Bevakningsföretag
Bevakningsföretag behöver ansöka om auktorisation av företaget och om godkännande av personal. Skyddsvakter behöver ett särskilt godkännande. Länsstyrelsen hanterar alla dessa ansökningar.
Ett bevakningsföretag kan bland annat ha i uppgift att bevaka fastigheter, anläggningar, vissa verksamheter, offentliga tillställningar, värdetransporter eller en enskild person. För att få utöva auktorisationspliktig bevakning behöver företaget vara auktoriserat. All personal behöver dessutom godkännas av Länsstyrelsen. För skyddsvakter behövs ett särskilt godkännande.
Godkännande av personal
All personal måste godkännas av Länsstyrelsen innan de får arbeta hos ett bevakningsföretag. Det gäller även personal som inte är väktare. Det är bevakningsföretaget som ansöker om godkännande för sin personal.
Länsstyrelsen prövar personalen med avseende på laglydnad, medborgerlig pålitlighet samt lämplighet i övrigt. Vi kontrollerar eventuella uppgifter i belastningsregistret eller misstankeregistret, och skickar ärendet på remiss till Säkerhetspolisen.
Länsstyrelsen godkänner även hundar som ska användas i företagens bevakningsverksamhet.
Personal för bevakningsföretag
Du som är registrerad som ombud hos Bolagsverket ”Mina ombud” kan använda vår e-tjänst för att
- ansöka om godkännande av personal i ett auktoriserat bevakningsföretag
- anmäla att en tidigare godkänd person anställts
- anmäla att en tidigare godkänd person avslutat sin anställning eller uppdrag (avanmälan).
Auktorisation av bevakningsföretag
Bevakningsföretag behöver vara auktoriserade för att få utöva bevakning. För att få auktorisation krävs att verksamheten kommer att bedrivas på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt samt i överensstämmelse med god sed i branschen. Verksamheten får inte ha en olämplig inriktning.
När en ansökan prövas är det viktigt att företaget kan redovisa en lämplig organisation och planläggning av verksamheten. Ni måste ha auktorisation innan bevakningsverksamheten påbörjas. Det är alltså inte tillåtet att påbörja bevakningsverksamheten medan ansökan fortfarande prövas av Länsstyrelsen.
Skyddsvakter behöver godkännas
Skyddsvakt kallas en person som bevakar ett skyddsobjekt och som inte är polis.
Skyddsvakter ska vara godkända av Länsstyrelsen i det län där de är folkbokförda. Godkännandet som skyddsvakt gäller under en bestämd tid. Det gäller bara för en specifik arbetsgivare eller uppdragsgivare eller för ett speciellt skyddsobjekt. Det är arbets- eller uppdragsgivaren som ansöker om godkännande.
Länsstyrelsen prövar personen med avseende på laglydnad, medborgerlig pålitlighet samt lämplighet i övrigt. Vi kontrollerar eventuella uppgifter i belastningsregistret eller misstankeregistret, och skickar ärendet på remiss till Säkerhetspolisen.