsyn inom alkohol, tobak och nikotinprodukter

Du som arbetar med frågor som rör alkohol, tobak och tobaksfria nikotinprodukter på en kommun kan få vägledning i arbetet. Om din kommun fattar beslut om till exempel tillstånd för servering av alkohol ska du skicka in det till oss.

Länsstyrelsen har ett regionalt tillsynsansvar och Folkhälsomyndigheten har ett centralt tillsynsansvar.

Tillsynsvägledning för alkohol samt tobak och liknande produkter, Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats.

Kommunen ansvarar för att besluta om serveringstillstånd och genomföra tillsyn för att kontrollera att restauranger följer alkohollagen. Likaså ansvarar kommunen för tillsyn i butiker som säljer folköl. Kommunen har också ansvar för beslut om tillstånd för försäljning av tobak och liknande produkter och tillsyn av försäljningsställen och rökfria miljöer.

Det finns även andra aktörer som Polismyndigheten, Konsumentverket och Tullverket som har ansvar för alkohol- och tobakstillsyn inom specifika frågor.

Skicka in ditt kommunala beslut

Du som arbetar på en kommun och fattar beslut enligt alkohollagen, lagen om tobak och liknande produkter samt lagen om tobaksfria nikotinprodukter ska skicka beslutet till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen kan följa och granska beslutet som en del av det regionala tillsynsansvaret.

Få vägledning i tillsynsarbetet

Du som arbetar på en kommun med tillsyn enligt alkohollagen, lagen om tobak och liknande produkter eller lag om tobaksfria nikotinprodukter kan få vägledning från oss. Länsstyrelsen kan anordna utbildningsinsatser, nätverksträffar och individuell rådgivning som stöd i arbetet.

För dig som arbetar med ekonomiska bedömningar kopplat till serverings- och tobakstillstånd finns den så kallade Lingonboken. Lingonboken är en vägledning som har tagits fram i samarbete med Folkhälsomyndigheten, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten.

Vägledning i ekonomisk granskning - för kommunala handläggare av serveringstillstånd och tobakstillstånd (Lingonboken) Länk till annan webbplats.

I vägledningen finns bilagor till mallarna för remisser till Skatteverket för alkoholärenden. Vill du ha bilagorna som word-fil? Skicka e-post till alkohol.tobak.vastragotaland@lansstyrelsen.se så skickar vi bilagorna.

Mer om Länsstyrelsens ansvar inom alkohol, tobak och nikotinprodukter

Förutom ett regionalt ansvar för tillsyn och vägledning inom alkohol, tobak och nikotinprodukter har Länsstyrelsen också ansvar för samordning mellan myndigheter och kommuner för att underlätta samarbetet. Länsstyrelsen har också uppdrag att:

• föra ut den statliga politiken regionalt.
  • fånga upp viktiga frågor på lokal och regional nivå och att föra dem vidare till nationell nivå.

Förstärkt alkohol- och tobakstillsyn 2021-2025

Länsstyrelsen har ett särskilt regeringsuppdrag om förstärkt alkohol- och tobakstillsyn. Nuvarande uppdrag gäller under åren 2021–2025. I uppdraget ingår att utveckla och kvalitetssäkra arbetet med en strukturerad och likvärdig alkohol- och tobakstillsyn.

Uppdrag om förstärkt alkohol- och tobakstillsyn 2021–2025, regeringen Länk till annan webbplats.

Georg Andrén

Våxnäsgatan 5