Kontakta oss
Här hittar du kontaktuppgifter till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Söker du någon särskild medarbetare eller enhet? Kontakta oss via växeln eller e-post så hjälper vi dig.
Ring växeln
Telefon: 010-225 00 00
Växeln har öppet helgfri måndag-fredag, klockan 8.00 - 16.30.
Skicka e-post
Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se
Har du stora filer?
Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick.
Filskick Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Då kan du skicka e-post på upp till 2 GB till länsstyrelsen. Om du packar ihop filer, använd ZIP-format.
Besök oss
Du hittar Länsstyrelsens huvudkontor på Åsgatan 38 i Falun.
Våra öppettider
Ordinarie öppettider
Receptionen har öppet vardagar klockan 09:00–15:00.
Lunchstängt klockan 12:00–13:00.
Entrédörren är öppen vardagar klockan 07:30–16:00 så att bokade besök och leveranser kan komma in.
Avlämning av ärenden kan göras i postlådan vid receptionen eller i postlådan vid Länsstyrelsens entrédörr som är tillgänglig dygnet runt.
Påsk
Torsdag den 28 mars
Receptionen öppen klockan 09.00 – 14.00. Stängt för lunch klockan 12.00 – 13.00.
Stängt: Fredag den 29 mars och måndag den 1 april.
Tisdag den 30 april
Receptionen öppen klockan 09.00 – 14.00. Stängt för lunch klockan 12.00 – 13.00.
Första maj
Stängt: Onsdag den 1 maj.
Kristi himmelsfärdsdag
Stängt: Torsdag den 9 maj.
Fredag den 10 maj
Receptionen öppen klockan 08.00 – 10.00.
Nationaldag
Stängt: Torsdag den 6 juni.
Fredag den 7 juni
Receptionen öppen klockan 08.00 – 10.00.
Midsommarafton
Stängt: Fredag den 21 juni.
Allhelgonahelgen
Fredag den 1 november
Receptionen öppen klockan 09.00 – 12.00.
Jul och nyår
Måndag den 23 december
Receptionen öppen klockan 08-00 – 10.00.
Stängt: Tisdag den 24 till torsdag den 26 december.
Fredag den 27 december
Receptionen öppen klockan 08.00 – 10.00.
Måndag den 30 december
Receptionen öppen klockan 08.00 – 10. 00.
Stängt: Tisdag den 31 december till onsdag den 1 januari.
2025
Trettonhelg
Stängt: Måndag den 6 januari.
Skicka faktura till Länsstyrelsen i Dalarnas län
E-faktura via PEPPOL
Vi tar emot våra fakturor via PEPPOL-nätverket enligt den europeiska
standarden PEPPOL BIS Billing 3.0.
Vår adress i PEPPOL-nätverket är: 0007:2021002429
Ange alltid referens på fakturan: Förnamn Efternamn.
Observera att PDF-fakturor inte är ett godkänt format.
E-faktura utan egen tjänst eller operatör
Passar det inte för er att skicka faktura via PEPPOL kan ni kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt.
Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på ekonomi så skickar vi er en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).
Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp till följd av LOU i offentlig
sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). Det innebär att alla
leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt den europeiska
standarden PEPPOL BIS Billing 3.0. Länsstyrelsen i Dalarnas län omfattas av
detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via PEPPOL.
Länsstyrelsens organisationsnummer och momsregistreringsnummer
Organisationsnummer: 202100-2429
Momsregistreringsnummer: SE202100242901
Kontaktuppgifter fakturahantering
Har du frågor om fakturahantering? Kontakta oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se.
Om du går:
Länsstyrelsen ligger i centrala Falun, ungefär fem minuters promenad från busshållsplatserna i centrum. Följ Åsgatan norrut från Stora Torget.
Om du kommer med bil:
På Åsgatan, utanför vår entré finns ett fåtal korttidsparkeringar. På baksidan, Trotzgatan finns en parkeringsplats med ett fåtal korttidsparkeringar. Om det skulle vara fullt på dessa parkeringsplatser, finns en allmän parkering på Trotzgatan ett kvarter bort mot centrum.
Betalning för parkering sker med någon av parkerings-apparna, exempelvis Falu P eller Easypark.
Om du kommer med tåg:
Det är ungefär 15 minuters promenad från järnvägsstationen till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Följ skyltarna mot centrum, följ sedan Åsgatan norrut.
Om du kommer med buss:
Närmaste busslinje är 12. Gå av vid hållplats Östra skolan, då hamnar du på länsstyrelsens baksida. Gå runt kvarteret, så hittar du vår huvudentré.
Om du cyklar:
På Åsgatan, utanför vår huvudentré, finns cykelparkering. På baksidan, mot Trotzgatan, finns också en cykelparkering med tak.
Brev eller mindre försändelser:
Länsstyrelsen Dalarna
791 84 Falun
Ankommande gods eller paket:
Åsgatan 38
791 72 FALUN
Gods på lastpall till Länsstyrelsen i Dalarnas län:
Trotzgatan 33 G
791 72 FALUN
Vid akuta rovdjursärenden
Telefon: 010-225 05 00
1 oktober till 31 maj finns beredskap klockan 07:00-17:00
1 juni till 30 september finns beredskap klockan 07:00-20:00
Under kontorstid går det bra att kontakta någon av våra besiktningsmän eller handläggare via växeln.
Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.
Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn eller lämna andra uppgifter om dig själv.
Telefonnummer och telefontid
Telefonnummer: 010-225 05 01
Telefontid
Helgfri tisdag–fredag klockan 10:00–12:00.
Vi reserverar oss för att vi ibland inte kan svara på grund av möte eller att handläggare är ute på kontroll. Vi ber er då att prova ringa lite senare, eller nästa dag.
Vid akuta ärenden under annan tid kan du kontakta växeln på telefon 010-225 00 00.
Utanför kontorstid och helger kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.
Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor
- Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen, till exempel katter som kissar på grannars utemöbler, kontaktar du kommunen.
- Ett upphittat djur som inte far illa, inte antas vara övergiven och inte utgör en fara för andra och som kan antas ha en ägare och ett visst ekonomiskt värde, till exempel en lös hund, kan hanteras som hittegods. Kontakta Polisen genom att ringa 114 14.
- Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.
Idrekontoret
Telefon: 010-225 00 00
Adress:
Länsstyrelsen i Dalarnas län
Ljunghemsvägen 35
797 92 Idre
Bokning av länsstyrelsens stugor
Stugor i Dalafjällen Länk till annan webbplats.
För flugfiskekort och stugorna vid Särsjön, besök www.visitdalarna.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Naturum Fulufjället
Telefon: 010-225 03 49
Postadress: Box 128, 797 21 Särna
Fulufjällets nationalpark på Sveriges nationalparkers webbplats Länk till annan webbplats.
Naturum Dalarna
Telefon: 010-225 03 29
Adress: Buffils Annas Väg 36, 793 60 Siljansnäs
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Du kan ta del av våra publikationer i digital form på vår webbplats:
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.