Aktuella vädervarningar i Jämtlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Hög tid att planera nya investeringar via Klimatklivet

Arbetare som ger tummen upp.

Foto: Mostphotos.com

Är du redo att göra en investering som är bra för din ekonomi, arbetsmiljö och klimatet? Mellan den 3 och 11 juni kan du söka stöd via Klimatklivet. Stödet gäller för åtgärder som bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser.

Klimatklivet erbjuder stöd för investeringar över en rad olika områden. Det kan vara allt från att byta till förnybara bränslen, bygga laddinfrastruktur till att ställa om till mer cirkulära produktionssätt. Det viktigaste är att åtgärden leder till minskade utsläpp av växthusgaser och att den behöver finansiellt stöd för att genomföras.

I Jämtlands län har flertalet projekt redan fått stöd från Klimatklivet. Exempel inkluderar övergång från oljepannor till mer hållbara alternativ som bergvärme eller flispannor, samt etablering av laddinfrastruktur för elfordon.

Andra områden som fått stöd återfinns inom jordbruket. Över 120 ansökningar har beviljats stöd i länet hittills.

Regeringens plan är att investera över 10 miljarder kronor i Klimatklivet fram till år 2028.

Ikon för mål 13 - Bekämpa klimatförändringar

Vad är Klimatklivet?

Klimatklivet är investeringsstödet som gör det möjligt att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning. Det kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige. Klimatklivet delfinansieras av EU:s återhämtningsfond, NextGenerationEU.

Jimmy Nilsson

Energi- och klimatstrateg