Aktuella vädervarningar i Jämtlands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Spännande samtal på Residenset om framtidens entreprenörskap

Hannes Helander, IVA, Jenny Grip från Samling Näringsliv och Helene Thorgrimsson, IVA, arrangerade samtalet på Residenset tillsammans med bland annat landshövding Marita Ljung.

– Vi vill höja kunskapen om länets arbete med kompetensförsörjning och entreprenörskap.

Det var IVA:s – Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins – budskap när landshövding Marita Ljung och IVA gemensamt bjöd in till samtal.

Samtalet utgick från Entreprenörskapsakademiens nya rapport "Vi utbildar för framtiden nu."

Den innehåller förslag till en ny nationell strategi för entreprenörskap i skolan. Representanter från bland andra Skolverket, MIUN och Ung Företagsamhet fanns därför på plats för att både berätta och lära mer.

Linnea Sahlmén, utvecklare på Åre kommun, berättade om arbetet med skol- och arbetslivsutveckling och visade exempel som matlagning och vårdkontakter.

Åre kommun berättade om sitt arbete med att koppla samman skol- och arbetslivet. Utvecklare är Linnea Sahlmén.

– Vi samarbetar med studie- och yrkesvägledarna och träffar låg-, mellan- och högstadiet varje termin, sa hon.

Kommunen har ett särskilt samarbete med företaget Nord-Lock, något som företaget prisats för.

Sommarjobb på Nord-Lock

– Vi ville bli mer kända lokalt och skaffade ett samarbete med skolorna. Av de som praktiserade hos oss var det tjejerna som stack ut och några av dem har fått sommarjobb hos oss, berättade Andreas Björn, Nord-Lock.

Bland deltagarna fanns Carina Hafrén från Skolverket som presenterade en del av deras arbete med att stimulera entreprenörskap.

Hon visade att myndigheten har ett särskilt uppdrag med att stimulera entreprenörskap i skolan och att insatserna ska riktas mot alla målgrupper.

– Vi ska utveckla arbetet med innovationstänkande och företagande i skolan. Det är vår uppgift, berättade Carina Hafrén.

Sverige har ett internationellt konkurrenskraftigt entreprenörsklimat och en tillåtande kultur som främjar entreprenörskonsten.

IVA:s vison

Marita Ljung