Aktuella vädervarningar i Värmlands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Grundläggande betaltjänster

Länsstyrelsen bevakar tillgången till grundläggande betaltjänster och arbetar med regionala stöd- och utvecklingsinsatser.

Grundläggande betaltjänster handlar om att alla personer ska kunna betala räkningar och ta ut kontanter oavsett var i landet man bor. Företag, föreningar och andra organisationer ska kunna sätta in sina dagskassor på bankkonton.

Bevakning av grundläggande betaltjänster

Länsstyrelsen bevakar om möjligheten att använda grundläggande betaltjänster är tillräcklig och motsvarar behoven i samhället. Vi har ett särskilt ansvar att undersöka hur situationen ser ut för äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Varje år redovisar vi resultaten i en rapport till regeringen.

Vill du eller din förening lära er mer om digitala betaltjänster?

Under 2025 erbjuder Länsstyrelsen Värmland utbildningsinsatser om digitala betalningar och andra digitala tjänster i länets landsbygder. Vi söker dig som tillsammans med andra i din hembygd eller förening vill lära mer om att använda digitala tjänster och hur du använder dem på ett säkert sätt.

Tillsammans med våra ledare kan vi erbjuda tillfällen med information och kunskapsutbyte på plats hos er. När och var bestämmer ni! Utbildningsmaterialet består av filmer, information och övningar. Utbildningen är helt gratis och fika ingår.

Under våren 2025 finns dessutom fasta utbildningstillfällen med datum att boka i Kristinehamn, Karlstad, Kil, Ekshärad och Sunne. Är ni en förening, byalag eller en grupp som vill ha utbildning andra datum eller platser – hör av er till Studieförbundet Vuxenskolan på telefonnummer 010-490 11 00 eller läs mer via länken här nedanför:

Betalningshjälpen Studieförbundet Vuxenskolan Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsens stöd- och utvecklingsinsatser

Länsstyrelsen arbetar tillsammans med kommuner, företag, föreningar och andra parter för att bedöma om det finns behov av statliga insatser för betaltjänster. Länsstyrelsen kan till exempel ge stöd till betaltjänstombud där man kan betala räkningar, ta ut pengar eller lämna in dagskassor. Det handlar ofta om orter och områden på landsbygden där det inte går att lösa tillgången till grundläggande betaltjänster på något annat sätt. Vanligtvis är det lokala handlare som ställer upp och agerar betaltjänstombud.

På många ställen genomför Länsstyrelsen även utvecklingsinsatser. Det kan till exempel vara informationsprojekt för att hjälpa människor att använda digitala betaltjänstlösningar.

Tjänster som erbjuder möjligheten att ta ut kontanter, betala räkningar eller sätta in dagskassor. Vissa ombud erbjuder samtliga tre tjänster och andra erbjuder någon eller några av dem.

Ofta är det lokala handlare eller bensinstationer som är betaltjänstombud. Men även andra aktörer som exempelvis intresseföreningar kan ansöka om att bli betaltjänstombud. Om du vill veta vilka möjligheter till stöd som finns, kontakta oss på Länsstyrelsen.

Ett betaltjänstombud kan få ersättning för de kostnader som uppstår i samband med installation och drift av betaltjänsten. Exempel på kostnader som kan täckas är utrusning, installation och utbildning, support och utbytesservice, om- och tillbyggnad samt el, internet och larm. Det är nettokostnader som ersätts, alltså skillnaden mellan kostnader och intäkter för ombuden.

Om du är intresserad av att bli betaltjänstombud och vill veta vilka möjligheter till stöd som finns, kontakta oss på Länsstyrelsen.

Informationsmaterial för digitala betaltjänster

Länsstyrelserna ser i sin bevakning att utvecklingen mot alltmer digitala betalningssätt skapar problem för en del personer. Det gäller särskilt de som av olika skäl inte använder mobiltelefonen idag när de gör en betalning.

Krav på kunskap kan ge ofrivilligt utanförskap

Det blir allt svårare att vara delaktig i samhället om man saknar kunskap om hur man gör, inte törs använda tjänsterna för att de är rädda att bli lurade i den digitala världen eller för att man helt enkelt inte har råd att köpa den mobil som krävs för tekniken.

Många människor hamnar därför i ett ofrivilligt utanförskap. Detta i sin tur skapar problem och krångel i vardagen som till exempel vid köp av resa med kollektivtrafik, vilket är näst intill omöjligt på vissa ställen utan tillgång till mobilt BankID. Idag krävs det allt oftare tillgång till internetbank, Swish och betalkort samt kunskap om vad till exempel en QR-kod är när du ska göra en betalning.

Broschyrer och filmer som beskriver hur du använder digitala betaltjänster

Länsstyrelserna har därför inom sitt uppdrag tillsammans tagit fram ett informationsmaterial som berättar kort om de vanligaste digitala betaltjänsterna. Vi vill skapa ett intresse för att använda dessa tjänster och underlätta för att komma igång.

Här får du hjälp med allt från att skapa ett Apple-ID, hur du laddar ner de appar som behövs samt veta hur bland annat mobilt BankID och Swish används. Broschyrerna och filmerna innehåller information både för Android-telefoner och Iphone.

Länsstyrelsen i Dalarnas län samordnar arbetet

Länsstyrelsen i Dalarnas län har i uppdrag att samordna myndighetens arbete med grundläggande betaltjänster, och vara stöd till övriga länsstyrelser. Länsstyrelsen i Dalarnas län ansvarar till exempel för att sammanställa och redovisa länsstyrelsernas bevakning i den årliga rapporten.

Har du liknande drivkrafter och problem?

BankID, swish, betala räkningar, betalkonto... vi har alla olika behov som kan skapa frustration när det krånglar. Här kan du bland annat läsa om Ulrikas, Peders, Nelia och Runes drivkrafter och problem inom detta område.

Personer med olika behov/problem med grundläggande betaltjänster, pdf Pdf, 5.2 MB, öppnas i nytt fönster.

Digital delaktighet Värmland

Den 6–7 november 2024 bjöd Länsstyrelserna i Örebro, Värmland och Östergötland in till en kunskapshöjande konferens med fokus på betaltjänster och säkerhet. Konferensen riktade sig till dig som hjälper andra i den digitala vardagen. Föreläsare var bland annat Nordea, Konsumentverket, Begripsam och Martin Appel. Här hittar du filmer från konferensen.

Länsstyrelsen Värmland och Region Värmland har gjort en kartläggning för att få en överblick och en fördjupad analys över vilka aktörer som genomför aktiviteter för att förbättra den digitala delaktigheten i länet. Kartläggningen ska spegla var det finns behov, samt vem som har behov av fler insatser, så att rätt insatser kan prioriteras och initieras i framtiden. Målet är att alla i Värmland som har ett behov av insatser för att öka sin digitala delaktighet ska få det.

Publikation: Slutrapport aktiviteter för digital delaktighet i Värmland Länk till annan webbplats.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Georg Andrén

Besöksadress

Våxnäsgatan 5

Postadress

651 86 Karlstad

Organisationsnummer

202100-2395

Följ oss