Guidad vandring runt Kopphuslandet och genom Häcksörens naturreservat

Under bristande al- och lönnknoppar samtalades det vitt och brett om lövträdens betydelse för många djur och växter. Foto av Anneli Norman.

Lördagen den 13 maj genomförde Länsstyrelsen en guidad vandring runt Kopphuslandet och genom Häcksörens naturreservat strax norr om Skutskär i Älvkarleby kommun.

Det blev ett friluftssuget gäng från allmänheten som såg till att njuta av den frikostiga majsolen alltmedan promenaden gick genom lummiga svämlövskogar, under åldriga tallar och över solvarma sandstränder här vid Dalälvens mynning i havet.

Under färden som gick i friluftslivets tecken hann såväl områdets rika naturmiljöer som dess kulturhistoria avhandlas. Vandringen samarrangerades av Kultur och fritid på Älvkarleby kommun, Friluftsfrämjandet Skutskär-Älvkarleby och Länsstyrelsen.

Fler tips på aktuella friluftsaktiviteter runtom i länet finns i Utflyktsprogrammet för 2023.

Utflyktsprogrammet för 2023 Länk till annan webbplats.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17