Øresunddirekt
Øresunddirekt är en informationstjänst som förmedlar offentlig information från myndigheter till medborgare och näringsliv i Öresundsregionen.
Øresunddirekt en av tre gränsregionala informationstjänster i Norden och består av två avdelningar - ett informationscenter i Malmö och en webbredaktion/ kommunikationsavdelning i Köpenhamn.
Vägledning för arbete över gränsen
Øresunddirekt svarar på frågor som rör jobbsökning i Öresundsregionen, danska lärlingsutbildningar, skatteregler, socialförsäkring vid pendling mellan Sverige och Danmark m.m. Informationscentret betjänar årligen över 25 000 besökare via direkt kundkontakt, mejl och telefon.
Undanröja gränshinder
För att invånare och företag ska kunna dra nytta av de möjligheter som finns i Öresundsregionen, är det viktigt att undanröja eventuella gränshinder mellan länderna. Øresunddirekt identifierar gränshinder och deltar i arbetet med att finna lösningsförslag på både regional och nordisk nivå.
Informationscenter
Precis bredvid Centralstationen, på Hjälmaregatan 3 i Malmö, ligger Øresunddirekts Informationscenter. Informationscentret är öppet alla vardagar och medborgare behöver inte boka tid för att tala med personal från myndigheterna som finns på plats: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne och Skatteverket.
Øresunddirekt www.oresunddirekt.se Länk till annan webbplats.
Projekt om gränspendling med fokus på unga
Länsstyrelsen Skåne och Øresunddirekt Sverige har tillsammans med Greater Copenhagen, Øresunddirekt Danmark och Øresundsinstituttet startat ett projekt för att få fler unga att börja pendla över Øresund.
Från augusti 2024 till februari 2025 genomförs första delen av projektet. Under den perioden kommer vi att utveckla en modell för att analysera behov, ta reda på vilka kommunikationsinsatser som behövs för att nå unga, samt hitta samarbetspartners och mottagarorganisationer för nästa fas av projektet.
Målet är att fortsätta arbetet i ett treårigt projekt med stöd från Interreg. Projektledare är Maria Svenning.