Höga flöden i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Planering av väg och järnväg

Länsstyrelsen har olika roller och ansvar i arbetet med att planera väg- och järnvägar. Vi bidrar till exempel med statliga planeringsunderlag och godkänner miljökonsekvensbeskrivningar.

Huvudmannen för gator och vägar ansvarar för att driva planeringsprocesser för att förändra och förnya infrastrukturen i länet. Huvudman är antingen Trafikverket, kommunen eller vägföreningar. Länsstyrelsen medverkar i samtliga planeringsprocesser.

Länsstyrelsens olika roller och ansvar

Länsstyrelsens roll och ansvar i planeringsprocessen varierar beroende på vilken del av processen det handlar om. Länsstyrelsen:

• tillhandahåller statliga planeringsunderlag
  • godkänner miljökonsekvensbeskrivningar
  • samverkar med sökanden i processen
  • tillstyrker fastställelse
  • beslutar om tillstånd enligt miljöbalken
  • har tillsyn över kommunala detaljplaner.

Nationell transportplan

Vi tillhandahåller statliga planeringsunderlag till nationella transportplaner.

Regional transportplan

Vi ger råd i arbetet med att ta fram regionala transportplaner och tillhandahåller statliga planeringsunderlag.

Åtgärdsvalsstudie

Vi samverkar med olika aktörer och yttrar oss i vissa fall över remisser, men vi har ingen formell roll i arbetet med åtgärdsvalsstudier.

Miljökonsekvensbeskrivningar

Länsstyrelsen har följande i uppdrag i arbetet med miljökonsekvensbeskrivningar i väg- och järnvägsplaner:

• Pröva betydande miljöpåverkan.
  • Godkänna miljökonsekvensbeskrivningens kvalitet.
  • Se till att miljökonsekvensbeskrivningen får den inriktning och omfattning som behövs för prövning av väg- och järnvägsplaner.
  • Ge råd och stöd.
  • Tillhandahålla statliga planerings- och kunskapsunderlag.

Fastställelse av väg- och järnvägsplaner

Det är Trafikverkets centrala funktion Juridik och planprövning som prövar och fastställer väg- och järnvägsplaner. Länsstyrelsens roll är att yttra oss om vi kan tillstyrka att planen kan fastställas.

Skicka e-post till planhandläggare

Telefon 010-223 30 00 (växel)

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17