Aktuella vädervarningar i Jämtlands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Fastighetsägarens ansvar att taken håller

Interiör av hålet i butikstaket, med nedfallna ismassor, isolering, plåttak och takdukar, samt personal från Räddningstjänsten.

Inifrån butiken där takraset inträffade. Foto: Räddningstjänsten

I söndags rasade delar av ett butikstak samman i handelsområdet Lillänge i Östersund. Orsaken är inte fastställd ännu, men det är fastighetsägarens ansvar att underhålla sina byggnader så att de är säkra för besökare.

Räddningstjänsten behövde hjälpa sex personer ut ur butikslokalen i Lillänge efter att en del av taket rasat in kring lunchtid på söndagen. Tre av dem fördes till sjukhus med lättare skador.

Nu uppmanar Räddningstjänsten fastighetsägare att se över belastningen på taken till sina fastigheter. Statens haverikommission är också intresserad av händelsen.

Detta är ett av flera ras under denna vinter, säger räddningschef Johan Wickenberg på Räddningstjänsten. Det är fastighetsägares ansvar att se till att fastigheten är säker att vistas i.

Riskbedömning viktig

Det ansvaret gäller både själva konstruktionen samt skötsel och underhåll i form av exempelvis snöskottning. Besökare kan inte förväntas göra en egen bedömning av hållfastheten i de byggnader där de befinner sig. Inte heller kontrollera om taket är tillräckligt väl skottat.

Länets fastighetsägare bör göra en riskbedömning av sina tak givet tövädret och det myckna snöandet tidigare under vintern, säger landshövding Marita Ljung. Det är även viktigt att de har en kommunikation till alla som befinner sig i deras lokaler kring hur riskerna ser ut.

Osäkert om försäkringen täcker

Som försäkringstagare har du ett stort ansvar att ta hand om det du äger. Det gäller även fastighetsägare.

En försäkring för byggnader ger ingen ersättning om fastighetsägaren har haft tid på sig att skotta sitt tak men låtit bli. Det betyder att om ett tak rasar in precis efter ett kraftigt snöfall så ersätts försäkringstagaren. Går det däremot en tid efter ett kraftigt snöfall eller en hel vinter utan att taken skottas så nekas försäkringstagaren ersättning.

Försäkringstagaren blir också utan ersättning om det visar sig att taket är felkonstruerat eller inte byggt i enlighet med gällande regelverk.

Källa: Länsförsäkringar Jämtland

Henrik Harr