Personligt ombud

Personligt ombud är en verksamhet som kommunen kan bedriva till stöd för personer med psykiska funktionsnedsättningar. Kommuner som bedriver verksamhet med personligt ombud kan ansöka om statsbidrag hos Länsstyrelsen för delfinansiering.

Kommunens ansökan ska ha kommit in till Länsstyrelsen senast den 1 mars årligen. Senast den 15 januari ska kommuner som tagit emot statsbidrag lämna en redovisning till Länsstyrelsen om hur bidraget har använts föregående år. Det är antalet anställda ombud som avgör hur bidraget fördelas mellan kommunerna.

Ledningsgrupp ska finnas för verksamheten

För verksamheten med personligt ombud ska det finnas en ledningsgrupp. Här ska det ingå representanter från kommunen, landstingets primärvård och psykiatri, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Även patient-, brukar- och anhörigorganisationer ska erbjudas att delta.

När personliga ombud identifierar systemfel i samhället som påverkar gruppen negativt ska dessa brister rapporteras till ledningsgruppen. Utifrån dessa rapporter ska ledningsgruppen arbeta med att utveckla verksamheten och förbättra villkoren för personer med psykisk funktionsnedsättning.

För personer med psykiska funktionsnedsättningar

Personligt ombud ska arbeta på den enskildes uppdrag i syfte att den enskilde ska få sina rättigheter tillgodosedda och tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service utifrån önskemål och behov.

Personligt ombud finns för personer

  • som har psykiska funktionsnedsättningar och väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på olika livsområden
  • som har sammansatta och omfattande behov av vård, stöd och service
  • som har behov av långvariga kontakter med socialtjänst, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin och andra myndigheter
  • som är 18 år eller äldre.

Meddelandeblad från Socialstyrelsen, nr 5/2020, juni 2020

I juni fattade Socialstyrelsen beslut om ett nytt meddelandeblad som rör personligt ombud. I Meddelandebladet redogörs för bestämmelser för att kunna få statsbidrag för verksamhet med personligt ombud, en beskrivning av målgruppen för statsbidraget och de personliga ombudens arbetsuppgifter.

Meddelandeblad från Socialstyrelsen, nr 5/2020, juni 2020PDF

Verksamhet i länet

Länsstyrelsen har även i uppdrag att tillsammans med Socialstyrelsen följa upp, stödja och utveckla verksamheterna med personligt ombud.

Länsstyrelsens arbete fastställs årligen i en handlingsplan. Där kan du läsa mer om Länsstyrelsens roll och vad myndigheten avser att göra inom ramen för uppdraget under 2019.

Handlingsplan avseende Länsstyrelsen i Södermanlands läns arbete med personligt ombud 2020 PDF

Kontakt

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping