Om länet

Norrbotten är kontrasternas län. Det är kontraster mellan vintermörker och midnattssol, högfjäll och skärgård, glesbygd och städer samt flera olika kulturer.

Här talas de nationella minoritetsspråken finska, meänkieli och samiska. Här finns landets högsta fjäll Kebnekaise och landets djupaste sjö, Hornavan.

Norrbotten är landets största län, 97 239 kvadratkilometer, vilket motsvarar en fjärdedel av Sveriges yta. Cirka 250 000 människor bor länet. Norrbotten är det enda län i landet som gränsar till två länder, Norge och Finland.

Länet har 14 kommuner: Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Luleå, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå.

Kustområdet är den mest befolkade delen av länet. Mer än hälften av norrbottningarna bor inom några mils radie från residensstaden Luleå. Området har 170 000 invånare. Det är den största befolkningskoncentrationen i norra Sverige.

Inlandet har naturtillgångar i form av skog, malm och vattenkraft, medan de flesta industrierna ligger vid kusten; i Piteå, Luleå och Kalix.

Malmfälten med gruvorterna Kiruna och Gällivare har tillsammans cirka 40 000 invånare. Längs Bottenviken, på svenska och finska sidan, bor totalt mer än en halv miljon människor.

Norrbotten i korthet

• Norrbotten är lika stort som Österrike och 10 gånger större än Skåne.
  • Cirka 250 000 människor bor i Norrbotten, vilket motsvarar cirka 2,4 % av Sveriges befolkning.
  • Länet har den högsta produktiviteten mätt som bruttoregionprodukt per sysselsatt efter Stockholms län.
  • 90 procent av Europas järnmalm utvinns i länet.
  • I Norrbotten planeras investeringar för totalt 700 miljarder fram till 2040 i den gröna industriomställningen som bland annat pågår inom gruvnäringen samt på fossilfri stålproduktion och uppbyggnad av stora vätgaslager.
  • Gruvbrytningen i Kiruna och Malmberget innebär att stora delar av samhällena håller på att flyttas, något som väcker intresse i hela världen.
  • Facebook kar öppnat sitt första europeiska datacenter i Luleå.
  • Norrbotten är världsledande inom biltestverksamhet.
  • Besöksnäringen i Norrbotten ökar mest i landet utanför Stockholmsregionen.
  • Europas största vindkraftspark byggs i Markbygden utanför Piteå.
  • Norrbotten har åtta nationalparker som utgör 95 procent av hela den svenska nationalparksarealen.
  • Tre av Sveriges fjorton objekt på Unesco:s världsarvslista finns i länet: Laponia, Struves meridianbåge och Gammelstads kyrkstad.
  • Sametinget har sitt säte i Kiruna.
  • Norrbottens första städer, Piteå och Luleå, grundades år 1621.
  • Norrbottens län inrättades 1810.
  • Luleå Tekniska universitetet inrättades 1971.

I länet ingår landskapet Norrbotten och en stor del av landskapet Lappland.

Landskapssymbol

Landskapsäpple:

Silva

Rescue

Mer statistik och fakta om Norrbotten

www.regionfakta.com Länk till annan webbplats.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk