Aktuella vädervarningar i Dalarnas länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Wibax har byggt en lastbilsladdare hos Stora Enso Fors

En lastbil laddas vid en laddstation

Klimatklivet har bidragit till att en leverantör kunnat bygga en laddare inne på kundens inhägnade område så att de kan ladda sin ellastbil medan de lossar lasten. Detta är ett nytt grepp för att försöka få effektivitet och ekonomi i elektrifierade tunga transporter.

Wibax ellastbil kör mellan sin depå på Stora Ensos område i Skutskär och Stora Enso Fors, en sträcka på 12 mil vilket innebär att den behöver laddas på båda ställena då räckvidden är cirka 20 mil. Lastbilen drar cirka 20 kWh/mil.

Wibax är ett företag som bland annat köper, lagrar, producerar och transporterar flytande kemikalier. De har cirka 70 tankbilar i Sverige och Finland, och de flesta är stora 64 tons fordon, certifierade för farligt gods. Deras första el-tankbil fick stöd av Klimatpremien och började rulla 2022 och var då den första av sitt slag på marknaden. Nu har Wibax 4 el-lastbilar och fler är på väg.

Målet är att 2030 ha en 100 % elektrifierad fordonsflotta och att producera egen förnybar el. Omvärldens turbulens påverkar dem med bland annat förseningar i leveranser på grund av Northvolts konkurs, handelstullar och sänkt reduktionsplikt med lägre dieselpriser.

Totalt 7 laddare

Wibax har byggt 7 laddare i Sverige med stöd från Klimatklivet. Laddaren inne på Stora Ensos område i Fors är en av de första som de byggt hos en kund och lite av ett experiment. Det gäller att avtalen dem emellan helst håller långsiktigt. Man kan kalla laddarna för icke-publika eller kanske snarare semi-publika. Det är främst Wibax egna lastbilar som kan ladda här, men det är även möjligt för Stora Ensos maskiner eller andra leverantörers fordon som anmäler sig och får ett kund-ID. Ingen betallösning finns på plats utan de faktureras. Wibax tankbilar har prioritet, vilket innebär att andra fordon behöver vänta för att upprätthålla effektiviteten.

Lastbilarna kostar cirka 5 miljoner kr, omkring 2-3 gånger så mycket som diesel-lastbilar, och måste rulla hela tiden. För att få ekonomi i det hela bör de också ladda vid egna depåer och inte hos andra aktörer längs vägen som är mycket dyrare, och då de måste stå stilla och overksamma. De har av olika orsaker haft färre körningar och laddningar på platsen än förväntat än så länge men det kommer att öka snart.

- Stora Enso har inga egna lastbilar men söker kontinuerligt samarbeten och innovationer med våra leverantörer för att tillsammans uppnå minskad klimatpåverkan och en mer hållbar industri, och detta initiativ är den del av det arbetet, säger Anna-Carin Sundström, kommunikationschef på Stora Enso Fors.

En satsning för framtiden

- Vi håller på att utvärdera hur det fungerar och än så länge ser det bra ut med logistiken men lite sämre med lönsamheten, främst på grund av de låga dieselpriserna. Det kommer att ordna sig i längden med stigande dieselpriser och lägre batterikostnader. Alla kunder vill gärna ha klimatsmarta transporter men få är beredda att betala mer, säger Magnus Wikman, vd på Wibax Energy.

Magnus fortsätter:

- Det har gått bra att ansöka om Klimatklivet och att rapportera under processen, vi har haft bra samtal och stöd från Länsstyrelsen och Naturvårdsverket. Men det har också varit lite väl omständligt och byråkratiskt med flera myndigheter inblandade när vi hade flera projekt i landet samtidigt. Det tog också för lång tid mellan ansökan och beslut vilket skapade både osäkerhet och förseningar då projekten inte kunde startas innan beslut.

Nytt förfarande för ansökan

Det är inte längre möjligt att lämna anbud/ansöka för lastbilsladdare inom Klimatklivet utan de hänvisas nu till utlysningar inom Regionala Elektrifieringspiloter hos Energimyndigheten.

- Det är bra tycker jag. Jag skulle rekommendera andra att söka stöd för laddare för tunga fordon via Energimyndighetens utlysningar. Där är det endast en myndighet och projekten kan starta innan beslut, säger Magnus Wikman.

Wibax sökte Klimatklivet sept 2023 och fick beslut i maj 2024 om 20 % stöd, max 156 tkr. Åtgärden blev klar i december 2024 och blev något billigare än beräknat främst på grund av att Stora Enso betalade eldragningen och att det fanns mindre effekt än förväntat på platsen. Laddaren fick 100 kW i stället för 180 kW som planerat, och det tar därmed lite längre tid att ladda, cirka 1,5 tim. De fick därför efter slutrapport betala tillbaka en del av redan utbetalt stöd. Genom att ersätta diesel ska åtgärden spara cirka 764 ton koldioxid på sin livslängd som beräknas till 15 år.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Helena Höij

Besöksadress

Åsgatan 38

Postadress

791 84 Falun

Organisationsnummer

202100-2429

Följ oss