Aktuella varningsmeddelanden i Jämtlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

40 miljoner i stöd till mer laddning av tunga fordon

Nyligen öppnades en laddstation på Lundstams i Östersund. Nu tillkommer möjligheten att ladda tunga fordon också i Sveg, Gällö och Duved.

Publik laddning för tunga fordon blir nu möjligt på ytterligare tre ställen i länet. Det gäller Sveg, Gällö och Duved. Dessutom utökas en befintlig anläggning i Brunflo.

Som en del i arbetet med ”Regionala elektrifieringspiloten” blir det möjligt att ladda tunga fordon med el på ytterligare tre platser i länet.

Förhoppningsvis kommer denna glädjande nyhet att kompletteras med beslut om stöd till publik laddinfrastruktur även för personbilar via Klimatklivet. Det sker i början på 2024.

40 miljoner kronor

– Elektrifieringen av både personbilar, arbetsmaskiner och lastbilar är en jätteviktig del i klimatomställningen. Det händer mycket och mer kommer att ske under de kommande åren, säger Jimmy Nilsson, energi- och klimatstrateg på Länsstyrelsen.

De fyra nu beviljade projekten hade sökt medel för cirka 40 miljoner kronor.

Läs om den Regionala elektrifieringspiloten Länk till annan webbplats.

Läs om Klimatklivet Länk till annan webbplats.

Jimmy Nilsson

Energi- och klimatstrateg