Aktuella vädervarningar i Jämtlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Myndighetsfestivalen inleddes med spännande framtidsfrågor och AI-producerad konst

Bild på konstnären Caroline Cakka Wallmark.

Caroline Cakka Wallmark är konstnär. Hon arbetar med AI - artificiell intelligens - som hon ger instruktioner och bilder. Utifrån det gör sedan AI tavlor.

Myndighetsfestivalen är invigd! Den innehöll bland annat Internethistoria, artificiell intelligens och spännande utmaningar.

Myndighetsfestivalen innehåller 27 programpunkter. Under måndagen rivstartade den med bland annat osäkra framtidsutsikter, konst och spännande föredrag.

– Ni har fångat upp morgondagen och det ger mer pang för pengarna. Och ni är jätteviktiga för myndigheternas framtidslandskap. Det sa Erik Slottner - civilminister med ansvar för digitaliseringen inom offentlig förvaltning - i sitt invigningstal.

Landshövding Marita Ljung invigde Myndighetsfestivalen.

Landshövding Marita Ljung invigde Myndighetsfestivalen. Under dagen sa hon att Festivalen gör oss mer medvetna om våra utmaningar med digitalisering och AI - artificiell intelligens - och att den kan innebära en start för framtida myndighetssamarbete.

Jag gick hem och diskade och min AI gjorde konst och musik. Varför diskar inte AI så jag kan börja måla tavlor?

Stefan Wendin

Bild på citat.

Vad är faran med framtiden? Att vi ingenting vet. Det kom budskapet kom från Internet-experten Måns Jonasson som exemplifierade det med flera underhållande citat.

Måns Jonasson på Internetstiftelsen gjorde en digital tillbakablick och beskrev det han kallade datorisering, digitalisering, internetifiering och nu senast, IA-fiering.

Den digitala historian

Han berättade att han tyckte att "allt" kom mellan 2001 och 2008:

• 2001 – Wikipedia
  • 2003 – 3G-surf i mobilen på riktigt.
  • 2004 – Facebook vilken inkluderar Instagram och WhatsApp.
  • 2005 – YouTube
  • 2006 – Twitter, som numera heter bara X
  • 2007 – första Iphone.
  • 2008 – Spotify.

– Tänk på att det finns en fara med framtiden. Vi vet ingenting, sa Måns Jonasson.

– Kommer artificiell intelligens att ta våra jobb, undrade innovatören, affärsstrategen och inspiratören Stefan Wendin. Ja, svarade han men sa samtidigt att vi kommer att ha jobb men andra jobb.

Han gav också tipset att man kan använda sin ChatGPT till att kontrollera svar som man fått från ChatGPT.

– När du får ett svar så be ChatGPT att kontrollera om svaret är bra. Och be att få ett bättre förslag.

Maria Svensson-Wiklander var moderator under dagen. På scenen deltog Miun:s prorektor Anna Olofsson, landshövding Marita Ljung, polisområdeschef David Westlin, Region Jämtland Härjedalens regionala utvecklingsdirektör Magnus Aspegren och Östersunds kommunchef Anders Wennerberg.

Maria Anstett-Rim

Ledningskoordinator