Kontakta oss

Två vita pratbubblor på blå bakgrund

Här hittar du kontaktuppgifter till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Söker du någon särskild medarbetare eller enhet? Kontakta oss via växeln eller e-post så hjälper vi dig.

Ring växeln

Telefon: 010-225 00 00

Växeln har öppet helgfri måndag-fredag, klockan 8.00 - 16.30.

Skicka e-post

dalarna@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se

Har du stora filer?

Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.. Då kan du skicka e-post på upp till 2 GB till länsstyrelsen. Om du packar ihop filer, använd ZIP-format.

Besök oss

Du hittar Länsstyrelsens huvudkontor på Åsgatan 38 i Falun.

Våra öppettider

Receptionen har öppet vardagar kl. 09.00–15.00.
Lunchstängt kl. 12.00-13.00.

Entrédörren är öppen vardagar 07:30–16.00 så att bokade besök och leveranser kan komma in.

Avlämning av ärenden kan göras i postlådan vid receptionen eller i postlådan vid Länsstyrelsens entrédörr som är tillgänglig dygnet runt.

Onsdagen den 14 december stänger receptionen kl. 12.00 på grund av personalutbildning.

Om du går:

Länsstyrelsen ligger i centrala Falun, ungefär fem minuters promenad från busshållsplatserna i centrum. Följ Åsgatan norrut från Stora Torget. 

Om du kommer med bil:

På Åsgatan, utanför vår entré finns ett fåtal korttidsparkeringar. På baksidan, Trotzgatan finns en parkeringsplats med begränsat antal platser, som tar betalkort. Om det skulle vara fullt på dessa parkeringsplatser, finns en allmän stor parkering på Trotzgatan ett kvarter bort mot centrum. 

Om du kommer med tåg:

Det är ungefär 15 minuters promenad från järnvägsstationen till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Följ skyltarna mot centrum, följ sedan Åsgatan norrut. 

Om du kommer med buss:

Närmaste busslinje är 12. Gå av vid hållplats Östra skolan, då hamnar du på länsstyrelsens baksida. Gå runt kvarteret, så hittar du vår huvudentré. 

Om du cyklar:

På Åsgatan, utanför vår huvudentré, finns cykelparkering. På baksidan, mot Trotzgatan, finns också en cykelparkering med tak.

Brev eller mindre försändelser:

Länsstyrelsen Dalarna
791 84 Falun

Ankommande gods eller paket:

Åsgatan 38
791 72 FALUN

Gods på lastpall till Länsstyrelsen i Dalarnas län:

Trotzgatan 33 G
791 72 FALUN

Skicka faktura till Länsstyrelsen i Dalarnas län

E-faktura via PEPPOL

Vi tar emot våra fakturor via PEPPOL-nätverket enligt den europeiska
standarden PEPPOL BIS Billing 3.0.

Mer information om PEPPOL och hur ni skaffar ett eget PEPPOL-ID på Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Länk till annan webbplats.

Vår adress i PEPPOL-nätverket är: 0007:2021002429

Ange alltid referens på fakturan: Förnamn Efternamn.

Observera att PDF-fakturor inte är ett godkänt format.

E-faktura utan egen tjänst eller operatör

Passar det inte för er att skicka faktura via PEPPOL kan ni kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se så skickar vi er en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).

Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp till följd av LOU i offentlig
sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). Det innebär att alla
leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt den europeiska
standarden PEPPOL BIS Billing 3.0. Länsstyrelsen i Dalarnas län omfattas av
detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via PEPPOL.

Länsstyrelsens organisationsnummer och momsregistreringsnummer

Organisationsnummer: 202100-2429

Momsregistreringsnummer: SE202100242901

Kontaktuppgifter fakturahantering

Har du frågor om fakturahantering? Kontakta oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se.

Vid akuta rovdjursärenden

Telefon: 010-225 05 00

1 oktober till 31 maj finns beredskap 07:00-17:00

1 juni till 30 september finns beredskap 07:00-20:00

Under kontorstid går det bra att kontakta någon av våra besiktningsmän eller handläggare via växeln.

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.

Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn eller lämna andra uppgifter om dig själv.

Telefonnummer och telefontid

Telefonnummer: 010-225 05 01

Telefontid: Helgfria tisdagar – fredagar klockan 10.00-12.00

Vid akuta ärenden under annan tid kan du kontakta växeln på telefon 010-225 00 00.

Utanför kontorstid och helger kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.

Länsstyrelsens arbete med djurskyddskontroller

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen, till exempel katter som kissar på grannars utemöbler, kontaktar du kommunen.
  • Ett upphittat djur som inte far illa, inte antas vara övergiven och inte utgör en fara för andra och som kan antas ha en ägare och ett visst ekonomiskt värde, t.ex. en lös hund, kan hanteras som hittegods. Kontakta Polisen genom att ringa 114 14.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Idrekontoret

Telefon: 010-225 00 00

Adress:
Länsstyrelsen i Dalarnas län
Ljunghemsvägen 35
790 91 Idre

Bokning av länsstyrelsens stugor

Stugor i Dalafjällen Länk till annan webbplats.


För flugfiskekort och stugorna vid Särsjön, besök www.visitdalarna.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Naturum Fulufjället

Telefon: 010-225 03 49
Postadress: Box 128, 797 21 Särna

Fulufjällets nationalpark på Sveriges nationalparkers webbplats Länk till annan webbplats.

Naturum Dalarna

Telefon: 010-225 03 29
Adress: Buffils Annas Väg 36, 793 60 Siljansnäs

Naturum Dalarnas webbplats Länk till annan webbplats. 

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Kontakta oss - minoritetsspråk

Teletal

Teletal Länk till annan webbplats.

020 - 22 11 44

Öppet måndag - fredag kl. 08-20

Utlandssamtal

Ring 0046 - 8 21 11 19

Om teletal

Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Bildtelefoni

Bildtelefoni Länk till annan webbplats.

Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Texttelefoni

Texttelefoni Länk till annan webbplats.

Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Beställ en trycksak eller publikation

Du kan ta del av alla våra publikationer i digital form på vår webbplats:

Publikationer

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Kontakt