Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Söker du någon särskild medarbetare eller enhet? Kontakta oss via växeln eller e-post så hjälper vi dig.
Ring växeln
Telefon: 010-225 00 00
Växeln har öppet helgfri måndag-fredag, klockan 8.00 - 16.30.
Skicka e-post
Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se
Besök oss
Du hittar Länsstyrelsens huvudkontor på Åsgatan 38 i Falun.
Våra öppettider
Receptionen har öppet vardagar 09.00–12.00.
Entrédörren är öppen vardagar 07:30–16.00 så att bokade besök och leveranser kan komma in.
Avlämning av ärenden kan göras i postlådan vid receptionen eller i postlådan vid Länsstyrelsens entrédörr som är tillgänglig dygnet runt.
Torsdagen den 1 april 2021
Receptionen öppen kl 09.00-12.00.
Telefonväxel öppen kl 08.00-12.00.
Lokalen öppen 07.30-14.00
Fredagen den 2 april 2021
Reception och telefonväxel stängd.
Måndagen den 5 april 2021
Reception och telefonväxel stängd.
Om du går:
Länsstyrelsen ligger i centrala Falun, ungefär fem minuters promenad från busshållsplatserna i centrum. Följ Åsgatan norrut från Stora Torget.
Om du kommer med bil:
På Åsgatan, utanför vår entré finns ett fåtal korttidsparkeringar. På baksidan, Trotzgatan finns en parkeringsplats med begränsat antal platser, som tar betalkort. Om det skulle vara fullt på dessa parkeringsplatser, finns en allmän stor parkering på Trotzgatan ett kvarter bort mot centrum.
Om du kommer med tåg:
Det är ungefär 15 minuters promenad från järnvägsstationen till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Följ skyltarna mot centrum, följ sedan Åsgatan norrut.
Om du kommer med buss:
Närmaste busslinje är 12. Gå av vid hållplats Östra skolan, då hamnar du på länsstyrelsens baksida. Gå runt kvarteret, så hittar du vår huvudentré.
Om du cyklar:
På Åsgatan, utanför vår huvudentré, finns cykelparkering. På baksidan, mot Trotzgatan, finns också en cykelparkering med tak.
Brev eller mindre försändelser:
Länsstyrelsen Dalarna
791 84 Falun
Ankommande gods eller paket:
Åsgatan 38
791 72 FALUN
Gods på lastpall till Länsstyrelsen i Dalarnas län:
Trotzgatan 33 G
791 72 FALUN
Skicka faktura till Länsstyrelsen i Dalarnas län
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.
Ange alltid referens på fakturan: Förnamn Efternamn.
E-faktura via PEPPOL
Uppgifter för att skicka e-faktura till oss via PEPPOL-nätverket:
Adress i PEPPOL: 0007:2021002429
Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota) samt PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).
Mer information om PEPPOL och hur ni skaffar ett eget PEPPOL-ID på Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).
E-faktura med transportprofil Bas
Uppgifter för att skicka e-faktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk:
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Vår Partsidentitet: 2021002429 (vårt organisationsnummer)
GLN: 7340093200332
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1010
Mer information om e-fakturaformat och transportmetod på SFTI:s webbplats.
Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.
Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI´s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.
E-faktura via vissa operatörer
Om ni idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:
- Inexchange
- Pagero
- Visma SPCS
- Crediflow
- Tieto
- BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)
En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Ni kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter. Uppge då vår partsidentitet och tekniska mottagningsadress:
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Vår Partsidentitet: 2021002429 (vårt organisationsnummer)
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1010
Integration
Om ni som leverantör har stöd för att skicka e-fakturor direkt från er till oss som myndighet, och om det rör sig om en större volym e-fakturor (>100 årligen), kan det vara kostnadseffektivt att sätta upp en direktintegration för Svefaktura mellan er och Visma Proceedo. En sådan integration måste dock beställas av oss via Statens servicecenter. Kontakta i så fall oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se.
E-faktura utan egen tjänst eller operatör
Är inget av ovanstående alternativ passande för er kan ni istället kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se så skickar vi er en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).
Pappersfaktura
Fakturan skickas i första hand elektroniskt (ej e-post) i formatet SFTI Svefaktura till vår operatör Visma Proceedo. Leverantörer med befintligt avtal kan använda sig av pappersfaktura.
Faktureringsadress
Länsstyrelsen i Dalarnas län
FE7704
831 90 Östersund
Ladda ner PDF: Att skicka e-faktura till Länsstyrelsen i Dalarnas län
Länsstyrelsens organisationsnummer
202100-2429
Kontaktuppgifter
Har du frågor om fakturahantering? Kontakta oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se.
Vid akuta rovdjursärenden
Telefon: 010-225 05 00
1 oktober till 31 maj finns beredskap 07:00-17:00
1 juni till 30 september finns beredskap 07:00-20:00
Under kontorstid går det bra att kontakta någon av våra besiktningsmän eller handläggare via växeln.
Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.
Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn eller lämna andra uppgifter om dig själv.
Telefonnummer: 010-225 05 01
Telefonen är normalt öppen vardagar klockan 10.00-12.00
Vid akuta ärenden under annan tid kan du kontakta växeln på telefon 010-225 00 00.
Utanför kontorstid och helger kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.
Länsstyrelsens arbete med djurskyddskontroller
Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.
- Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen, till exempel katter som kissar på grannars utemöbler, kontaktar du kommunen.
- Ett upphittat djur som inte far illa, inte antas vara övergiven och inte utgör en fara för andra och som kan antas ha en ägare och ett visst ekonomiskt värde, t.ex. en lös hund, kan hanteras som hittegods. Kontakta Polisen genom att ringa 114 14.
- Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.
Idrekontoret
Telefon: 010-225 00 00
Adress:
Länsstyrelsen i Dalarnas län
Ljunghemsvägen 35
790 91 Idre
Bokning av länsstyrelsens stugor
https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/besoksmal/stugor-i-dalafjallen.html
För flugfiskekort och stugorna vid Särsjön, besök www.visitdalarna.se
Naturum Fulufjället
Telefon: 010-225 03 49
Adress: Mörkret, 790 90 Särna
Naturum Dalarna
Telefon: 010-225 03 29
Adress: Buffils Annas Väg 36, 793 60 Siljansnäs
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Teletal
Öppet måndag - fredag kl. 08-20
Utlandssamtal
Ring 0046 - 8 21 11 19
Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:
- tolka otydligt tal och svåra ord
- ge stöd för minnet
- anteckna vad som sägs och skickar det till dig
- ta dig genom telefonväxlar.
Bildtelefoni
Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.
Texttelefoni
Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.
Kontakt
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.