Lämna anbud för utbyggnad av publik laddinfrastruktur

Bilar som laddas vid laddstorlpar.

Foto: Mostphotos.com

Den 25 mars - 4 april kan du lämna in anbud för utbyggnad av publik laddinfrastruktur inom ramen för Klimatklivet. Det gäller laddplatser både för personbilar och för tunga fordon.

Du som är intresserad av att bygga laddningsstationer för allmänheten (publik laddinfrastruktur) behöver lämna anbud till Länsstyrelsen för att kunna få investeringsstöd från Klimatklivet. De bästa anbuden i ett geografiskt område har möjlighet att få stöd, upp till 70 procent av investeringskostnaden.

I senaste omgången av Klimatklivet kom det in rekordmånga ansökningar och 30 miljoner kronor beviljades till olika projekt i Jämtlands län.

– Vi hoppas att företag och kommuner tar chansen att lämna anbud för att bygga ut länets laddinfrastruktur. Med tanke på det stora antalet ansökningar vid förra ansökningsomgången blir det intressant att se hur mycket som beviljas till olika projekt denna omgång, säger Jimmy Nilsson, energi- och klimatstrateg på länsstyrelsen.

Kriterier och instruktioner för utlysningen av investeringsstöd på Naturvårdsverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Klimatklivet är investeringsstödet som gör det möjligt att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning. Det kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige. Klimatklivet delfinansieras av EU:s återhämtningsfond, NextGenerationEU.

Jimmy Nilsson

Energi- och klimatstrateg